fredag 5 november 2010

Sörens Skånetripp - 117 platser att besöka!

Strövelstorp, någon? Visste ni att det finns 103 tätorter och städer i Skåne med mer än tusen invånare? Det är sant. Jag har kollat.

På min gamla blogg (må den vila i frid) drog jag igång ett projekt med det osjälviska namnet Sörens Road Trip där jag gav mig fan på att besöka samtliga större orter i Skåne, eftersom många av dem var blanka papper för mig - såsom Ängelholm, Höganäs och host, Helsingborg.

Bloggen är ett minne blott och tyvärr sparades inte texterna från den ljuva tidens vägtripper. Däremot är bilderna kvar, och då det faktiskt var ganska trivsamt och uppskattat att fara runt i det skånska landskapet som en annan turist så tänkte jag att vi fortsätter här. Men jag vill försöka leva upp till bloggnamnet och göra det så bra som möjligt, så jag har spenderat halva kvällen med att gå igenom statistiska centralbyråns lista över tätorter och städer i Skåne, och det finns alltså enligt mina beräkningar 103 orter med mer än tusen invånare i vårt vackra län. Många av dem har jag inte ens hört talas om. Sätofta? Mörarp? Och ja, Strövelstorp...

Min ambition är att besöka var och ett av dessa ställen & hålor. Några av dem har jag redan härjat i och det blir lite bilder ur arkivet från den gamla sidan. Dessutom tänkte jag bada i våra sjöar, vandra i våra nationalparker och på öarna.

Precis som med maten i förra inlägget (omeletten var förresten sublim) så är det bara att haka på när ni känner för det.

Men nu till comebacken!

Vad: Staffanstorp
Var: Ett John Holmes-stånd ifrån Malmö.
Hur: Med en skallig busschaufför i en gul regionalbuss.
Varför: För att jag aldrig varit där, och för att jag ville ha en gratislunch på Mats nya jobb.
Vem: Jag, bara jag.
Det här visste jag innan: Att det ligger en grill vid busstationen. Att det finns en busshållplats för varje 100 meter, jag skojar inte när jag säger att det finns ungefär tio stopp i Staffanstorp. Staffanstopp...
Systembolag: 1. I samma byggnad som Ica Supermarket.
Trisslottsindex: 0 kr.



Jag kände mig lite som hemma när jag klev av bussen utanför James Grill. Här var jag massvis av gånger när jag skulle besöka exet i Genarp (alltså, på den tiden när vi var tillsammans...) men jag lät aldrig fötterna beträda Staffanstorpsk mark. Det gjorde jag nu, och knappt hade jag tagit mitt första andetag på stäppen innan jag fick känna på den lokala gästfriheten. I spelbutiken nära stationen skulle jag byta min meningslösa trisslottsvinst på 25 kronor mot en ny lott. Men thaikärringen i kassan var principfast.

Hon: Du byta mot ny lott eller ta pengar?
Jag: Jag tar en ny lott.
Hon: Okej, har du leg?
Jag: Eh, nej...Måste man ha det för att få en trisslott? Visste jag inte.
Hon: Ja, man kan ta pengar men du måste visa leg om du vill ha ny lott. Är du 18?
Jag: Nej.
Hon: Hur gammal är du?
Jag: 26...

Det slutade med att sattyget gav mig en ny trisslott. Utan vinst, förstås...

Nåväl, vidare till Anderssons Skafferi där jag inte fick någon gratislunch, men maten var ändå hygglig. Klippte en kycklingwok med gratis påtår, salladsbuffé och kaffe i den mängd man kunde äta & dricka. Helt okej, men inget man skriver hem till morsan om. Mats såg dock glad ut på sin nya arbetsplats.

Vidare ut och jag insåg snabbt att Staffanstorp inte var så mycket att ha. Enligt Christian, som SMS-ade lite Wikipediakunskap, skulle det finnas en kyrka från 1100-talet. Den hittade jag aldrig. Jag fann bara tanter, fruktstånd (köpte tre bananer och en påse jordärtskockar), ungar och villor så långt ögat såg. Bestämde mig för att ta reda på hur orten fått sitt namn så jag knallade in på biblioteket efter min fruktstund. 


Skulle jag aldrig gjort. När jag frågade bibliotekarien undrade hon varför jag ville veta, och då fick jag panik och svarade att det var till en närmiljöstudie i högskolan. Fem minuter senare satt jag med sju böcker och 54 broschyrer om Staffanstorp och kunde inte förmå mig själv att gå därifrån, det hade krossat henne. Så när jag äntligen vågade mig därifrån en timme senare tackade jag Eva så hjärtligt för hjälpen medan jag funderade på om tågrånet i 1907 kunde förhindrats och hur fan den där Alwén överlevde kulan som Fors sköt och som träffade mitt mellan ögonen under rånet. Jag kunde inte heller låta bli att skänka bortgångne lokförare Waldh en tanke. Det var han som söp sig full "på lokal" i Malmö i 1895 och kraschade ett godståg i byn. Det gick värst utöver fyllot själv, som miste ett öga och åkte på tre års straffarbete. Ingen pardon här inte...

Visste ni förresten att det funnits en gymnastikförening i byn som hette Styfva Quinnor och att piloten Ulf Sultan är från Staffanstorp? Det var han vars flyg kidnappades i Libanon på 60-talet och som plåster på såren fick en IKEA-säng uppkallad efter sig. Staffanstorp är för övrigt också hem för Ingvar Asp, Sveriges bäste tyngdlyftare genom tiderna som dock beklagat sig i lokalpressen över att sporten inte är ren längre. Fan, jag som trodde att alla muskelbyggare var änglar...

Med kunskapsbegäret stillat drog jag mig sakta hemåt i sällskap med tidsenlig Staffanstorpsfjortis på bussen. Vem fan piercar sig egentligen nuförtiden och lyssnar på "The Shoop Shoop Song" på skrikrosa Ipod? Inte jag. Jag är normal. Normal med köksbordet fullt av broschyrer...



----------

Skånetrippen!

Städer och tätorter med mer än 1000 invånare:

Anderslöv, Asmundtorp, Bara, Billesholm, Bjuv, Bjärnum, Bjärred, Blentarp, Broby, Bromölla, Bunkeflostrand, Bårslöv, Båstad, Dalby, Degeberga, Ekeby, Eslöv, Falsterbo, Fjälkinge, Furulund, Förslöv, Gantofta,Genarp, Gislövs läge, Glumslöv, Hammar, Hanaskog, Helsingborg, Hittarp, Hjärup, Hofterup, Hyllinge, Häljarp, Hässleholm, Hästveda, Höganäs, Höllviken, Hörby, Höör, Jonstorp, Kivik, Klippan, Klågerup, Knislinge, Kristianstad, Kvidinge, Kågeröd, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Ljungbyhed, Lomma, Löberöd, Lönsboda, Löddeköpinge, Lund, Malmö, Marieholm, Munka-Ljungby, Mörarp, Norra Åsum, Näsum, Osby, Oxie, Perstorp, Påarp, Rydsgård, Sibbhult, Simrishamn, Sjöbo, Skivarp, Skanör, Skurup, Smygehamn, Staffanstorp, Stehag, Strövelstorp, Svedala, Svalöv, Sätofta, Södra Sandby, Sösdala, Teckomatorp, Tollarp, Tomelilla, Torekov, Tormestorp, Trelleborg, Tygelsjö, Tyringe, Veberöd, Vellinge, Viken, Vinslöv, Vittsjö,Ystad, Åhus, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örkelljunga.
Öar:

Hallands Väderö, Ven, Ivö.

Nationalparker:

Dalby Söderskog, Stenshuvud, Söderåsen.

Sjöar:
Finjasjön, Hammarsjön, Immeln, Ivösjön, Oppmannasjön, Vombsjön, V Ringsjön, Ö Ringsjön.

   








1 kommentar: