söndag 5 december 2010

Bäst Av 2010 - Plats 14, 13, 12 & 11

Jag känner att jag borde skriva lite om min vardag som för tillfället är ganska turbulent. Gårdagens middag med journalistkollegorna var dock ett välkommet avbrott i snöslasket som också kallas mitt liv, och musik är en annan frizon. Därför tänkte jag här bjuda på fyra av årets bästa låtar, som valts ut av en skrämmande enig jury bestående av mig.


Därför kommer här plats 14 till 11. Egentligen hade jag 15 på listan men den ena var tydligen med två gånger. Jag är skarp, jag.


14. Hej Matematik - Party i Provinsen


Ett "fedt nummer" som vi säger på rätt sida av sundet. Ni kanske känner igen den ena av snubbarna som killen från Aqua, och då känner ni rätt. Det här är en låt som funkar i alla slags väder, och hade jag haft rytmer i blodet hade jag förmodligen insisterat på att den skulle spelas på samtliga Sveriges dansgolv. Men då hade jag väl blivit utslängd, som vanligt. Det är inte alla som förstår sig på min briljans. Kolla in klippet, jag rekommenderar en tit(t) i slutet av klippet när en av dom snygga tjejerna håller på att göra en nipslip. Jag är inget pervo, men jag gissar på att det ungefär är 3.04 in i videon...





13. Apollo - Too Many Nights


Wow! Tänkte jag när jag hörde låten i radion på väg hem från faderlandet. "Har The Killers släppt nytt?" Så när jag kom hem dutubade jag låten direkt och döm till min förvåning när jag insåg att det inte var Killers, utan danska bandet Apollo som skamlöst kopierar sina amerikanska kollegor. Försångaren är för övrigt jävligt lik Peter Jöback. Men när allt dåligt är sagt så är det faktiskt en ganska bra låt. Lätt bästa Killers-kopian i år...





12. Nephew - The Danish Way To Rock


Nej, nu får det fan räcka med danska band på listan. Nephews VM-låt från i somras får avrunda de rödvita inslagen på bästalistan för i år. Mästerskapet gick åt helvete för mina landsmän men det var knappast bandets fel. Coolaste fotbollslåten på länge. Säger man fortfarande "cool"?





11. Roky Erickson with Okkervil River - Be And Bring Me Home


Den stora skrällen på listan, för inte trodde jag att en gammal countrypundare som Roky skulle kunna göra något så pass bra. Jag visste inte ens att han levde längre efter allt han varit igenom av missbruk & psykbrott. Att Okkervil River skulle vara ett högklassigt kompband visste jag, men att de tillsammans skulle göra årets album i True Love Cast Out All Evil var en överraskning av format. När jag lyssnar på albumet känner jag att jag vill sitta i en gammal trävilla i sydstaterna och dricka Jack Daniels och böla. Av lycka, då...





 Sådär, årets 10 bästa låtar kvar att redovisa.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11. Roky Erickson & Okkervil River - Be And Bring Me Home
12. Nephew - The Danish Way To Rock
13. Apollo - Too Many Nights
14. Hej Matematik - Party i Provinsen

1 kommentar:

  1. Det luktar lite danskt på listan:) Blir spännande att läsa fortsättningen.

    SvaraRadera