onsdag 27 oktober 2010

The Dictiongary!

Ord är inte alltid det lättaste att förstå sig på. Speciellt inte de som används i kurslitteraturen. Det har jag blivit skrämmande påmind om nu när plugget startat ånyo. Därför har jag tagit hjälp av min käre rumskamrat Gary för att bena ut några av alla uttryck som nått min förvirrade syn och som vi inte förstår oss på.

Men som sagt, det är inte alltid lika lätt...


VÅDEVILL

Uppsnappat: I den första boken om Dexter, som för övrigt är extremt överskattad. Boken, inte Dexter.

Gary gissar: "Isn't that a french city?"

Rätt svar: Lustspel med inlagda sångstycken.

Exempel: Det var väl ett jävla vådevill med den där tjejen i natt, Gary?



PARADIGM

Uppsnappat: I en dokumentsamling om värdegrunder inom skolsystemet.

Gary gissar: It's like a shape, right? Or it could be like a dimension. Something paralell with...something else...

Rätt svar: 1) Schema med de böjningsformer som är gemensamma för en klass av ord.
2) Den ram och de allmänna regler inom vilka ett visst verksamhets- eller livsmönster upprätthålls (vad fan betyder det...?)

Exempel: Att kröka på en tisdag ingick i Garys berömda paradigm.


PALPERA

Uppsnappat: Av en läkarstudent som envisades med att använda ordet i varje mening.

Gary gissar: Ooh, toughie. Is it like, when you have two girls, one is upside down and the other one's a midget, and you're looking through a spy hole?

Rätt svar: Palpation är en medicinsk diagnosteknik som innebär att den undersökande, till exempel en läkare eller en sjukgymnast, känner med händerna och fingrarna för att upptäcka sjukliga förändringar.

Exempel: Även en blind människa kan palpera ett bröst.

3 kommentarer:

  1. När vi var i Belfast var vi på ett jävligt coolt ställe som hette Café Vaudeville: http://www.cafevaudeville.com/venue Då undrade jag också vad det betydde, så jag kollade upp det - läskigt sammanträffande. Och plapera...hallå, det är ju vardagsmat, hehe! För övrigt tänkte jag förfesta med er grabbar nästa helg innan Jockes halloweenfest, få ju passa på när mannen är borta...Gutt?

    SvaraRadera
  2. Palpera visste jag faktiskt, det du :P

    SvaraRadera
  3. Sara: Gutt som fan!

    Emma: Jag är inte förvånad...

    SvaraRadera