onsdag 22 december 2010

Bäst Av - Plats 6, 5, 4, 3 & 2

Jag hade utlovat en blogg om skor och den kommer. Men först kör vi fem bra låtar från året som snart har gått. Vilken tror ni är årets #1?


6. Kent & Rebecka Törnqvist - Passagerare


När jag hörde talas om att mina gamla storfavoriter (som gått ned sig enormt på de två senaste albumen) skulle göra en låt med Rebecka Törnqvist log jag förtjust. Har ni hört hennes Till Och Med En Kung? Gör det! Men när jag lyssnade på Passagerare första gången vart jag besviken. Tyckte att dom borde få så mycket mer ut av det här samarbetet. Låten växer dock, och gör sig mycket bättre när man slipper lyssna igenom hela albumet först. Albumet är skit, men Passagerare är fin. Så det så.





5. Dúné - Please Bring Me Back


Min familj är utspridd över hela Danmark, men basen är förlagd till en ö i Limfjorden vid namn Morsö. Inte långt därifrån ligger staden Skive, och därifrån kommer bandet Dúné. Inte undra på att jag känner mig faderligt stolt, ja nästan lite delaktig, när jag hör dom små snören spela. Jag gillade dom inte alls när de slog igenom, bortskämda snorungar med alldeles för många konstiga grejer över bokstäverna i bandnamnet. Men nu är allt förlåtet.





4. Klaxons - Echoes


Musikåret har varit närmast kliniskt rent från bra verser och refränger så därför känns det extra skönt att Klaxons fixar båda. Av någon konstig anledning får jag Killers-vibbar när jag ser videon, och jag inbillar mig att det inte är positivt. Annars kan jag bara säga bra saker, men jag har inte tid, för jag ska lyssna på resten av albumet medan jag slår in presenter till bröder som varit stygga i år.





3. Cold War Kids - Audience Of One


Förutom ett jävla bra bandnamn har man också en av branschens bättre sångare i Nathan Willett, och av någon konstig anledning går diskussionen varm på Tub-kommentarerna om han egentligen är en svart kvinna klädd i en vit mans vita skjorta. Hade förmodligen hamnat högst upp på listan om jag inte spelat sönder låten under året. I januari släpps albumet Mine Is Yours, och jag, jag längtar.





2. White Lies - Bigger Than Us


Är det bara jag som blir sugen på choklad när jag ser videon? White Lies har varit en uppenbarelse för mig i år och jag ser fram emot albumet Ritual som släpps i början av nästa år. Förstasingeln är större än oss och jag kan inte säga så mycket annat än att det går rätt in i hjärtat och själen och sätter sig, och lämnar inte förrän du lyssnat på listettan ett par gånger... 





Bäst av 2010:1.
2. White Lies - Bigger Than Us
3. Cold War Kids - Audience Of One
4. Klaxons - Echoes
5. Dúné - Please Bring me Back
6. Kent & Rebecka - Passagerare
7. Broken Bells - The High Road
8. Säkert! - Fredrik
9. The Script - Long Gone And Moved On
10. Oskar Linnros - 25
11. Roky Erickson & Okkervil River - Be And Bring Me Home
12. Nephew - The Danish Way To Rock
13. Apollo - Too Many Nights
14. Hej Matematik - Party i Provinsen


http://noonetonoone.blogspot.com/2010/12/bast-av-2010-plats-10-9-8-7.html
http://noonetonoone.blogspot.com/2010/12/bast-av-2010-plats-14-13-12-11.html

1 kommentar:

  1. Jag kan verkligen inte förutse vilken du väljer som låt nr1, men jag vill gärna veta.

    SvaraRadera