onsdag 3 november 2010

Från slöfock till mästerkock

Matlagning har aldrig varit min grej. Intresset har aldrig funnits och hemkunskapslektionerna i högstadiet var en enda lång pina där det enda jag minns idag är ordningen man ska tvätta bestick, glas och tallrikar i.
Mat har för mig bara varit något som ska i käften när man är hungrig eller sugen och som en följd är jag inte heller särskilt kräsen, det mesta slinker ner. Jag är allergisk mot jordgubbar och blir illamående av baconlukten (udda för att vara dansk, jag vet) men i stort sett allt annat går ner.


På senare tid har det dock börjat bubbla lite kulinariska känslor i min kropp och jag har spenderat allt mer tid i köket, och då på annat än att bara blanda drinkar och korka upp öl. Är så jävla trött på att leva på tio olika maträtter och bara tanken på halv- och helfabrikat får det att vända sig i min otränade mage, som förhoppningsvis också får sig en boost av mera varierad och nyttigare föda. Jag känner mig allt mer självsäker och fan vet om jag inte snart börjar bjuda hem försöksoffer.


I dag har jag dessutom utökat arsenalet med tillbehör som dessertskålar, brödkavel, äggkoppar och bakpensel. Fingrade på en mortel och en juicepress innan jag tänkte att det fan får räcka för denna gången.


Och inte nog med det - jag har gjort som min modementor och badmintonelev Robin, komponerat ihop veckans meny och storhandlat allt som krävs för den kommande veckan.


Det här är vad som står på menyn i palatset den kommande veckan. Ni är välkomna att komma förbi och smaka av, men om ni insjuknar eller tycker det är vidrigt så får ni skylla er själva. Nu är ni varnade, men jag är ganska övertygen om att det blir yummy yummy in my tummy. Ni får dock ta med "en lille en" till maten...





Torsdag: Baskisk omelett med vitlöksmarinerade champinjoner, färska tomater och rökt skinka. Samt brytbullar med ost.


Fredag: Hemmalagad pizza. Passionsmousse efter det.


Lördag: Fläskpannkaka.


Söndag: Viltfärsbiffar med kokt potatis, brysselkål och gräddsås.


Måndag: Avokadosoppa med handpillade räkor. Scones.






Tisdag: Pastapytt med lax.


Onsdag: Ugnsbakad fiskfilé med jordärtskockspuré.


Vad tror ni? Kalas eller katastrof?


***


Apropå mat. I morgon blir det en road tripp till Staffanstorp för att plåta lite och mingla med befolkningen, och då kan man lika gott passa på att hälsa på Mats på hans nya jubb, http://www.anderssonsskafferi.com/. Funderar seriöst på en GI Fitness-sallad. Vad är det som händer med mig...?

4 kommentarer:

  1. Du får komma hit någon gång så kör vi 'Kockduellen'. Mitt kök har allt du saknar. Allt från mortel och olivurkärnare till Le Creuset-grytor och kopparpannor.

    Veckomenyn ser för övrigt gedigen ut. Beskrivningen "handpillade räkor" används allt för sällan i restaurangmenyer.

    SvaraRadera
  2. Sjukt. Jag stod faktiskt i dag och kikade på Le Creuset-grytor. Men i slutändan var de lite för färggranna för mig. Otippat att du har dem.

    Blir det seriös kockduell eller kockduell a la Preben och Preben?

    SvaraRadera
  3. "modementor och badmintonelev" hihi, soon the student becomes the master! Och då menar jag badminton.

    Menyn ser trevlig ut. Avocadosoppa låter lurigt, kan hända att jag kommer förbi på måndag med en lillen en, eller kanske flarra vitt. Smakar soppan bajs så kan man alltid leka skaldjursplatå! Bakar du sconesen själv?

    Nåt som också är sjukt är att jag under veckohandlingen i måndags stod och pillade på brysselkål. Blev riktigt sugen på söndagsstek a la mormor med vildsvin, bryssekål, gräddsås och allt som hör till.

    Jag tror på kalas!

    SvaraRadera
  4. Robz: Jag ser fram emot ditt sällskap på måndag, men kom ihåg: Det går naturligtvis bra med ett alkoholfritt alternativ också, som "Renat". Visst fan ska jag baka sconesen själv.

    Brysselkål ftw! Jag låter förresten meddela att den baskiska omeletten förresten blev succé, speciellt de vitlöksmarinerade champinjoner, mmm mmm!

    SvaraRadera