lördag 1 januari 2011

50 Nyårslöften

2011!


Vi kan börja med att konstatera att nyårsafton var ungefär som det gångna året i stort, både bra och dåligt. Summeringen av året som gått kommer i veckan, när snorsatan lämnat min kropp. Precis som halva befolkningen ligger jag nämligen inne med en fet förkylning och fick ägna min gårdagsafton åt att samla snorpapper i en hög medan jag spelade nätpoker, drack cappucchino och kollade på Jurassic Park. Och inte en droppe eldvatten rann ned i min sargade kropp.  Med facit i hand glider kvällen ändå lätt in på topp 10 över nyårsfiranden - de brukar oftast bli ganska överskattade och inget märkvärdigare än en måndag eller onsdag kväll nån annan tid på året.


Jag hade ju ganska mycket tid över igår, så jag sammanställde en lista på nyårslöften. 50 stycken för att vara exakt. Tanken var att jag bara skulle ha ett eller två, men det finns ju en ambitiös mening med bloggen så vi kan lika gott sikta högt.


Återstår att se hur många av dessa jag kan fixa. Jag är förstås villig att ta mig an alla sorters vad. Speciellt när det gäller självtäkten....


Here goes!


Sörens Nyårslöften 2011:


Jag ska

...Säga ifrån mer
Jag håller käft alldeles för ofta när något är fel, för att jag är rädd för eventuella konflikter eller inte orkar ta dem. Det ska det bli ändring på nu.

...Bli bättre på att hålla kontakten med vännerna
Jag är alldeles för dålig på att höra av mig till de jag tycker om och som kan tänkas uppskatta mig och det ger mig alldeles för dåligt samvete.

...Säga Ja till mer
Inte för att jag ska gifta mig med en iransk postorderbrud eller gå på Redbull-raves som Jim Carrey i Yes Man, men jag säger nej till mycket innan jag ens vet vad det är. Som i filmen tror jag att livet blir roligare om man tackar ja till lite mer. 

...Uppdatera den här bloggen minst 2 gånger i veckan
Förvånansvärt många av mina vänner skriver blogg, men de är inte särskilt bra på att uppdatera. Många säger att det inte är så lätt om det inte finns nått att skriva om, men det går väl att lösa? Gör något som är värt att skriva om! Vilket osökt leder mig in på...

...Prova något nytt varje dag
Jag är inte mycket för rutiner egentligen, men halkar lätt in på dem ändå. Mat, klubbar, vandringsstråk, och så vidare. Från och med du ska jag göra något nytt varje dag, det kan vara allt från att gå en promenad där jag inte gått tidigare till att testa en ny dialekt eller sova under sängen i stället för i den. Vad som helst för att bryta mönster och göra det gråa färgglatt.

...bli bättre på att ge folk komplimanger
Och då menar jag inte fjäskiga sådana, utan ärliga när folk gjort sig förtjänta av dem. Till exempel när någon klär sig snyggt eller vad fan som helst. Oftast tar folk det på rätt sätt, så länge de vet att man menar det ärligt. Och gör det inte dagen lite bättre då?

...besöka 20 platser på min Skånetripp
117 platser att besöka i Skåne och jag har avhandlat...två. Egentligen är det fler och uppdateringar följer, men det ska också bli purfärska besök i avsides hålor i 2011. Så vill ni iväg nånstans så tveka inte att höra av er!

...Laga mat varje dag jag är hemma
Kosten har aldrig varit prio ett för mig men det är ju faktiskt ganska kul att laga mat. Ibland. Det är fortfarande roligare att äta den...

...Uppdatera fotbollsbloggen minst 2 gånger i veckan
Några av er vet kanske att jag har en blogg på TV4:s skötebarn Fotbollskanalen. De flesta av er skiter förmodligen i vilket. I alla fall var den misskött under stora delar av fjoråret men jag hittade suget i vinter och bloggen fick ett uppsving i såväl kvalitet som trafik. I år siktar jag på att bli ännu bättre.

...Gå till tandläkaren för första gången på 5 år
Min gode vän Johan blir färdig tandläkare i sommar så det passar perfekt med en plackcomeback. Allt kaffe har gjort mina tänder vackert uringula och det skulle inte förvåna mig om jag har ett hål eller två, men så länge inget gör ont eller ramlar ut finns det ingen anledning att gå till tandläkaren, har varit min filosofi...

...lära mig ett nytt språk
Mest för att jag kan och för att det intresserar mig. Spanska eller arabiska ligger närmast till hands. Kanske swahili, det hade varit ett kungligt partytrick i baren...

...ta mina första stapplande steg mot ett körkort
Det är inget som plågar mig eller som jag behöver nu, men förr eller senare får jag nog användning av det. Jag tänker i alla fall inte joxa runt mina kommande bastarder i en tvåhjuling som en annan storstadsfjomp. Så varför inte börja med skiten i år? Om pengar finnes, alltså, det är ju dyrt som fan. Vilket osökt får mig att tänka på...

...bli mera ekonomisk/snål
Jag slösar alldeles för mycket. Barhäng och skräpmat är de två största bovarna. Det är ingen underdrift om jag säger att jag lade 20 000 på fest & mat ute i 2010. Åtminstone enligt min budget. Så här i efterhand svider det lite, för istället borde jag...

...skaffa ny säng
Gick i princip hela 2010 med planer på att skaffa ny säng. I somras var jag till och med i en handfull affärer med exet och provade sängar. Alltså, jag provade, hon tittade på. Sen tog förhållandet slut och av förklarliga skäl var det inte en lika brinnande angelägenhet längre. Men IKEA-sängen har gjort sitt och man kan lika gott byta upp sig till en yngre och skönare modell. Säng, alltså...

...storstäda minst varannan vecka
Låter kanske triviellt, men ni som har besökt palatset vet att städning inte står högst upp på agendan. Eller - stod.

...börja spåna på den där boken jag alltid har velat skriva
Nu har jag faktiskt till och med fått en idé, så vi kan avancera vidare från dröm-stadiet.

...träna minst 30 minuter om dagen
Jag vet vad ni tänker, och nej, "träna med sig själv" räknas inte. Mer om det senare. Men promenader, badminton, tennis med mera gör. Blir ganska tufft ändå. Jag är ju inte precis Blossom Tainton.

...rycka upp mig i skolan
Första halvåret var en termin på latsidan. Nu får man bruga lide allvaur.

...läsa minst 2 böcker i månaden
För några år sedan klämde jag en 7-8 böcker i månaden och det utvecklade mitt professionella skrivande enormt. 2010 läste jag nästan inget och det är nog ingen slump att det också känts som mitt trögaste år på tidningen.

...tjäna mer pengar än i 2010
Går hand i hand med att jag inte ska göra av med lika mycket som i 2010. För egentligen har jag inte tid att jobba mer, med plugget som går före. Ska gå före.

...ta sånglektioner
Jag har inga Idoldrömmar eller liknande, jag är ingen mediakåt idiot. Eller jo, det är jag, men jag blir hellre känd för något konstruktivt. Men det hade varit ganska kul att testa en sånglektion, eller joina en kör.

...fixa en matchvikt kring 70 kg
Jag är fortfarande en liten knubbis.

...hålla bättre kontakt med släkten i Danmark
Annars slutar det bara med att jag blir svensk.

...genomföra ett motionslopp utan att bli sist
Vad fan ger jag mig in på egentligen? Varje gång jag blir andfådd vill jag bara sova ett par timmar, min flåsvilja är lika med noll. Men känslan efteråt är skön.

...lära mig att knyta en slips
Därmed inte sagt att jag kommer att gå runt med den.

...ta tillbaks min rättmätiga placering som etta på den interna tennisrankingen
I mina glansdagar på gymnasiet krävdes det ett par tennisträningar i veckan för att kunna slå mig. Nu för tiden krävs det egentligen bara ett rack och en boll. Peter, Johan och Linkan, the game is on!

...äntligen lära mig att spela gitarr
Fick en akustisk gitarr i julklapp i 2001 eller nått sånt, och bortsett från lite lir veckorna därpå så har guran mest stått i ett hörn eller i källarförrådet. Men jag har drömmen kvar om att bli han den dryge trubaduren på efterfesten, så vi plockar upp skiten ur gömmorna!

...göra något drastiskt med boendesituationen
Jag blir alltid rastlös när det går slentrian i boendet. Så även nu. Det är dags att göra något, kanske flytta till en större lägenhet, sparka ut roomien eller installera en jacuzzi. Eller varför inte bara måla köket? Roomien har skaffat en 42 tums-plasma så han får nog stanna ett tag till...

Det var det roliga. Nu till det lite tråkigare - förbuden.

Jag ska inte

...dricka läsk
Easy peasy. Jag gillar i princip bara julmust och Trocadero, och använder annars bara läsk som groggvirke. Men det blir det inget av framöver eftersom jag inte heller ska...

...dricka starksprit
Undveks galant i min sober oktober, men sen föll jag tillbaks i gamla synder. Frågan är, är det gott? Jag menar, en rökig whiskey duger, men är inte exceptionellt. Vin smakar skit. Snaps likaså. Och med tanke på familjens fallenhet/svaghet/utsatthet för alkoholhaltiga drycker så hade det varit fint att föregå med gott exempel.

...ljuga
Såvida det inte gäller poker, förstås. Eller livet. Annars så drar jag alldeles för många vita lögner för mitt eget bästa. Inga större, men om man samlar ihop alla små blir det till slut en stor. Och det vill jag inte ha på mitt samvete.

...äta skräpmat
10 155 spänn käkade jag ute för i 2011. Det är en mindre förmögenhet för en man i min position. Låt vara att en tredjedel var vuxenrestaurangbesök, då går det väl an, men det är ändå på tok för mycket. Speciellt om jag ska ha råd att köpa säng & dator och åka utomlands.

...bita naglar
Den här är tuff, förmodligen tuffast. Att bita naglar är en ful vana som jag dragits med från och till sen barnsben. Vissa perioder är det som en reflex. Men snyggt är det inte.

...snusa & röka
Eller syssla med hårdare droger, för den sakens skull. Bör egentligen inte vara något problem att fixa, men den där festsnusen frestar alltid. Speciellt den gotländska julsnusen som smakade glögg. Men snyggt är det inte.

...ta någon skit från andra (med mindre jag förtjänar det)
Jag finner mig i alldeles för mycket och tar alldeles för mycket skit som jag inte borde acceptera, både när det gäller "vänner", flickvänner, skola och folk i allmänhet. Stå på mig!

...ge andra skit (med mindre de förtjänar det)
Å andra sidan ska man inte kasta glas i stenhus. Inte för att det här är min största synd i livet, men det händer att jag hamnar snett och inte står för det. Den här kommer jag helt säkert bomma.

...snacka skit om andra
Mycket skit nu. Den här kommer jag också att falla på, misstänker jag. Jag älskar nämligen att snacka skit om andra. Saker som är sanna, aldrig lögner eller spekulationer. Men det lämnar mig alltid med en bitter känsla i sinnet och ett löfte om att tänka lite mer på mig själv i stället. Kan man förresten snacka skit om sig själv?

...besöka Facebook mer än en gång om dagen
Fy fan vad mycket tid det går åt på att läsa vänners meningslösa statusuppdateringar och kolla bilder på folk man knappt känner. Men det är ett utmärkt forum för att länka till bloggarna och uppdatera fotbollsklubbens nyheter. Annars bara ett stort slöseri av tid.

...harva på MSN mer än absolut nödvändigt
Apropå slöseri av tid. Ingen har ju ändå MSN längre nu när fejsboken tagit över chatten också. Och mitt messengerfolk kan jag likväl ringa till.

...äta snacks
Här snackar vi chips och godis. Klassiskt nyårslöfte.

...äga mer än jag behöver
Borde alla nog tänka på. Folk har generellt alldeles för mycket grejer för sitt eget bästa. Min filosofi är att ju mindre jag äger materiellt, desto mindre har jag att bry mig om. Och asa på, när man väl ska flytta igen.

...ignorera telefonsamtal
Det är väldigt sällan jag ignorerar samtal från folk jag känner, oftast har jag inte mobilen i närheten när folk ringer. Väldigt ofta. Jag har som regel att inte svara när det står privat eller okänt nummer på displayen, men på sistone har det lett till en del intressanta samtal när jag chanssvarat. Så vi fortsätter med det. 

...cykla på fyllan
Sommarens fyllecykling hem från Ystad kostade mig nästan ett brutet nyckelben, och nånstans även en finsk flickvän. Dumt, Sören, dumt. Jag har ju inte ens ett balanssinne när jag är nykter.

... ladda hem TV-serier och filmer
För ett par år sedan följde jag nog 25 serier när de släpptes online, allt från Criminal Minds till The O.C... De flesta bra serier har slutat nu (The Wire, Lost, mfl) och resten är inte tillräckligt bra i mina ögon för att jag ska lägga min tid på dem. Och så är det ju olagligt också...

...ladda hem musik
Musik är det bästa som finns. Funkar till allt. Därför har jag så mycket musik överallt som jag inte ens lyssnat på än. 2011 blir ett år där jag skiter i vad som liras aktuellt och istället går igenom det jag redan har olyssnat här & där. Just nu lyssnar jag på The William Blakes.

...säga orden "typ" och "liksom"
Jag är inte 13 längre, och har man inte det som ursäkt så finns det ingen anledning att använda dessa två ord till något annat än deras egentliga mening. Det finns två sätt att upptäcka en korkad människa - antingen håller man på Djurgården eller så använder man dessa två ord typ jätteofta.

...ha vänner på Facebook som inte matchar grundkriterierna
Det är synnerligen enkelt att strukturera upp sina vänner på Facebook. Du är inte min vän bara för att vi gått i skolan tillsammans eller träffats på en fest, folk verkar oftast tro det. Det gäller att ha vissa principer. Det har jag. Folk som jag kan ta en fika eller öl med utan att det blir obekvämt, och/eller folk som jag skulle kunna tänka mig att ligga med, dom får vara mina Facebookvänner. Fast fråga mig helst inte vilken kategori du är i.

...åka kollektivt till & från skolan mer än två gånger i veckan (förutom praktik)
När jag började plugget i somras gick jag till & från skolan varje dag, förutom när jag var försenad. Men om så var fallet sket jag oftast i att gå dit (jag blir en bra lärare...) Sen slackade jag successivt ner mig och åkte kollektivt mest hela tiden. Promenaderna är bra både för kroppen & tänket. Men det säger sig själv att jag inte kan gå eller cykla till praktikplatsen i Lund....

...dricka mer än en kopp kaffe om dagen
Tillsammans med naglarna och typ/liksom förmodligen det svåraste löftet. Kaffet är substitutet för blod i min kropp. I går drack jag nio koppar. I dag en, och abstinenserna är påtagliga. Min dygnsrytm är oftast åt helvete och det är nog till stor del kaffets fel. Så hejdå. Nästan.

...begå självtäkt, ta saken i egna händer, dra i den sure.
Kärt barn har många namn. "Varför inte, det är ju skönt?" tänker de flesta säkert, och det har ni rätt i. Det här är helt enkelt ett stort jävla test av min självdisciplin. Att runka är lite grann som att bita naglar. Det funkar i alla humör, oavsett om man är uttråkad eller nervös, och det är alltid nära till hands. Men vi bryter här, jag vill inte att ni ska få otäcka bilder under ögonlocken. I stället konstaterar jag att mina vänner inte har någon större tilltro att jag fixar det här. Nils sa en vecka, Mats 12 dagar. Gary sa 74 minuter. Tji fick han. Fast jag var nära att åka dit innan när jag såg alpintjejen Maria PH på teven. Hon är fin. Det här blir ett rejält jävla test för självdisciplinen, men jag gillar utmaningen. Någon som vill slå vad?

***

Gott nytt år på er.

5 kommentarer:

  1. Herregud vilken lista! Jag tror ju fler löften man har desto sämre mår man av alla måsten plus att man oftast inte håller löftena mer än den första månden typ. Jag har bara ett löfte.
    /Carro

    SvaraRadera
  2. Jag tror exakt som du, därför tog jag inte med 100 nyårslöften, som först planerat. Vissa av mina löften hoppas jag nästan att jag inte kan hålla mer än en månad, speciellt det sista...

    Vad är ditt nyårslöfte?

    SvaraRadera
  3. Okej.. Vilken av dina fb vänner tillhör jag? Och förresten så var jag väldigt nära precis på att spoila det sista löftet med ett mms :P

    SvaraRadera
  4. Vem vet, du är kanske en av de unika som matchar alla kategorier? Skicka alla MMS du kan, bara för att jag inte runkar betyder det inte att jag inte kan uppskatta naken hud, som jag förmodar att bilden hade innehållit...

    SvaraRadera
  5. Men Emma och Sören! Vad är detta för syndiga kommentarer jag läser?! Sören, jag har all faith in you...det här känns lite som när Töger fick ett ryck efter vi gjorde slut, och titta på honom nu - nykterist, biter inte på naglarna, äter nyttigare än vad det borde vara tillåtet för en kille i den åldern och tränar som en tok. Fortfarande, fyra år senare. Och då ska jag påminna dig om att Töger och jag var de största suputerna på Lundasittningarna när det begav sig. Nu har han skaffat sig en mighty fine tjej också. Så hopp finns det ju, hehe. På tal om naglebitning får du gärna influera Erik, jag håller på att hugga av honom handen vissa gånger. Jag blir TOKIG! Men, var inte för hård mot dig själv, 50 löften är jäkligt många faktiskt. Ditt sista löfte, tja det är ju ett prov i självdisciplin, visst...men den kan du väl prova på andra vis? Eller? Det finns två bra mantran här i livet. Det första är Grynets "Ta INGEN skit" och det andra än "More masturbation for the nation".

    Nu ska jag passa på att kolla lite porr medan Erik är på hockey. Leva som jag lär.
    Tjing och lycka till!

    SvaraRadera