torsdag 11 november 2010

Jag och mina Moderna Män

Kring millenieskiftet hängde jag mycket på Radio Active, Ystads ledande (och enda) radiostation. Min polare Lellky och jag kom mer eller mindre på den slumpartade affärsidén att vara med i alla tävlingar som Active utlyste. Det var allt från att gissa refrängen på en låt till att slå på tråden så fort en låt med ett visst tema lirades. En gång var frågan vem som hade gjort ledmotivet till senaste Zorro-filmen.


Och vi var grymma. Vi kunde Zorrofrågan. Vi kunde temafrågorna. Vi kunde allt. Vi vann presentkort på allt från kläder (som vi sålde vidare) till hamburgare (som vi åt) och CD-paket med en massa varierat mög, som man omöjligt kunde sälja vidare. Inte ens till morsan. Min första och enda countryskiva har Radio Active som avsändare. Men ibland fanns det guldkorn i dyngan. Som Stefan Sundström och New Order.


Och Moderna Män. Fick en CD-singel med två brudar som låg i en soffa och låten "Eveline". På insidan av fodralet stod texterna till de två låtarna och det kändes "kentigt". Jag avgudade Eskilstunagrabbarna på den tiden så jag var tvungen att lyssna. Och jag föll direkt. Handlöst.


Moderna Män hann släppa en fullängdare och en singel, men mer än så blev det inte. Det var väl antagligen för likt Kent. Min gode vän Peter lånade CD-singeln och föll lika hårt. Vi gjorde till och med vårt projektarbete i gymnasiet grovt inspirerade av Moderna Män. MVG förstås - det gick inte att misslyckas. Men så en dag kom jag till Peters lägenhet och skulle ha min skiva. Han tittade på mig med sina hundögon och sa att den var borta. Försvunnen. Fan vet om han inte talade sanning. Jag fick fullängdaren som kompensation, men det var med tårar i ögonen och sår i själen. Hos oss båda.

Singeln återfanns aldrig, och det irriterade mig i fem-sex år. Men så en dag för några veckor sedan snubblade jag över skivan på Tradera och slog till direkt. 29 kronor senare är en del av mig åter komplett.






Välkommen hem, grabbar. Eveline, förbered dig på ständig älskog. Och Peter - bort med tassarna!





929 visningar på Youtube. Respekt. Hela skivan finns på Spotify. För den som må bry sig. Alltså du, Peter...

5 kommentarer:

  1. Gud så skönt. Då slipper man ditt gnäll i framtiden. I alla fall vad det gäller skivan..

    SvaraRadera
  2. Låter skrämmande likt en Projekt Noll låt som jag kör i spelaren då och då. =)

    SvaraRadera
  3. Jenny(?): Du sa det själv. Det är Eveline som låter likt den andra låten, inte alls tvärtom!

    SvaraRadera
  4. Hönan eller ägget?

    SvaraRadera
  5. vadfan! detta är ju den! hahahah.. Nu måste jag lyssna på din variant hahah

    SvaraRadera