måndag 13 december 2010

Sämst Av 2010 - Plats 3, 2 & 1

Okej, gott folk, det är dags att utse årets absoluta bottenskrap. Innan dess vill jag bara passa på att efterlysa en massör - eller ännu hellre en massös - till morgondagen då jag nog kommer lida av seriös träningsvärk. Har nämligen lirat badminton med grabbarna två gånger på fyra dagar och då har jag matchat resten av årets motionsdos med råge denna veckan. Kan man sjukanmäla sig på grund av träningsvärk? I morgon gästar Andreas palatset i dagarna två för tentaplugg och hur mycket min kropp än behöver knådas så har han fan bara att hålla fingrarna i styr. Men nog om min danska degighet, här kommer listan på årets största kalkoner.


Notera att jag inte lägger upp videos längre, det är helt enkelt för dålig kvalitet för att jag vill pusha för dem. Förutom ettan då, som är så skrattretande värdelös att ingen människa med sinnet intakt kan ta det seriöst.


3. Maria Haukaas Storeng & Måns Zelmerlöv - Precious To Me


Tänk er att det är precis efter Melodifestivalen. Sveriges smilfink har gjort succé som programledare och Norges största (och enda?) poptös lever alltjämt på sin schlagerdänga från häromåret. Vad göra då? Jo, föra dem samman och låta dem spela in en tuggummilåt så sockrig att man får hål i tänderna. Och inte nog med det - vi gör en video med världens samlade klichéer i ett! Vad får man då? Jo, en plats högt uppe på min skitlista. För övrigt hörde jag från en polare att Måns Zelmerlöv var en jävla tönt på gymnasiet. Nu förstår jag varför. Det var kanske då han skrev följande textrad saxad från låten: "that you're precious to me, and I can't let you go, maybe one day you'll see, that you'll always be, so precious to me"
Hiskeligt...


2. Train - Hey, Soul Sister


Tidigt 2000-tal. Jag hör låten "Drops of Jupiter" och faller handlöst direkt. Köper skivan och spelar sönder den på rekordtid.
Vi förflyttar oss tio år fram i tiden och konstaterar att gosse, som man kan gå ned sig. Jag som trodde att töntiga semiakustiska radiolåtar pikade med den där Mraz-fjanten, tog gruvligt fel. Något sade mig att det här skulle bli en plåga när jag ladd... lyssnade på albumet första gången och hörde ukulelen från helvetet. Och lyriken i Chicken Cherry Cola-klass. Men att det skulle bli en sån internationell sjukdom, det trodde jag väl inte. Cudos till Train som lyckats få in låtar på min Sämstlista två år på raken. Det brukar annars vara förbehållet skräp som Beyonce och Rihanna.
Och Madonna. Lever hon än?


1. Mange Schmidt - Wingman


Jag har alltid varit sotis på Bingo Rimér, denna playboy som umgås med kändiskåta plastflickor som gör vad som helst för en stund i rampljuset. Men aldrig har jag varit så avundsjuk som när jag såg honom bitchslappa Mange Schmidt i början av videon. Sen är det bara att plocka bort volymen och njuta en stunds Josefine Bornebusch, för den lille mesrappande stockholmstjockisen går fan inte att ta seriöst. Årets blåbär i alla kategorier. Vad fan är det hon har på sig förresten, snäckan?





Hädanefter har vi bara bra låtar kvar att redovisa. Som vanligt har psyket fått en rejäl smäll av researchen till den här listan, så det är bara rättvist om jag unnar mig en kopp lakritste och tio timmars sömn nu.

Sämst Av 20101. Mange Shit - Wingman
2. Train - Hey Soul Sister

3. Maria & Måns - Precious To Me 

4. Alle For Haiti - Skröbeligt Fundament
5. T-Pain - Reverse Cowgirl
6. Ludvig Bell - Jag Är En Idiot

7. Snow Patrol - Crazy In Love 
8. Bruno Mars - Amazing
9. Maroon 5 - Misery

3 kommentarer:

  1. Så länge Train är på topp tre är listan godkänd. :)

    / Oskar

    SvaraRadera
  2. Havde jeg vidst at den Mange Schmidt sang fandtes havde den også toppet min liste!!

    SvaraRadera
  3. Du är något på spåren här. Han ser definitivt gravid ut.

    SvaraRadera