onsdag 23 mars 2011

Sörens does Skåne - Uppsamlingsheat

Jag har äntligen lyckats ordna en värdig utmaning till min halvmaratonsatsning i augusti, men mer om det vadet i morgon. Klockan är 04 på natten/morgonen och städningen av hårddisken fortsätter. Hittade lite bilder från gamla roadtripper, så det passar utmärkt att uppdatera listan med att stryka några ställen där jag kan dokumentera att jag varit. Fler återstår och kommer så småningom. De 117 platserna har för övrigt blivit 118, då jag har upplysts om att Skillinge också har mer än 1000 invånare. Se på fan!

SIMRISHAMN
Juni 2009. En ganska varm dag på den skånska östkusten och ett väldigt trevligt besök med hamnpromenad, starkt kaffe vid havet och ett besök på Systembolaget som låg i samma byggnad som Netto. Dessutom köpte jag handkräm.






SKILLINGE
Del av en gedigen vägtripp som började i Kåseberga, gick genom Skillinge och Simrishamn via Karlaby och Tomelilla till Köpingebro. I Skillinge finns en konstgräsplan, en fiskrestaurang samt brorsans svärföräldrar. Och pittoreska hus. Annars inte mycket att skriva hem om. Skulle ändå med lite god vilja kunna mig slå mig ned här ett par veckor på sommaren och fila på min bestseller.



Skånetrippen!
Städer och tätorter med mer än 1000 invånare:

Anderslöv, Asmundtorp, Bara, Billesholm, Bjuv, Bjärnum, Bjärred, Blentarp, Broby, Bromölla, Bunkeflostrand, Bårslöv, Båstad, Dalby, Degeberga, Ekeby, Eslöv, Falsterbo, Fjälkinge, Furulund, Förslöv, Gantofta,Genarp, Gislövs läge, Glumslöv, Hammar, Hanaskog, Helsingborg, Hittarp, Hjärup, Hofterup, Hyllinge, Häljarp, Hässleholm, Hästveda, Höganäs, Höllviken, Hörby, Höör, Jonstorp, Kivik, Klippan, Klågerup, Knislinge, Kristianstad, Kvidinge, Kågeröd, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Ljungbyhed, Lomma, Löberöd, Lönsboda, Löddeköpinge, Lund, Malmö, Marieholm, Munka-Ljungby, Mörarp, Norra Åsum, Näsum, Osby, Oxie, Perstorp, Påarp, Rydsgård, Sibbhult, Simrishamn, Sjöbo, Skillinge, Skivarp, Skanör, Skurup, Smygehamn, Staffanstorp, Stehag, Strövelstorp, Svedala, Svalöv, Sätofta, Södra Sandby, Sösdala, Teckomatorp, Tollarp, Tomelilla, Torekov, Tormestorp, Trelleborg, Tygelsjö, Tyringe, Veberöd, Vellinge, Viken, Vinslöv, Vittsjö,Ystad, Åhus, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örkelljunga.

Öar:

Hallands Väderö, Ven, Ivö.

Nationalparker:

Dalby Söderskog, Stenshuvud, Söderåsen.

Sjöar:
Finjasjön, Hammarsjön, Immeln, Ivösjön, Oppmannasjön, Vombsjön, V Ringsjön, Ö Ringsjön.

2 kommentarer:

  1. Du glömde skrivaa att världens bästaste Emma bor i Simrishamn!

    SvaraRadera
  2. Det gör hon ja! Och du bor där också!

    SvaraRadera