lördag 19 oktober 2013

från Mandela till syfilis


Min gode vän och roomie Jonatan och jag har en del udda saker för oss ibland. Varje månad kommer vi på en ny grej vi måste göra eller inte göra, något som kan gynna kombolivet eller vår allmänna hälsa. Denna månaden kör jag exempelvis min sober oktober medan han inte får lämna kvar någon disk. Då blir det nämligen böter till bötesburken. När den här burken sedan är full så använder vi kosingen på något bra, som en konsert eller en resa. Tror vi är uppe i 800 spänn nu (det var den skräpmatsfria månaden som kostade) så nu kan vi snart till och med komma utomlands. Typ till bordershoppen...

Ett annat stående inslag är Ystadsgåtan, där vi varje vecka ger varandra ett ämne att plugga på där man sedan måste klara minst hälften av frågorna man får av den andre, för att slippa pynta. Det går sådär... Men kul och allmänbildande, vi har avverkat allt från Mandela till könssjukdomar och brukshundar.

Nu på sistone har min gode vän Ola också anslutit. Dagens teman var cocktaildrinkar (Ola), franska viner (Jonatan) och svenska vattendrag (jag) och det var Ola som briljerade mest med sina dry martinis och gimlets. Jag svarade Torneälven på nästan samtliga frågor och fick böta till burken förstås. Dessutom yttrades udda meningar under kvällen såsom "jag kan ge mig fan på att det var grekiska handelsresanden som förde vinet till Frankrike", "jag har lånat den här kartan från en fjärdeklass i Linköping" och "bra knullvin, detta" men det är heller inte så konstigt när det plötsligt uppstod frågor där ska man skulle smaka på druvan, och där vissa smakade mer än andra.

Jag smakade inget alls, för det är sober oktober och det har gått 18 av 37 dagar. Snart halvvägs!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar