lördag 21 maj 2011

When In Skurup...

För nästan exakt tre veckor sedan hade jag det sublima tillfället och den enorma äran att få spendera en eftermiddag i Skurup, detta smultronställe i sydöst. Not.


***
Var: Skurup, 6978 invånare.
Var: Som en stor kissfläck mellan Svedala och Ystad.
Hur: Kartläsare för Johan som skulle till Ystad och lira fotboll. Dom vann.
Vem: Jag, bara lilla jag till en början. Sen kom Therese och agerade superb guide. Sen gick hon igen.
Det här visste jag innan: Att du aldrig varit ordentligt full om du inte varit full i Skurup. Apropå det, min gode vän Magnus kommer från Skurup. Byns fotbollslag har sin plan placerad precis bredvid järnvägen, så nära att jag i mina glansdagar oftast var närmare Ystadtåget än fotbollsmålet.
Systembolag: Ett. Det mest välbesökta någonsin.
Trissindex: 25 kr, som jag använde på en ny lott. Alltså 0 kr.


***


Direkt när jag hoppade ur Johans Audi och satte fötterna på Skurupsk mark tänkte jag samma tankar som jag alltid tänker när jag besöker ett nytt ställe på min Skånetripp.


1) Vad fan gör jag här?
2) Vad håller jag på med?
3) Vart ska jag nu gå?
4) Varför gjorde jag ingen research?
5) Vad håller jag på med?


Så jag ringde ovan nämnda Magnus för att få lite tips om turistmål. Han nämnde gatuköket i byns hjärta där alla moppefjortisar. Jag noterade. Och så rekommenderade han ett besök på Systemet. Förstås. Enligt legenden handlade Magnus på bolaget så ofta att han till slut fick sitt namn på kvittot. Jag var lite nyfiken på ifall omsättningen och den lokala konsumtionen dalat efter min bleklynte fyllekamrats uttåg mot större städer och större groggar, men det verkade vara bra sprutt i spritbutiken.




Jag frågade Magnus om han tyckte det var en god idé att hälsa på morsan hans. Det tyckte han inte. Så jag ringde till Therese, som glatt ställde upp som guide för en eftermiddag. Medan jag väntade hittade jag förmodligen Sveriges skyltgladaste affär.






Sen kom Tessan. Vi gick in på Konsum, där jag hittade Skurups enda rulltrappa. Handlade varsin glass och begav oss ut på äventyr.







Genast knallade vi förstås mot samhällets stora kännetecken (förutom det faktum är man är grymma på att odla pumpor och har haft Linné på besök. Eller om det var Strindberg?) som dock för en gångs skull var kliniskt rent för mopeder och socialfall.



Weiter gehen och jag saknade lite grönska, men det var fan svårt att hitta klorofyllplättar i Skurup.



Men till slut lyckades vi. Lustigt nog är det här Stadsparken i Skurup, den heter faktiskt så. Jag kunde inte låta bli att tänka att medan vi var de enda som promenerade genom stadsparken i Lund, så var stället med samma namn i Lund invaderat av studenter och suputer i exakt samma stund. Just då började solen också steka. Konstigt nog var jag ganska nöjd med att vara i Skurup då, och inte i parken i Lund. Jag börjar nog bli gammal.




Therese tackade för sig efter ett slitstarkt arbete, men innan våra vägar skiljdes gick vi förbi ytterligare en affär. Åtminstone tror jag att det är det. Budskapet verkar i alla fall vara att man vill sälja något.



Jag är en sucker för ett bra köp, så jag tittade in. Som väntat var det bara en massa gammalt skräp. Kände mig lite dum som gick runt och spelade intresserad, så jag köpte en påse spiskummin för fem kronor. Väl utanför insåg jag att bäst före-datum var i 2009, så jag tömde ut påsen i deras rabatt. Kommer det växa spiskummin där nu, tro?

Småtrött lufsade jag tillbaks till parken och tog en powernap på gräset i solen, innan jag förflyttade mig bort till idrottsplatsen för att se brorsan lira med sitt gäng mot mitt lag (jag var petad som vanligt). Brorsans lag vann, men jag fick sista ordet eftersom jag kunde ståta med ett par trevliga timmar i Skurup och en högklassig chaffisbränna.



Skånetrippen!
Städer och tätorter med mer än 1000 invånare:

Anderslöv, Asmundtorp, Bara, Billesholm, Bjuv, Bjärnum, Bjärred, Blentarp, Broby, Bromölla, Bunkeflostrand, Bårslöv, Båstad, Dalby, Degeberga, Ekeby, Eslöv, Falsterbo, Fjälkinge, Furulund, Förslöv, Gantofta, Genarp, Gislövs läge, Glumslöv, Hammar, Hanaskog, Helsingborg, Hittarp, Hjärup, Hofterup, Hyllinge, Häljarp, Hässleholm, Hästveda, Höganäs, Höllviken, Hörby, Höör, Jonstorp, Kivik, Klippan, Klågerup, Knislinge, Kristianstad, Kvidinge, Kågeröd, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Ljungbyhed, Lomma, Löberöd, Lönsboda, Löddeköpinge, Lund, Malmö, Marieholm, Munka-Ljungby, Mörarp, Norra Åsum, Näsum, Osby, Oxie, Perstorp, Påarp, Rydsgård, Sibbhult, Simrishamn, Sjöbo, Skillinge, Skivarp, Skanör, Skurup, Smygehamn, Staffanstorp, Stehag, Strövelstorp, Svedala, Svalöv, Sätofta, Södra Sandby, Sösdala, Teckomatorp, Tollarp, Tomelilla, Torekov, Tormestorp, Trelleborg, Tygelsjö, Tyringe, Veberöd, Vellinge, Viken, Vinslöv, Vittsjö,Ystad, Åhus, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örkelljunga.

Öar:

Hallands Väderö, Ven, Ivö.

Nationalparker:

Dalby Söderskog, Stenshuvud, Söderåsen.

Sjöar:
 
Finjasjön, Hammarsjön, Immeln, Ivösjön, Oppmannasjön, Vombsjön, V Ringsjön, Ö Ringsjön.
 

2 kommentarer:

  1. du borde passat på att åka till skivarp när du ändå var i närheten.
    bra tips på guidning där: ridskolan där pyromanen stack ner hästarna, möllevallen (kändistätt om somrarna), byakrogen (skånes bästa pizzor), gåsaboden (känt från tidningar), tores allköp (lika gammalt som skivarp själv tror jag...) och inte att förglömma skivarps fd stolthet: grunden från möllan som herr pyro tuttade eld på...
    lycka till!

    SvaraRadera
  2. Underbart tips, Helena! Ställer du upp som guide? Ägaren av Gåsaboden är en god vän, och på Möllevallen har man lirat nån sottig fotbollsmatch, men annars är det okänt territorium för mig. Lets roll!

    SvaraRadera