tisdag 8 mars 2011

Nyårslöften är bara trams...eller?

Vi är inne i årets tredje månad och det är dags att göra ett nedslag i mina 50 nyårslöften, som jag så ambitiöst lanserade efter eh, nyår...

Så hur har det gått då, undrar ni kanske? Inte bra, är det enkla svaret. Men innan jag berättar om mitt återfall i dekadensens värld vill jag passa på att kasta in en brasklapp. Eftersom det är mina nyårslöften är det också mina regler som gäller, vilket ni kommer att märka på en del av de femtio punkterna.


Samtidigt vill jag också säga att februari var en sabbatsmånad. Vissa dagar kom jag knappt ut ur lägenheten, än mindre sängen. Jag var inte låg, nere eller deprimerad, jag var bara slö och orkeslös. Vissa dagar åt jag inte eftersom jag inte orkade resa mig upp. Att säga att det inte gick ut över humöret är att ta i, men jag tyckte ändå att jag höll ganska god min och var hyfsat glad ändå, trots att kroppen ville annorlunda. 
När jag kollar igenom min lista märker jag att jag i princip bara höll ett fåtal löften i februari. Ett av dem var att låta bli starkspriten. Konstigt, för det var nog det enda löftet jag bröt i januari. Som det kan gå...


Nu är det mars, jag är kry igen och redo för revansch. Så här följer en maratonsammanfattning av året som gått hittills, minus februari.

JAG SKA...

...Säga ifrån mer
Har jag faktiskt börjat göra, oavsett om det gäller irriterande fyllon på krogen (och då menar jag inte mina vänner...) eller morsor som inte borde vara morsor, ni vet såna som pratar i mobil när de går mot rött över ett övergångsställe. Inte alltid lika uppskattat.

...Bli bättre på att hålla kontakten med vännerna
Jag har alltid tyckt att man inte behöver höra av sig om man inte har ett syfte, men ett syfte kan ju vara att höra av sig, om ni förstår? Själv tycker jag att jag blivit bättre, men det är nog långt ifrån alla som håller med.

...Säga Ja till mer
Häromdagen åt jag bacon. Jag gillar inte bacon. Jag säger inte nej längre när det bjuds upp till dans, och jag kommer alltid på fest när folk frågar och jag har möjlighet. Sen säger jag säkert nej till frågor också, det får ju finnas gränser. Eller? Fråga mig så får vi se vad jag svarar.

...Uppdatera den här bloggen minst 2 gånger i veckan
Brasklapp 1. Åtta inlägg i januari och lika många i februari ger snabbt räknat två i veckan. Sen att det kanske varit tre någon vecka och ett en annan, tja...

...Prova/göra något nytt varje dag
Inte helt lätt när inspirationen tryter. Men har man tillräckligt med tid och fantasi går det alltid att hitta något. I går gick jag exempelvis till ett företag och hjälpte dem med ett kundtest på en hemsida, det har jag aldrig gjort innan. Att jag fick 500 pix för besväret gjorde inte upplevelsen mindre angenäm.

...bli bättre på att ge folk komplimanger
Har jag blivit jävligt mycket bättre på, även om mina vänner sällan förtjänar komplimanger...

...besöka 20 platser på min Skånetripp
20 platser på ett år. Det betyder i korta drag att jag har tio månader att besöka 20 platser. Eftersom jag inte besökt en enda än. Så kom igen, häng med mig någonstans. Bårslöv, någon?

...Laga mat varje dag jag är hemma
Gör jag, även om det inte är kulinariska mästerverk varje dag. Men även det jobbar jag på, och manligt nog har jag börjat klippa ut recept från tidningar och nätet, och har en pärm enbart för ändamålet. Kommentarer?

...Uppdatera fotbollsbloggen minst 2 gånger i veckan
Nja, inte riktigt va? 12 inlägg på två månader är för lite, men nu är ligan igång igen och snart stundar landslagsspel. Kanske varva detta med en liten tripp över sundet/bälten och se en match. Nån som är sugen?

...Gå till tandläkaren för första gången på 5 år
Avvaktar där, mina tandplågarhomies är ju inte färdigutbildade förrän till sommaren. Men med det sagt, så kanske man skulle besöka Sara i Svalöv eller Johan i Sjöbo för att se så att de sköter sig på praktiken? Det verkar mest vara fest och fylla över tandläkarstudenterna. Jag vet, för jag brukar festa med dem...

...lära mig ett nytt språk
Jag har kommit över (absolut inte laddat hem) ljudböcker i spanska, ryska och arabiska, och är lite sugen på att läsa en kurs i pashto, som man talar i Afghanistan. Men det är alltjämt i planeringsstadiet.

...ta mina första stapplande steg mot ett körkort
Att skaffa teoriböckerna, är det ett stapplande steg? För dom hade jag redan. Enda skillnaden är att jag har plockat upp dem från källaren...

...bli mera ekonomisk/snål
Gick bra, ända tills datorn tackade för sig och en ny fick införskaffas. En ny som inte fungerar och som måste lämnas in igen. Man måste älska teknikens under.

...skaffa ny säng
Gick bra, ända tills datorn tackade för sig och en ny fick införskaffas - vilket påverkade min sängbudget avsevärt. Men snart fyller jag år och jag har varit extremt jävla snäll i år...

...storstäda minst varannan vecka
Min definition av storstädning är väldigt vag, men bara för att man är ett svin betyder det inte att man behöver bo i en svinstia.

...börja spåna på den där boken jag alltid har velat skriva
Jag har kommit på en idé som är hur bra som helst, och som jag håller på att mindmappa och strukturera nu. Presenteras inom kort.

...träna minst 30 minuter om dagen
Brasklapp 2. Med träning räknar jag också promenader som är lite snabbare än min vanliga takt, som inte är snabb alls. Och i så fall klarar jag löftet med råge hittills.

...rycka upp mig i skolan
Jodå, så att... Det dröjde inte länge innan jag hoppade av utbildningen, jag hade inget sug att bli lärare längre. Men eftersom året är 12 månader långt hinner jag fortfarande rycka upp mig i skolan. Det konstiga är att jag känner mig grymt motiverad att plugga - jag vet bara inte vad. Eller vart. Blir antingen Danmark eller Sverige.

...läsa minst 2 böcker i månaden
Snarare ett nöje än ett löfte. Av de böcker jag läst hittills rekommenderar jag framför allt Ken Folletts medeltidsbricka Pillars Of The Earth och Mischa Glennys McMaffia, som handlar om den organiserade brottsligheten i världen.

...tjäna mer pengar än i 2010
Ligger lite lägre än vid samma tid i fjor, eftersom jag har pluggat mer i år. Men mycket talar för att sommaren blir lönsam. Och nästa vecka börjar jag extraknäcka som dansklärare på en vuxenskola. Min klass består av allt från småbarnsmammor till pensionerade lärarinnor, och jag ser verkligen fram emot det.

...ta sånglektioner
Nej, vi avvaktar lite med det. Talang försvinner inte bara sådär ändå.

...fixa en matchvikt kring 70 kg
Ner kring 73 i januari, upp runt 77 i februari och där är jag nu. Men snart är det fotbolls- och tennisväder så jag är optimistisk. Bör kanske slipa lite på kostvanorna också. Öl och kolaglass är inte Paulungrejer direkt.

...hålla bättre kontakt med släkten i Danmark
Brorsan bor i Köpenhamn och jag har inte träffat honom i år. Ej heller har jag umgåtts med någon av de andra i klanen, så jag skäms och lovar bättring framöver.

...genomföra ett motionslopp utan att bli sist
Har anmält mig till Malmö Halvmaraton i augusti och med tanke på att vi lär vara ett tusental tappra så ska det till ett mirakel om jag ska bli jumbo. Men man ska aldrig säga aldrig...

...lära mig att knyta en slips
Det får bli ett projekt för regniga höstdagar.

...ta tillbaks min rättmätiga placering som etta på den interna tennisrankingen
Har bara spelat en match i år, mot Johan, men den vann jag. Dags att börja spela tennis på allvar snart, eller vad säger ni grabbar?

...äntligen lära mig att spela gitarr
Gitarren står kvar i förrådet, är det svar nog?

...göra något drastiskt med boendesituationen
Mycket snack om en flytt i år. Både jag och min käre roomie har planer, sen får vi se om vi har ekonomi och om det blir en gemensam flytt eller ej framåt höstkanten.

***

JAG SKA INTE...

...dricka läsk
Jag drack en häromdagen, på krogen faktiskt. Det är också den enda jag hällt i mig, förutom...

...dricka starksprit
(forts)...de gångerna jag spädde ut starkspriten med rikliga mängder läsk i januari. Ni vet, spär man bara ut spriten tillräckligt är det inte starksprit längre. Brasklapp 27. Fast numera håller jag mig helt från starksprit, och även om jag dricker åt helvete för mycket öl så får jag ingen ångest eller bakfylla längre. Det är jävligt skönt.

...ljuga
Finns det någon som ständigt är ärlig? Nej. Jag försöker vara det, mer än tidigare, och det är inte alltid lika populärt. Så fråga mig helst inte vad jag tycker om din nya frisyr, din nya pojkvän eller nyfödda bebis om du inte vill ha ett ärligt svar. Oftast får du ett.

...äta skräpmat
I februari lade jag 500-600 kronor på skräpmat, eftersom jag inte orkade laga eget. I januari var jag felfri, och det samma gäller hittills i mars. Egentligen inget svårare löfte att hålla, om man bara ger sig fan på det.

...bita naglar
Bortsett från ett eller tre återtugg så ser fingrarna fina och friska ut nu.

...snusa och röka
Karl fucking Eminger bjöd mig på en snus i februari. Annars inget.

...ta någon skit från andra (med mindre jag förtjänar det)
Kan inte komma på någon speciell situation där jag känt att jag fått skit för ingenting och tagit det.

...ge andra skit (med mindre de förtjänar det)
Hänger väl ihop med att säga ifrån mer. Och det gör jag.

...snacka skit om andra
Jag ligger inne med fantastiskt mycket skvaller och skitsnack, med betoning på "ligger inne".

...besöka Facebook mer än en gång om dagen
Gjorde i princip inget annat i februari, men annars håller jag ganska bra disciplin. Brasklappsvarning: Det räknas inte när jag uppdaterar fotbollsklubbens Facebook...

...harva på MSN mer än absolut nödvändigt
Jag har inte ens MSN längre. Och tänker inte skaffa heller.

...äta snacks
Inget i januari och inget i mars, en mängd i februari men det räknas ju inte...

...äga mer än jag behöver
Har lagt undan en massa skit som ska bort, allt från möbler till DVD-filmer. Inom kort kommer jag lägga ut en massa här så är det fritt fram för er gamar att roffa.

...ignorera telefonsamtal
I februari orkade jag knappt prata med nån. Nu är det bättre, även om jag glömmer mobilen på ljudlös och möte alldeles för ofta.

...cykla på fyllan
Jag har knappt varit i närheten av en fylla, och knappt i närheten av en cykel. Så kombination har varit stort sett omöjlig hittills.

... ladda hem TV-serier och filmer
Är det att ladda hem om man kollar på SVT Play?

...ladda hem musik
Tacka vet jag Spotify, dutuben och det jag redan har på datorn.

...säga orden "typ" och "liksom"
Har väl fallit i fällan ett par gånger men annars är det faktiskt något jag tänker på, ungefär. Märkte ni som jag skrev ungefär i stället för "typ"?

...ha vänner på Facebook som inte matchar grundkriterierna
Mina vänner är bra och konstanta och jag är väldigt noga med att inte adda folk som jag inte vill fika med eller ligga med - eller både ock..

...åka kollektivt till och från skolan mer än två gånger i veckan (förutom praktik)
Det här löste jag briljant genom att hoppa av skolan.

...dricka mer än en kopp kaffe om dagen
Helt omöjligt att hålla, även om jag gör mina tappra försök. Det blir i alla fall aldrig mer än tre koppar...

...begå självtäkt/ta saken i egna händer/dra i den sure
Jag nämner inga namn, men många av mina kära väninnor gjorde vad de kunde för att teasa och fresta mig till självsynd. Jag var dock stenhård (bokstavligt talat) i en månad. Sen...inga kommentarer och inga detaljer. Allt jag kan säga är att man inte kan sluta leva bara för att man har 50 nyårslöften...

***

Dom överstrukna är de löften som inte är relevanta eller humana längre. Alltså har vi 47 kvar att jobba med.

Heja mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar