torsdag 16 augusti 2012

Hello/Goodbite

Dygnsrytmen är ännu inte helt återställd efter den här konstiga veckan som håller på att gå mot sitt slut. Det händer sådär en gång om året, att hela kroppen plötsligt försätts på standby och kräver minst 15 timmar sömn om dagen. Övriga timmar är jag hur pigg som helst och aktiv med allt från lektionsplanering (ungarna kommer tillbaks till skolan nästa vecka) och träningsstart igen efter ett par veckors degande. Men det är som om att kroppen varje år behöver en vecka att ställa om till vintertid, för det är alltid i slutet av sommaren som signalerna kommer.

Drömmarna man drömmer under de 15 timmarna i somnolens är inte att skoja med heller. Nuförtiden har jag penna och papper bredvid mig vid sängen, för ibland dyker det upp en bra idé till en blogg eller någon schysst textrad som jag vill komma ihåg när jag vaknat helt.

***
Gårdagens dröm vet jag inte riktigt vilket fack jag ska placera i. Jag drömde att jag stod nere vid en hamn, och längst ute på bryggan fanns det ett torn. Hamnbassängen var inhägnad med staket både ovanför och nere i vattnet. På en stor skylt på tornet stod det Hello/Goodbite och innan jag ens hade funderat på vad det var förklarade åskådaren bredvid mig att det var ett alternativ till aktiv dödshjälp. När jag tittade längst ut på tornet såg jag en metallgång ut, längst ute hängde en krok med en sele i. I nästa minnesbild sänks en sövd medelålderskvinna ned i vattnet och när kroken förs upp igen är inget kvar. 
"Hon hade cancer. Och på så sätt håller vi hajarna från våra stränder, nu när vi har dem här. Det här är det mest ekonomiska och miljövänliga sättet att göra det här på. Tänk på alla begravningsomkostnader och plats som man sparar. Det här är det snabbaste sättet att komma tillbaka till naturen" sa ägaren som plötsligt stod bredvid mig på piren. Han liknade Morgan Freeman.

***

När jag vaknade var min första tanke "fan vad sjukt, det här måste jag skriva ned".

Men nu när jag har fått fundera ett tag ska jag nog patentera Hello/Goodbite och utveckla idén i en framtid där världen är överbefolkad och det råder platsbrist, en framtid där det är lag på miljötänk och aktiv dödshjälp inte är förbjudet längre.

Nån som vet var man kan få tag på hajar i närheten av Malmö?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar