torsdag 8 september 2011

Sören does Skåne - Falsterbo med Skanör

Mina vänner, det är dags igen. De senaste veckorna har jag åkt länet runt för att hitta dessa små smultronställen i sensommarmyllan som ingen vet om. Jag har bland annat letat i Åkarp, Höör och Hjärup, men innan vi besöker dessa präktiga pärlor är det dags att göra ett nostalgiskt nedslag i Skanör och Falsterbo, eller Skanör/Falsterbo, eller Skanör med Falsterbo. Ni vet vad jag menar.

Första gången jag besökte denna sydvästra Skånes kustkonstellation var nångång i mellanstadiet i samband med någon fågelskådning. Tror jag. Minnesbilderna är väldigt luddiga eftersom det rent ut sagt var skittråkigt.

Andra gången jag åkte dit var förra våren, det var kallt som fan i både Skanör OCH Falsterbo konstigt nog. Resan var med min dåvarande flickvän och nånstans på sandstranden i Skanör insåg jag att det var henne jag ville ha. Tredje gången jag var där var nu i somras, faktiskt med samma tjej fast i rollen som ex. Det var min enda dag på stranden i solen det här året, och det är jag glad för. För jag var röd i ungefär en vecka efteråt. Att jag aldrig lär mig...

Hur som helst. När ni åker till Skanör/Falsterbo får ni absolut inte missa ett besök på glassbaren/cafét Aldo, som kör en grym lakritsglass bland annat. Och är ni hästfrälsta, vilket jag hoppas att ni inte är, så kan jag rekommendera ett besök på... nej förresten, det kan jag inte alls. Däremot skulle jag vilja käka på Gästgivaregården, men det får bli nästa gång.


Limo med punka i Falsterbo.


Som sagt, kallt som fan i Skanör på våren...


En kyrka.


Men desto varmare i Skanör på sommaren...


...............................................................................

SKÅNETRIPPEN

Städer och tätorter med mer än 1000 invånare:

Anderslöv, Asmundtorp, Bara, Billeberga, Billesholm, Bjuv, Bjärnum, Bjärred, Blentarp, Broby, Bromölla, Bunkeflostrand, Bårslöv, Båstad, Dalby, Degeberga, Ekeby, Eslöv, Falsterbo, Fjälkinge, Furulund, Förslöv, Gantofta, Genarp, Gislövs läge, Glimåkra, Glumslöv, Gärsnäs, Hammar, Hanaskog, Helsingborg, Hittarp, Hjärup, Hofterup, Hyllinge, Häljarp, Hässleholm, Hästveda, Höganäs, Hököpinge, Höllviken, Hörby, Höör, Jonstorp, Kivik, Klippan, Klågerup, Knislinge, Kristianstad, Kvidinge, Kågeröd, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Ljungbyhed, Ljunghusen, Lomma, Löberöd, Lönsboda, Löddeköpinge, Ludvigsborg, Lund, Malmö, Marieholm, Munka-Ljungby, Mörarp, Norra Åsum, Näsum, Osby, Oxie, Perstorp, Påarp, Rydsgård, Sibbhult, Simrishamn, Sjöbo, Sjörröd, Skegrie, Skillinge, Skivarp, Skanör, Skurup, Smygehamn, Staffanstorp, Stehag, Strövelstorp, Stångby, Svedala, Svalöv, Sätofta, Södra Klagshamn, Södra Sandby, Sösdala, Teckomatorp, Tollarp, Tomelilla, Torekov, Tormestorp, Trelleborg, Tygelsjö, Tyringe, Veberöd, Vellinge, Viken, Vinslöv, Vittsjö, Ystad, Åhus, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örkelljunga.

Öar:

Hallands Väderö, Ven, Ivö.

Nationalparker:

Dalby Söderskog, Stenshuvud, Söderåsen.

Sjöar:
Finjasjön, Hammarsjön, Immeln, Ivösjön, Oppmannasjön, Vombsjön, V Ringsjön, Ö Ringsjön.

2 kommentarer:

  1. Hallååå... Ser inte Glimåkra med på listan.. :( Där bor lätt över 2000 inv iaf! O klart mer värt o se än Sibbhult, hehe ;)! Hör av dig när du ska dit så ska jag ge dig en guidad tur i göingeskogarna ;)!

    Kram Lisa :) (f.d Glimmabo)

    SvaraRadera
  2. Fan, Lisa, du hade rätt. Jag fick revidera listan och hittade sju nya ställen, tror jag. Allt från Glimåkra till Hököpinge och något så konstigt som Sjörröd.

    Den där guidade turen är ett måste!

    SvaraRadera