tisdag 5 april 2011

Sören Does Skåne - Stackars Sjöbo

Jag borde kanske tacka för alla gratulationerna på min födelsedag igår så jag öppnar med det. Det är ingenting jag firar särskilt, man är inte elva längre. I stället började jag måla köket, filade lite på några artiklar och lommade ned på sportspuben för att se ett Stockholmsderby som var helt renons på kvalitet.

Dagen i dag blir hektiskt - om någon timme pyser jag till Lund. Herr Kjellström och jag storsatsar inför eurovisionen (på ett väldigt machorått sätt förstås) genom att sammanstråla några dagar, spela in program inför årets stora schlagerhändelse och även filma skiten, med allt vad det innebär. Återkommer med mer info när produktionen dragit i gång.

Resten av dagen går i skrivandets och målandets tecken, för att avsluta med en fotbollsmatch och kanske lite amerikansk basket. Men innan dess tänkte jag berätta om ett äventyr jag upplevde förra veckan.

Fast äventyr är nog trots allt att ta i...

---------

Vad: Sjöbo, 6364 invånare.
Var: Inte riktigt Dalby, och inte riktigt Veberöd, fast längre bort.
Hur: Som uppåttjack för Johan som skulle på tandläkarpraktik.Varför: För att jag har varit där en handfull gånger, men aldrig dokumenterat skiten.
Vem: Jag, bara jag. Börjar bli lite tjatigt nu...
Det här visste jag innan: Ökänd för sin flyktingpolitik och något liberala syn på alkoholframställning och -förtäring. Har ett par kompisar som är från byn men alla har förstås redan lämnat.
Systembolag: Ett - men det är mest för syns skull. I Sjöbo bränner alla själv.
Trisslottsindex: 0 kr, som vanligt...

----

Stackars Sjöbo som ligger mitt ute i ingenstans. Stackars Sjöbo som egentligen bara är en stor samling trista hus längs två landsvägar som möts, med en myriad av vägarbeten som präglar ortens silhuett. Området i periferin av centrum ser ut som en plats där någon släppt en mindre napalmbomb (jag tänkte köra något tsunami-relaterat, men det börjar bli tjatigt...) och endast en busstation och en Netto har klarat sig. Annars är det en stor byggarbetsplats. Bevis nedan.




Stackars Sjöbo att byns största stjärna är en pudelrockare i ett överskattat TV-program, och att man inte kan titta på ett hus utan att fundera på om ägaren just nu sitter och finklar där inne. Stackars Sören att det jämt och ständigt ska pissa ner från himlen när man är på besök i Sjöbo, vare sig det är fotboll, jobb eller vägtripp. Dagens positiva överraskning var dock Anderssons Conditori. I kassan stod Eva, min gamla mattant från Köpingebro Skola, och sken upp när hon såg mig. Inte fan fick jag någon rabatt för det, men sandwichen med kyckling och vitlöksmajonnäs var storartad. Efter två timmar i Sjöbo hade jag fått nog, och på vägen hem lovade jag mig själv att nästa tripp inte går till Mellanskåne.

Med mindre nån vill hänga med och käka på Sjöbo Gästis.



Värsta rucklet, tänker man. Men baksidan var fräsch och hade - utepool...

Panoramavy över centrum med Gästis i fokus. Jag diggade menyn, ska vi?

Sveriges onödigaste systembolag

Överallt skyltade man för Körslaget. Som här hos en frisör. Sellouts.

Hästparkering

Den enda naturliknande upplevelsen jag hade i Sjöbo.
-------------

Skånetrippen!
Städer och tätorter med mer än 1000 invånare:

Anderslöv, Asmundtorp, Bara, Billesholm, Bjuv, Bjärnum, Bjärred, Blentarp, Broby, Bromölla, Bunkeflostrand, Bårslöv, Båstad, Dalby, Degeberga, Ekeby, Eslöv, Falsterbo, Fjälkinge, Furulund, Förslöv, Gantofta, Genarp, Gislövs läge, Glumslöv, Hammar, Hanaskog, Helsingborg, Hittarp, Hjärup, Hofterup, Hyllinge, Häljarp, Hässleholm, Hästveda, Höganäs, Höllviken, Hörby, Höör, Jonstorp, Kivik, Klippan, Klågerup, Knislinge, Kristianstad, Kvidinge, Kågeröd, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Ljungbyhed, Lomma, Löberöd, Lönsboda, Löddeköpinge, Lund, Malmö, Marieholm, Munka-Ljungby, Mörarp, Norra Åsum, Näsum, Osby, Oxie, Perstorp, Påarp, Rydsgård, Sibbhult, Simrishamn, Sjöbo, Skillinge, Skivarp, Skanör, Skurup, Smygehamn, Staffanstorp, Stehag, Strövelstorp, Svedala, Svalöv, Sätofta, Södra Sandby, Sösdala, Teckomatorp, Tollarp, Tomelilla, Torekov, Tormestorp, Trelleborg, Tygelsjö, Tyringe, Veberöd, Vellinge, Viken, Vinslöv, Vittsjö,Ystad, Åhus, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örkelljunga.

Öar:

Hallands Väderö, Ven, Ivö.

Nationalparker:

Dalby Söderskog, Stenshuvud, Söderåsen.

Sjöar:
 
Finjasjön, Hammarsjön, Immeln, Ivösjön, Oppmannasjön, Vombsjön, V Ringsjön, Ö Ringsjön.


2 kommentarer:

  1. Lysande Sjöboskildring. Dock måste det vara jobbigt att var så ung men ändå så bitter. Likt Marcus Birro så har spriten förstört dig från insidan och ut...

    SvaraRadera
  2. Kommer ihåg när Sören frågade mig om jag hade några Sjöbotips (med anledning av att jag besöker släkt ibland).

    Jag satt helt still i en kvart och försökte verkligen värka fram något, men det stod helt still. Så då ringde jag farsan som är uppväxt i trakten. Till slut blev hans bästa tips "Där finns ju vindmöllan..."

    Med andra ord förstår jag att reseupplevelsen var en besvikelse.

    SvaraRadera