måndag 6 augusti 2012

OS är för människor, inte hästar

I går gjorde jag min sista dag på redaktionen för denna sommaren. Nu återgår vardagen till gymnasieundervisning kombinerat med pluggande på högskola. Men först väntar ett par dagars välförtjänt ledighet där jag inte ska prestera många knop.

Eller ja, jag ska i och för sig spela en fotbollsmatch i kväll och lira lite tennis i morgon, men det ser jag mer som underhållning.

Och så ska jag kolla på OS. Det har inte blivit mycket av den varan de senaste veckorna eftersom man jobbar det mesta av tiden och skriver om annat, så man slår ett öga på teven då & då men det är sällan att man kan följa en hel tävling.

Medaljligan har jag däremot koll på och det roar mig att mina landsmän slår Sverige på fingrarna i år.


Okej, okej, Sverige kan fortfarande gå om med ett och annat kanotguld eller att ryttarna på pållarna presterar. Men man får ändå njuta medan det varar. Danmarks två guld? Velodromcykling och rodd. Eller om det var kanot.

***

Apropå Sverige så glädjer det mig att det är skåningar bakom det mesta som presteras av blågult. Precis som vanligt. Den ena av de två guldseglarna är från Barsebäck, silverskytten Dahlby är från mellanskåne och triathleten Nordén från Kristianstad. Jag håller inte på Sverige - det gör jag aldrig - men jag tycker det är trevligt att det går bra för Skåne.

***

Hästsport borde inte få vara med i OS. Det är ju djuren som gör jobbet. I så fall borde vi också ha med motorsport på OS-programmet, men det lär ju aldrig hända eller hur?

***

Motorsport borde såklart inte heller få vara med, men skulle jag tillåta en gren så hade det varit enduro eller motocross, som ändå är fysiskt ansträngande.

***

Kan vara läge att göra spelen lite tidstrogna. Förutom hästsporten så bör man plocka väck den moderna femkampen, landhockeyn och konstsimmet som är förlegade och inte tillräckligt breda i världen. Även fotbollen bör försvinna - det är inte det olympiska tänket värdigt att man inte kommer med sina bästa spelare. Golf och rugby (den tradiga sjumannasorten, tyvärr inte den "riktiga") är med på programmet i Rio 2016 och det är glädjande. Stora sporter, breda sporter. Riktiga sporter. Rugby i alla fall.

Skateboard borde också få vara med. Liksom orientering.
***

Tar man inte bort konstsimmet borde man åtminstone också låta herrarna delta. Jag kan lätt se mig själv i ett danskt OS-lag i framtiden. Då har jag ett par år på mig att lära mig att simma också.

***

Men först ska jag försöka se mig själv på en fotbollsplan i Lunnarp.

2 kommentarer:

  1. Är bättre på simning än bugg, så behöver du en lektion, hojta till xD

    SvaraRadera
  2. Du är ganska bra på bugg också. Men det är helt onödigt eftersom det inte är en OS-gren. Än.

    SvaraRadera