tisdag 27 september 2011

Kvalspelsskägget!

Jag vet inte om det är för att jag är förkyld och helt saknar energi att göra en sån triviell syssla som att raka mig, eller om det är för att mina gedigna lagkamrater fixade kvalplatsen i helgen (och ännu viktigare, skickade ned rivalerna från Sövestad till division 7) men jag satt här med min snoriga näsa och min raspiga kind och fick alla tiders idé som jag hoppas att resten av fotbollslaget hakar på.

Ända sedan jag fick mörkare (men inte särskilt mörk) röst och hår på diverse ställen för sisådär 20 år sedan har jag varit tvungen att raka mig ett par gånger i veckan. I takt med att jag har blivit äldre har jag sett mina vänner odla skäggväxt och jag har försökt med det samma, men utan något vidare resultat. På gymnasiet testade jag en variant med lite hakhår:


Det gick sådär...Min rara vän Åsa sa att det var det fulaste hon sett och att jag aldrig mer fick göra så. Jag var väl inte helt nöjd själv heller, kliade som fan gjorde det. Men det var det enda stället (i ansiktet) där jag var kapabel att odla en samling hår. Annars var det några hårstrån här, några där och vissa helt kala områden i bästa Michael Jackson-stil. Och så rödlätt förstås.

***

Nu är jag lite äldre och visare och vet att jag aldrig kommer vinna någon mustaschtävling eller få sådant där sexigt skägg som tjejerna på dejtingsidorna efterlyser.

Men det ska inte förhindra mig i att utlysa en skäggtävling ändå inom laget. De närmaste veckorna väntar nämligen två kvalspelsmatcher för att stanna kvar i division 6 och min förhoppning är att vi gemensamt odlar slutspelsskägg - fast kvalspel då förstås. Sen blir det en stor omröstning på avslutningsfesten där vinnaren - han med den konstigaste/roligaste/fulaste/finaste skäggväxten vinner. Vad priset består av har jag inte riktigt kommit på men jag är öppen för förslag....

För ordningens skull kommer här en lista på deltagarna med förhandsfavoriterna först och barberar-blåbären längst nere.

1. Robban
Robban är skäggväxtens svar på en erektion, man kan nästan följa händelseförloppet från liten prick till fullskalig produkt på få ögonblick. En respektabel ålder kombinerad med speediga gener gör att Robban är given etta och stor segerkandidat. I all ärlighet är konkurrensen ju inte mördande heller..

2. Noam
...om det alltså inte vore för vårt israelse nyförvärv Noam, som må ha en kal hjässa men som väger upp det med en tät ansiktsbuske. Kroppspråket nedan kan tyda på att han redan känner att segern är hemma.


3. Sam
Har även han begåvats med en reptilsnabb skäggväxt, ibland kan han raka sig innan han går och duschar och måste sedan raka sig igen när han torkat sig. Frågan är dock hur det är ställt med fantasin, då undertecknad endast sett en enda variation av skägg. Vi skulle vilja se en snygg mustasch eller en kaxig getabockshake.

4. Magnus
En av lagets veteraner som varierar tredagarsskägget med att komma slätrakad till vissa matcher och träningar, vilket kan förklaras med att han är en av få i laget som har ett riktigt jobb. En outsider.

5. Mikkel
Det smärtar mig att min egen bror är högre upp på listan än mig själv, men Mikkels skäggväxt kan kort och gott förklaras med lathet. Jag kan inte minnas att jag nånsin har sett junior raka sig med hyvel, men den är säkert gömd nånstans. Långt, långt borta...

6. Gustaf
Liksom Magnus en man av dignitet och med ett arbete som fordrar att man ibland ser respektabel ut, vilket stoppat alla sorters utsvävningar i ansiktsregionen. Men potential, det finnes.

7. Lars
Här är jag nyfiken. Finns det månne en liten ewok gömd i Lars? Hög i Hälgehatten och stor i truten är han, vår store underhållare, men kan han hävda sig när det kommer till en annan del av huvudet?

8. Mikael
Jag har känt Mikael i lång tid (väldigt lång tid, känns det som ibland) men kan inte riktigt minnas att ha sett honom i varken tangorabatt eller fullskägg. Men ger han sig fan på det kan han bli giftig, så länge ansiktshåren inte är lika sköra som hans knä...

9. Dennie
Vår gode tränare har genomgått en förändring av anletet på sistone. Frisyren har blivit kortare och munregionen har fått en ram av hår i bästa Jack Sparrow-stil. Väldigt moderiktigt, och det lär säkert falla en och annan fjäskröst också.

10. Håkan
Den assisterande tränaren överraskade allt och alla när han en dag dök upp på idrottsplatsen med slätrakad feja och såg ut som om han kunde ta en plats i juniorlaget. På utseendet alltså, inte fotbollskunnandet. Har kapacitet att skrälla, men frågan är om han får lov hemifrån?

11. Sören
Faktiskt. Mina mörka polisonger kompletterar mina rödbruna ansiktsstrån, även om vissa kritiker menar att det inte är skägg på kindens sidor - "det är påklistrade könshår" och även om jag kan mönstra totalt tre hårinvånare ovanför läppen så kan jag nog slå mig in i elvan. Eller ta en plats på bänken, som vanligt.

12. Fredrik
Lagets prettyboy lämnar helst inte lägenheten om inte kinden är slät som en barnrumpa och frisyren är hundraprocentig. Eller om det är dagen efter, då skiter han mest i vilket. En outsider, men det beror på humöret. Och hur många kvinnliga åskådare det finns på kvalmatcherna...

13. Tim
Vårt engelske nyförvärv tillika nyblivna pappa lär ge det ett hederligt försök, men det är nog mera sannolikt att hans dotter får skägg först.

14. Övriga
Vi har ett ganska ungt lag och med risk för att dra alla över samma hyvel så har jag svårt att se hur 90-talisterna Filip A, Jesper, Markus, Andreas, Kasper, Alexander, Anton, Marcus, Filip FS, Sebastian och Johan ska kunna hinna inträda i puberteten och utmana på två och en halv vecka. Men jag välkomnar försöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar