söndag 12 december 2010

En vecka i text

Hej bloggen!

Du ska ju vara som en dagbok för mig så jag vill dela med mig av lite funderingar och reflektioner. Egentligen har det inte varit en särskilt händelserik vecka, men det har ju aldrig stoppat någon från att blogga så här kommer min vecka i text.

Måndag:

Denna veckan stod det praktik på schemat och morgonmänniska som jag är hade jag inga problem att stiga upp vid 7-tiden efter sisådär tre timmars sömn. Oh nej. Sen väntade en rutinmässig dag på Polhemgymnasiet i Lund där jag fick reda på att jag skulle hålla i tre lektioner senare i veckan, mina första. Samtidigt skulle min handledare skulle filma mig i undervisningen. Ämnet? EU och EMU. Mina paradämnen, vilken tur. Eller inte.
Skoldagen avslutades med ett elevrådsmöte där diskussionen mest handlade om tallriksautomater medan jag funderade på hur många timmar av min yrkeskarriär som kommer att spenderas på tråkiga möten. Jag kom inte fram till något svar. När jag kom hem skrev jag en artikel om damfotboll i division 5 och kände att jag gjort en så pass stor insats för världen att jag kunde stämpla ut för dagen.

Tisdag:

Morgonmänniska som jag är hade jag inga problem att infinna mig i Lund klockan 07.30. Problemet var bara att jag läst schemat fel och egentligen inte började förrän 09.45. Pyttsan. Efter skolan gick jag hem och sov ett par timmar innan det bar av över till rätt sida av Öresund för Champions League-match mellan FC Köpenhamn och Panathinaikos i sällskap med brorsan, Erik och morsan, faktiskt. Kallt som en isländsk valuta var det, men matchen var underhållande (hemmaseger 3-1) trots min återhållsamhet vad gällde alkoholen (skola dagen efter och jag är ju morgonmänniska, om det inte framgått). Jag kände mig inte så dansk då - merparten av fansen var påverkade på gränsen till fulla men så var det ju också en tisdag i Danmark...

Onsdag:

Det blev inte många timmars sömn - jag sover inte så mycket längre - men det gjorde inget då dagen var odramatisk på Polhem. När jag kom hem diskade jag och såg på senaste avsnittet av Boardwalk Empire. Sen använde jag sex timmar till att läsa på inför torsdagens EU- och EMU-snack. Som väntat var min kunskap bristfällig, men när jag lade mig var jag skottsäker. Studieteknik och framförhållning de luxe!

Torsdag:

Föga oväntat fixade jag mina tre lektioner briljant. Det stod faktiskt ganska mycket på spel - en dålig insats och jag hade lämnat in min avskedsansökan direkt. Praktiken är det enda som flyter på i plugget nu, allt annat är jag hopplöst efter i så det var skönt att jag fick en bekräftelse på att jag kan mitt skit. Så jag hänger kvar ett tag till och får ta mig an de där....sju...uppgifterna jag är efter. Oh - just det - på kvällen tvättade jag.

Fredag:

Chill sistadag på praktiken för denna gången. Lite nervös när jag skulle få omdömet av handledaren för första terminen, men på pappret stod det fina ord som "påläst" och "resurs" så jag verkar ha klarat mig för denna gången. Undrar bara när jag får se den där filmen med mina tre lektioner. Filmmys, någon? På kvällen väntade badminton med Robin, Lo och Johann. Vi lirade dubblar. Jag vann i par med Robin och förlorade med Lo. Men han hade brytningsfel på linserna vilket förklarar saken. Efteråt bjöd Lo på gott käk (som ni säkert kan se en bild på i Robins blogg inom kort..) och när vi kände oss mogna drog vi på barhäng och sen vidare till KB. Det var faktiskt så pass trevligt att jag vågade mig upp på dansgolvet, och när jag insåg min malplacerade miss gick jag hem. Halkade på vägen hem, vilket för min fallkvot upp till fem denna vintern. Jag behärskar verkligen inte den här årstidens underlag...

Lördag:

Väntad träningsvärk i kroppen, dock inte i skallen eftersom jag är en man som dricker med måtta. Eller så var det för att jag hade glömt att ta pengar med mig till KB. Hm. Kan ha varit min flitigaste dag på länge, jag läste ut bestsellern Pedagogik för 2000-talet och lika tunga Barn- och Ungdomspsykologi och kände mig gammal när jag dissade Moas inflyttningsfest för Piaget och Maslow. Som sauce på brödet läste jag också ut Ken Folletts tegelsten Pillars of The Earth, en förträfflig medeltidshistoria på ungefär 1000 sidor. Vuxenpoäng!

Söndag:

Såg mitt Tottenham spela 1-1 mot Chelsea. Nog sagt om det. Har lagat pannbiff med lök och potatis, så jag är lite gasig i maskinen just nu. Har diskat, dammsugit och moppat golvet. Och bajsat två gånger. Tänkte egentligen springa en runda, men mitt danska sidfläsk tål inte temperaturer under fryspunkten, så det blev hemmaträning i stället - femton armhävningar och ett avsnitt av The Wire, alltså...

-----

Fan vad jobbigt det här var, och då har jag ändå inte gjort ett jävla skit. Hur pallar folk?

2 kommentarer:

  1. Gympadojor + isgata = halka [dummer ;)]
    skåningar och danskar och allt vad ni heter kan visst det här med skodon.

    SvaraRadera
  2. Fast i lördags var det danseskorna som fällde mig. Hala som ålar var dom. Jag hade grymt ont i rövbenen dagen efter och fruktade först "det värsta", men kom på att jag kom ihåg allt, så det var fallets fel...

    SvaraRadera