måndag 1 november 2010

Sober Oktober kan bli Nykter November

Det är mycket nu, jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Vi kan inleda med tumblandet i lördags, där spelare & ledare från det medelmåttigt spelande men elitmässigt festande poplaget Köpingebro IF samlades på restaurang för mat och dryck. Sen vidare till stopp i broderlig oas innan det bar till lokalt hak för nattsudd. Mycket trevligt, och för min del var det comeback i dryckeskulturen efter en (nästan) hel månads sober oktober. Pallade ganska mycket ändå, minst fem öl.


Tog det hyfsat lugnt, så när jag vaknade dagen efter var jag inte bakfull för fem öre. Men den där jävla ångesten dagen efter kan jag inte bli kvitt. Jag funderar på att sluta dricka helt tills jag kommer på vad det är som pågår - för det är inte särskilt kul att festa längre, även om det var okej i helgen. Det är inte kul att se hur vännerna byter personlighet när de dricker och att fundera på om man är lika dryg med spriten i blodet. Kanske är jag bara avundsjuk för att de har roligt och jag inte alltid har det. Jag vet inte om jag börjar bli gammal eller bara jävligt trött på alkoholen. Kanske är det också för att det finns historia med eldvatten inom familjen och att jag inte vill följa i spåren. Jag tror att det är en kombination av allt som sliter på mig...

***

Efter en halvknackig inledning på livet som kommande gymnasielärare i samhällskunskap (missade första litteraturseminariet) har jag skärpt mig genom att visa mig från min bästa sida på praktiken och fixa en grym redovisning med god hjälp av en lika grym grupp. I morgon väntar ännu ett seminarie, på torsdag en inlämningsuppgift och nästa vecka en tenta, så jag kommer hålla låg profil den närmaste tiden, vänner. Jag gör det redan, men jag lovar att försöka gottgöra er när tid finnes.

***

För sen, då jävlar. När det lugnat ned sig med plugget kommer jag utmana var och varannan av er på någon form av bollsportsduell, vare sig det är kökshandboll eller tennis. Jag måste komma i form och gym är för dopningsfall och bögar. Jag kommer nog också våldgästa upp till flera av er, då jag känner att det sociala blir lidande när det skoliala(är det ett ord?) prioriteras.

***

Fick besök av Rickard idag, som vanan trogen försökte dricka upp palatsets depå av kaffe. Vi snackade vuxentugg såsom höstfärger och att resa bort från det gråa. Han säger att han vill fira nyår nånstans varmt, och slippa överskattade Svensson-högtiden himmavid. Jag kan bara hålla med. Men jag vet inte riktigt vart jag vill åka. Canada kanske? Så jag inleder lite mjukt med en roadtripp till Staffanstorp senare i veckan. Mats jobbar där nu och jag räknar iskallt med en gratis lunch. Sen ska jag också förbi Erik & Sara och slå rekordet i det där mobilspelet de älskar. Tommy ska ha stryk i kortspel och bröderna Nordgren ska smiskas i badminton & tennis.

***

När det lugnat ned sig nästa vecka blir det förresten också en makeover av lägenhet & garderob. Ny säng ska inhandlas, kanske något till väggarna och ett nytt par långkalsonger, nu när det inte är cykelbyxa-väder längre. Äh, kör nog på en träningsöverall i stället, så att man kan knalla runt i Pildammsparken som värsta konditionsfenomenet.

Det är dags att göra skäl för bloggnamnet.

1 kommentar: