tisdag 28 december 2010

Bäst av 2010 - Plats 1!

Så, vänner & ovänner. Med tre dagar kvar tills det nya året rings in är det dags att göra status för vad som egentligen hänt i 2010. Det kommer att handla om allt från fotboll till finska flickvänner och nånstans däremellan ska vi också klämma in ett nyårslöfte eller 100.

Men innan vi kan ta tag i alla dessa inslag är det läge att avsluta ett annat. Det är nämligen dags att kora årets bästa låt, den skönaste dängan i 2010.

När jag gjorde den här listan i början av december var valet enkelt, men så här i efterhand tycker jag att det var väldigt jämnt i toppen. Det kunde lika väl ha varit White Lies, Cold War Kids eller varför inte något med The National i toppen? Men valet föll ändå till slut på amerikanska enmansbandet Wolf Gang.

Fråga mig inte om bandet, för jag vet inte. Men jag tror dom är engelska, och att det ska komma ett album i 2011. Redan nu finns det ett par guldkorn. Back to Back, Lions in Cages och framför allt The King And All Of His Men.

Jag har väldiga problem att placera musiken i ett fack, det låter lite som att Rooney skulle möta Hard-Fi. Och då blir det förstås jävligt bra.

I stället för att gå in på detaljer är det lika bra att kasta upp årets bästa låt - och kanske årets märkligaste video... Mycket nöje!



Bäst av 2010:

1. Wolf Gang - The King And All Of His Men
2. White Lies - Bigger Than Us
3. Cold War Kids - Audience Of One
4. Klaxons - Echoes
5. Dúné - Please Bring me Back
6. Kent & Rebecka - Passagerare
7. Broken Bells - The High Road
8. Säkert! - Fredrik
9. The Script - Long Gone And Moved On
10. Oskar Linnros - 25
11. Roky Erickson & Okkervil River - Be And Bring Me Home
12. Nephew - The Danish Way To Rock
13. Apollo - Too Many Nights
14. Hej Matematik - Party i Provinsen


http://noonetonoone.blogspot.com/2010/12/bast-av-plats-6-5-4-3-2.html
http://noonetonoone.blogspot.com/2010/12/bast-av-2010-plats-10-9-8-7.html
http://noonetonoone.blogspot.com/2010/12/bast-av-2010-plats-14-13-12-11.html

2 kommentarer:

  1. amerikanska enmansbandet som du tror är engelskt?

    SvaraRadera
  2. Shit, det såg jag inte. Vilken miss... men tänk om det faktiskt är så..? Det hade varit lite sick.

    SvaraRadera