torsdag 9 augusti 2012

Sören does Skåne - Dösjebro

Jag börjar att tänka att den idén jag fick för ett par år sedan håller på att bli ett evighetsprojekt. Tanken var (och är) att besöka samtliga tätorter med mer än 1000 invånare plus nationalparker, öar och de största sjöarna i Skåne. En del har avverkats och skrivits om här, andra har avverkats men inte dokumenterats. Exempelvis har jag slarvat bort mina bilder från Ven och Ivö, vilket stör mig men inte mer än jag får åka dit igen.

I morgon är det dags för ny vägtripp och det lutar åt Höganäs eller Klippan. Men innan dess vill jag passa på att presentera Dösjebro - en av världens största orter faktiskt, av de som är på tågsträckan mellan Lund och Landskrona.

***

Vad: Dösjebro.
Var: Mellan Kävlinge och Kvärlöv.
Hur: Sommarkortet på pågatåg.
Vem: Jag och Elin.
När: En ganska solig sommardag i juli 2012.
Hur många: 858 invånare på ett ungefär (jag vet, jag vet, då räknas det inte på Skånetrippen men jag är ringrostig och behöver komma in i matchen igen).
Systembolag: Inga.
Trisslottsindex: 0 kr.
Övrigt: Har en dansbana gömd i en dunge vid skogen. Idealiskt för en tryckare en sensommarnatt. Eller en snabbis i DJ-båset.

***

Det var inte mycket jag visste om lilla Dösjebro innan jag och Elin bestämde oss för att göra ett stopp där på vår väg till übermaffiga Landskronakarnevalen. Så jag ringde min kompis Anders som är uppväxt i närheten. Han rekommenderade idrottsplatsen och affären Handelsboden. Jag undrade om det verkligen inte fanns något mer intressant. Anders sa nej.

Men vi hittade en liten dunge i solen där vi kunde inta dagens första pilsner och det var ganska så trevligt så vi tog en till. Sen blev det en liten promenad i byn men när vi insåg att den mest bestod av får och likartade svennehus gick vi till handelsboden och köpte ett sexpack folköl. Jag bad om en trisslott med vinst på och smilade skämtsamt. Kassatanten fattade inget så jag fick nästan be om ursäkt. Sen gav hon mig en trisslott utan vinst på.

Och vi kunde konstatera att Dösjebro var en dansbana, en dunge, en nedlagd pizzeria på en nedlagd bensinmack och inte så mycket mer. Sen gick resan till Landskrona, men det är en helt annan historia.














































Billy...Heil?








***
SKÅNETRIPPEN
Städer och tätorter med mer än 1000 invånare:
Anderslöv, Asmundtorp, Bara, Billeberga, Billesholm, Bjuv, Bjärnum, Bjärred, Blentarp, Broby, Bromölla, Bunkeflostrand, Bårslöv, Båstad, Dalby, Degeberga, Dösjebro, Ekeby, Eslöv, Falsterbo, Fjälkinge, Furulund, Förslöv, Gantofta, Genarp, Gislövs läge, Glimåkra, Glumslöv, Gärsnäs, Hammar, Hanaskog, Helsingborg, Hittarp, Hjärup, Hofterup, Hyllinge, Häljarp, Hässleholm, Hästveda, Höganäs, Hököpinge, Höllviken, Hörby, Höör, Jonstorp, Kivik, Klippan, Klågerup, Knislinge, Kristianstad, Kvidinge, Kågeröd, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Ljungbyhed, Ljunghusen, Lomma, Löberöd, Lönsboda, Löddeköpinge, Ludvigsborg, Lund, Malmö, Marieholm, Munka-Ljungby, Mörarp, Norra Åsum, Näsum, Osby, Oxie, Perstorp, Påarp, Rydsgård, Sibbhult, Simrishamn, Sjöbo, Sjörröd, Skegrie, Skillinge, Skivarp, Skanör, Skurup, Smygehamn, Staffanstorp, Stehag, Strövelstorp, Stångby, Svedala, Svalöv, Sätofta, Södra Klagshamn, Södra Sandby, Sösdala, Teckomatorp, Tollarp, Tomelilla, Torekov, Tormestorp, Trelleborg, Tygelsjö, Tyringe, Veberöd, Vellinge, Viken, Vinslöv, Vittsjö, Ystad, Åhus, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örkelljunga.

Öar:
Hallands Väderö, Ven, Ivö.
Nationalparker:
Dalby Söderskog, Stenshuvud, Söderåsen.
Sjöar:
Finjasjön, Hammarsjön, Immeln, Ivösjön, Oppmannasjön, Vombsjön, V Ringsjön, Ö Ringsjön

1 kommentar: