söndag 13 mars 2011

Sören does Skåne - En Vårcalypso i Veberöd

Ett av mina nyårslöften är att besöka 20 platser på min Skånekarta, men jag har varit allt annat än flitig när det gäller detta löftet vilket är konstigt eftersom utflykter är bland mina favorithobbies jämte minipingis och snusksurfing. Under årets två första månader har jag inte vägtrippat en enda gång, så när jag fick chansen att uppleva Veberöd i går tog jag den.

Det var nämligen så att Johan och hans Tomelilla skulle spela träningsmatch mot - ja ni gissade rätt - Veberöd. Med Otto och mig som moraliskt stöd var förutsättningarna perfekta, trots att det var kallt och blåsigt och några av oss hade surrat till sent på fredagsnatten.

Lördag morgon gjorde jag min obligatoriska research inför trippen, det vill säga att jag wikipediade Veberöd. Där läste jag bland annat, och jag citerar:

" Veberöd har ett flertal pizzerior/restauranger samt bensinstationer, två dagligvarubutiker samt två skolor, (Idalaskolan och Svaleboskolan med tillhörande fritidsgård)"

Ett sånt paradis måste man ju bara besöka! Ett flertal betyder oftast att det är mer än en, och ett ställe som har bensinstationer i plural måste vara ett blomstrande nav i det skånska kugghjulet.

Men det var det inte....

----------------------------------------

Vad: Veberöd
Var: I skymundan av Dalby.
Hur: I Johans svarta åk.
Varför: För att jag aldrig varit där, och för att jag har hört så lite om stället.
Vem: Jag, Johan och mål-Otto.
Det här visste jag innan: Att Veberöd slog ut IFK Göteborg ur Svenska Cupen i 1993. Jag minns faktiskt att jag såg detta klipp på Sporten och tänkte att det var alla tiders, eftersom jag redan på den tiden ogillade IFK Glenn.
Systembolag: Nix. Men en massa skönhetssalonger och bensinstationer...
Trisslottsindex: 0 kr, som vanligt...

-----------------------------

Väderleken har jag redan behandlat, och inte blev det bättre av att Tomelilla förlorade träningsmatchen. I halvtid smög jag ut i byn i min jakt på pizzerior och bensinstationer, men det första jag förvånades över var antalet skönhetssalonger, nästan i paritet med antalet vattenpipsaffärer kring Möllevångstorget. Ett tag började jag överväga en pedikyr men gick vidare till Johannas café, som skyltade med semlor. Jag gick in och beställde två fastlagsbullar men upplandssnudan sa att det var slut på semlor, vilket inte var vad jag beställde. Irriterat köpte jag två vaniljmunkar i stället. Han berättade att äppelmunken var godare. Jag tog vaniljmunken. När jag kom ut och gick vidare kom jag till ett annat konditori som skyltade med fastlagsbullar. Typiskt.

För övrigt har jag faktiskt varit i Veberöd en gång tidigare. Det var för två år sedan när jag besökte den populära dansbandskvällen i sällskap med min dåvarande flickvän och hennes syster med flera. Fast det var på den tiden när jag var emot all organiserad dans (och annan dans för den sakens skull) så jag fördrev tiden i öltältet, vilket gör mitt minne något suddigt.

I alla fall. Jag bockade av restaurangerna och bensinstationerna och när jag värmde mig med en kall öl i baksätet på väg hem kunde jag konstatera att Veberöd inte är ett ställe där man känner för att brista ut i en spontan vårcalypso, utan snarare ett ställe där du vill hänga i öltältet för att glömma byns grådaskighet.


Bensinstation.


En av Johans bättre aktioner i matchen...


Let me pimpyourhouse. Här sålde de bra skit som guldfärgade kuddar. Jag köpte inget.



Förmodligen Veberödtrippens höjdpunkt.



Skånetrippen!

Städer och tätorter med mer än 1000 invånare:

Anderslöv, Asmundtorp, Bara, Billesholm, Bjuv, Bjärnum, Bjärred, Blentarp, Broby, Bromölla, Bunkeflostrand, Bårslöv, Båstad, Dalby, Degeberga, Ekeby, Eslöv, Falsterbo, Fjälkinge, Furulund, Förslöv, Gantofta,Genarp, Gislövs läge, Glumslöv, Hammar, Hanaskog, Helsingborg, Hittarp, Hjärup, Hofterup, Hyllinge, Häljarp, Hässleholm, Hästveda, Höganäs, Höllviken, Hörby, Höör, Jonstorp, Kivik, Klippan, Klågerup, Knislinge, Kristianstad, Kvidinge, Kågeröd, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Ljungbyhed, Lomma, Löberöd, Lönsboda, Löddeköpinge, Lund, Malmö, Marieholm, Munka-Ljungby, Mörarp, Norra Åsum, Näsum, Osby, Oxie, Perstorp, Påarp, Rydsgård, Sibbhult, Simrishamn, Sjöbo, Skivarp, Skanör, Skurup, Smygehamn, Staffanstorp, Stehag, Strövelstorp, Svedala, Svalöv, Sätofta, Södra Sandby, Sösdala, Teckomatorp, Tollarp, Tomelilla, Torekov, Tormestorp, Trelleborg, Tygelsjö, Tyringe, Veberöd, Vellinge, Viken, Vinslöv, Vittsjö,Ystad, Åhus, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örkelljunga.


Öar:

Hallands Väderö, Ven, Ivö.

Nationalparker:

Dalby Söderskog, Stenshuvud, Söderåsen.

Sjöar:
Finjasjön, Hammarsjön, Immeln, Ivösjön, Oppmannasjön, Vombsjön, V Ringsjön, Ö Ringsjön.


7 kommentarer:

  1. Du har ju varit i Fjälkinge, Lund och Malmö också. Och Lomma. Stryk lite på din lista

    SvaraRadera
  2. Sluta jaga mig sådär. Det kommer så småningom. Jag har ju faktiskt varit på Ven också...

    SvaraRadera
  3. Johnny Wilde Esq.14 mars 2011 kl. 20:54

    Åh Fan det är nästan som om jag är en större globtravare än dig även på din hemmaturf eftersom jag haft den yppersta förmånen att få besöka metropolerna Helsingborg (som jag märligt nog uppskattade), Trelleborg, Torekov och Båstad. Lägg till detta att jag även är en supporter av den skånska tolkning av senap så kanske jag få någon form av livstids visa till sveriges sydspets.
    Jag skulle aldrig sätta min fot i ett ställe som heter Smögen dock!

    SvaraRadera
  4. M to the A to the double T I14 mars 2011 kl. 23:20

    Dagens Fikusord: Vårcalypso...

    SvaraRadera
  5. Johnny: Gamle vän, vad gjorde en räv som du i Båstad? Lokal talangjakt? För övrigt tycker jag att du borde bocka av Malmö på din lista snart också. Jag vet en dansk guide i stan som inte är rädd för äventyr.

    Matti: DU är dagens ständiga fikusord.

    SvaraRadera
  6. Vilken fin bensinstation! Jag kanske skulle börja med en egen variant av fina smultronställen man kan besöka fast inte i Skåne då som du har mutat in så förtjänstfullt. Mina erfarenheter av Skåne är mer av kvalitet än kvantitet och jag är hyfsat kunnig på Hässleholm och Viken.

    SvaraRadera
  7. Ven har man ju lite trevliga minnen av!

    SvaraRadera