onsdag 1 december 2010

Bäst Av 2010 - Dom som försvann

Det är många bollar i luften just nu, eller vad man säger. Jag har lite svårt att få struktur på min vardag och det som snurrar i min skalle, men jag jobbar på det. Det tar vi i ett annat inlägg.


Vad jag däremot har bättre koll på är musik, och precis som i den gamla bloggen är det dags att göra den årliga summeringen av vad som varit hit och shit i 2010 - allt enligt min kräsna smak förstås.


Efter noggrann sortering har jag nu en lista på 15 låtar till bra-listan och 9 till dålig-listan. Tyvärr fick jag plocka bort några guldkornskandidater för att listan inte skulle bli alldeles för lång, men jag tycker ändå det kan vara värt att delge dem för er. Här är låtarna som var riktigt bra, men inte tillräckligt för Bäst Av:


------


The Courteeners - You Overdid It Doll


Skön låt som man kan lyssna på i alla sorters humör, men det är kanske inte enbart positivt eftersom den därmed inte kan göra det där avgörande intrycket. Men som sagt, skön. Courteeners bästa låt är för övrigt Not Nineteen Forever, lyssna på den också. Där snackar vi världsklass!









UFO feat. Steffen Brandt - Fallit


Det har varit ett tungt år för dansk musik enligt mig, den där Rasmus Seebach har gjort livet surt för mig mer än en gång och jag fattar ärligt talat inte hypen. Därför var det skönt att här i november snubbla över det här alstret. Ufo & Yepha är ett tungt namn på den danska hiphopscenen och ni som känner mig vet att hiphop är min bag. Mitt hood. Steffen Brandt må vara tusen år gammal, men hans röst är speciell och passar faktiskt överraskande bra här.





och sist men inte minst...

Miike Snow - Silvia

Urlöjligt bandnamn, och låten missar topplistan för att den är åt helvete för lång. Vem är det försångaren liknar? Kommer inte riktigt på det där. Trummisen liknar i alla fall en korsning mellan min klasskamrat Karl och Filip Hammar.. Men nu får det vara sluttjatat - det är ju trots allt ett trevligt nummer.



Nästa gång återvänder jag med tre ruskigt dåliga låtar. Sågen är ju trots allt mitt favoritverktyg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar