torsdag 24 november 2011

Världens bästa one hit wonders - plats 15-1!

Det är dags. Jag är mitt uppe i en våldsam influensaepidemi och har knappt förflyttat mig ur sängens lindrande rektangel de senaste dygnen men så här klockan 5 i natten hittar jag äntligen livsmod att göra något kreativt. Hög på klassisk huskur i form av kaffe och Grants whiskey är jag härmed stor nog att förmedla världens bästa one hit wonders till er, era friska jävlar.

Kom ihåg att jag menar låtar som jag själv tycker är världens bästa, inte vad listor eller folk i allmänhet tycker. Det skiter jag i. Alltså är varken Tainted Love eller Mambo No 5 med.

Ni har säkert inte missat föregående listor, men om så vore fallet hittar ni plats 50-41 här, plats 40-31 här och plats 30-16 exakt här. Nuff said, let's roll!

***

15. Fastball - The Way (1998)
Den här låten blev en monsterhit i staterna samma år som brorsan och jag var over there i en månad. Jag var såld direkt, men vad jag än gjorde och var jag än letade så hittade jag inte guldkornet nånstans. Det här var ju innan Myspace, Youtube, Spotify och andra moderniteter. Ringde in till radiostationen, de skrattade åt mig. Ett halvår senare började låten spelas på Ztv och på radiostationen och jag var världens kung. En vecka senare var låten borta och Fastball lät aldrig höras av igen. Texanerna lirar dock fortfarande och är snart 50 år gamla. Knas.


14. Toploader - Dancing In The Moonlight (2000)

Svensson-britten håller nog inte med mig om att det är ett engångsband, eftersom man hade en handfull hits i hemlandet. Den här var inte ens den mest populära. I Sverige och alla andra delar av världen förutom England var detta dock bandets enda örhänge, men vilket ett!!! Satan vad låten sätter sig, och jag är nästan lika såld som första gången jag hörde låten fast bara nästan. Med en sådan stilig försångare är det skandal att det inte blev fler hits. Ironi.


13. Charles & Eddie - Would I Lie To You (1992)

Flickrösterna, kören, låten, vad finns inte att gilla? Den här låten var med på en Mr Music eller Absolute Music som morsan köpte på Statoil, sen snodde jag skivan och spelade låten på repeat. Boyzones "Love Me For A Reason" var också med på skivan, men det är en annan femma. Charles & Eddie gjorde egentligen inget mer än denna, vad jag vet, men det räcker gott och väl. Tragiskt nog gick Charles bort i cancer 2001 men det är inget dåligt musikarv han lämnar efter sig.


12. Cornershop - Brimful of Asha (1997)

Världens bästa indie-rockband om man anser indie för att vara indiskt vilket hälften av bandet är. Faktum är att nämnda låt aldrig blev någon större hit innan Fatboy Slim gjorde en remix på den, ungefär som med alla låtar och artister som Neptunes, Timbaland och David Guetta jobbat med.. Ändå, fantastisk låt som kan bli dryg i längden men som duger mer än väl på fyllan, i dimman och i molnen. Gissar jag. Själv föredrar jag den på stereon i originalformat som det goda föredömet jag är.


11. Harvey Danger - Flagpole Sitta (1998)

Ytterligare en låt som jag blev fullkomligt frälst i under min jänkarvisit och ytterligare ett band som försvann bort helt bara för att återuppstå ett femtontal år senare när låten blev ledmotiv i underbara engelska teveserien Peep Show. Till bonusinformationen hör att försångaren är ganska tjock nuförtiden, men hey, han är långt ifrån den ende.


11. Wheatus - Teenage Dirtbag (2000)

Året var 2000, man var polare med moppefjunisarna och handbollskillarna och visste inte vilket gäng man tillhörde. Då kom Wheatus och sa att det är okej att vara en jävla tönt, du kan till och med vara en tönt med lite rockattitud. Jag körde den stilen ett tag innan jag föll tillbaks i osäkerheten. Låt gå att låten var ledmotiv i en skitkass highschoolfilm, men jag vill tillägga att mumsiga flickbandet Girls Aloud gjorde en själlös cover på låten och att Wheatus också förtjänar credd för sin totalt okända collegerockversion av Erasures "A Little Respect". Den bästa covern av versionen har dock gjorts av brittiska ukuleleorkestern på länken här, det tål att tänkas på för ukuleleläraren på min vuxenskola som envisas med Leende Guldbruna Ögon till öronen blöder.


9. Six Was Nine - Drop Dead Beautiful (1994)

Det här bandet är så okänt att jag tvingades förlita mig på mitt andraspråk tyska för att få fram någon information. Som ur en slump kommer bandet från Tyskland, så det blev aningen lättare att hitta nått där. Min tyska vän Güügle berättade bland annat att den här låten nådde en så hög placering på den inhemska listan som 51 och att man aldrig pikade på samma sätt igen. I Norden blev man dock jävligt stora ett tag med den här biten, som för övrigt figurerade på Mr Music 1994. Varje gång jag hör den här låten tänker jag på min gode vän Peters flickvän Tina.


8. Luniz - I Got 5 On It (1995)

Är det illa om jag valde mellan denna och Semisonics Closing Time? Oavsett, världens bästa hiphop-enhitunder eftersom både Blackstreet och Coolio har noterats för minst två kända låtar. Luniz består av Oaklandrapparna Yukmouth och Numskull, vilket för tankarna till dom två korkade monsterna i Teenage Mutant Ninja Turtles eller till ett motorcykelgäng i södern, men det här sköter de jävligt bra, och då skiter jag i om jag är alldeles för vit för att kunna förstå vad de hiphoppar om utan att googla det först och sen använda översättaren.



7. Angel - Sommaren i City (1991)

Sveriges bästa one hit wonder - någonsin. Folk säger ofta att de önskar att de kunde vara på plats på Woodstock - jag önskar att jag kunde komma ihåg 1991 när den här låten var stor i hela det svenska landet. Jag skulle vilja gå upp och ner längs Avenyyyyn eller varför inte gågatan i Ystad, ha jeansbyxorna uppe i bröstregionen och nynna på sommaren i city. Aaah, den som ändå vore fem år äldre...




6. K-Ci & JoJo - All My Life (1998)

Det finns inget negativt att säga om den här låten. Alls. Jo! Det är lite konstigt att låtskrivaren JoJo dedikerar den här låten till sin dotter när man inleder med "I will never find another lover, sweeter than you". Men äsch. När den här slog igenom stod jag och broder Rasmus och sjöng varsin bit och fick aldrig rätt på ordningen i sister, mother, brother, father. Försök själva, skitsvårt. Det blev aldrig bättre eller större än såhär för dem, åtminstone inte i Svea rike.




5. Spin Doctors - Two Princes (1993)

Min storebror har ganska risig musiksmak men ett av få guldkorn som han lyckats introducera i min kräsna sfär är den här låten, som faktiskt var etta när jag gjorde listan för två månader sedan och ända fram till i dag, men jag måste gå efter vad hjärtat säger och peta ned denna, trots att den säkerligen är creddigare än kommande låtar. Eller inte, vad vet jag. Two Princes blev megastor i hela världen, från Australien till Israel, men sen hände inte alls mycket mer. Enligt min kompis Jonatan är det världens bästa trumintro. Jag kan bara hålla med.



4. The Turtles - Happy Together (1967)

Första gången jag hörde den här låten var i samband med Heinekenreklamen med Jennifer Aniston, minns ni den? Briljant på alla sätt. Sen figurerade låten även i That 70's Show med mesig koreografi men vid det laget snurrade skivan flitigt i min dator, alltså i MP3-format. Turtles gjorde en annan låt som blev lite känd i Sverige (It Ain't Me Babe), en Dylancover, och hade dom inte gjort den hade de varit gjuten listetta här. Fan, nu blev jag sugen på Heineken. Och Jennifer Aniston, aargh!



3. The Contours - Do You Love Me (1962)

Man vet att ett band är ett one hit wonder när man slår upp dem på Wikipedia och det står i första meningen att de är kända för en viss låt. Det ödet drabbar Contours, som med en smått magisk koreografi på liten yta, samt en smärre dos tyngre droger vad det verkar, bjuder på detta ögon- och örongodis från 1962. Jag har aldrig sett Dirty Dancing så ni ska inte tro att det var där jag hörde den först. Jag har nämligen god smak. Så här ska jag för övrigt dansa framöver när det är utgång.



2. Filter - Take A Picture (1999)

När min gode vän Nils började spela gitarr lät allting han spelade som Kents Saker Man Ser. Det bara blev så automatiskt eftersom den låten är så jävla bra och Nils var så jävla begränsad. När jag började spela gitarr ville jag att allt skulle låta som Take A Picture. Det vill jag fortfarande. Men jag är för begränsad. I stället får jag nöja mig med att lyssna på den, och det är inte fy skam det heller. Tveklöst min största Voxpop-upptäckt nånsin. Filter har släppt en handfull album sedan dess (jag köpte ett piratexemplar av albumet Amalgamut på en klassresa till Skt Petersburg, notera!) men har inte lyckats smickra den smala svenska publiken sedan -99.



1. The Calling - Wherever You Will Go (2001)
Nu trodde ni att det skulle komma något finkulturellt och kritikerrosat, va? Något som alla självutnämnda musikvetare nickar erkännande till och berömmer mig för? Ha! Jag velade länge mellan de fem främsta men jag är i grund och botten ett hopplöst popsnöre och en naiv romantiker som vill stå på det där hustaket och skrika ut min kärlek. Visst, det är inte nobelpriset i musik som delas ut här men låten funkar i alla lägen & humör och att jag tio år senare fortfarande kan lyssna på den, tycka om den och stå för det är väl värt en förstaplats på den här listan.




Så, det var det. Snart drar vi igång listan med de sämsta och de bästa låtarna från år 2011. Men här en kort resumé i all sin enkelhet. Länkarna till föregående listor och låtar hittar ni längst uppe i detta inlägg.

Håller ni med om listan? Har jag missat någon? Är jag åt helvete fel på det?

1. The Calling - Wherever You Will Go
2. Filter - Take A Picture
3. Contours - Do You Love Me
4. Turtles - Happy Together
5. Spin Doctors - Two Princes
6. K-Ci & JoJo - All My Life
7. Angel - Sommaren i City
8. Luniz - I Got 5 On It
9. Six Was Nine - Drop Dead Beautiful
10. Wheatus - Teenage Dirtbag
11. Harvey Danger - Flagpole Sitta
12. Cornershop - Brimful of Asha
13. Charles & Eddie - Would I Lie To You
14. Toploader - Dancing In The Moonlight
15. Fastball - The Way
16. Pelle Almgren & Wow Liksom - Omåomigen
17. Starland Vocal Band - Afternoon Delight
18. Edwyn Collins - A Girl Like You
19. Babybird - You're Gorgeous
20. Deep Blue Something - Breakfast At Tiffany's
21. Jimmy Ray - Are you Jimmy Ray
22. Tal Bachman - She's So High
23. Chumbawamba - Tubthumping
24. Daniel Powter - Bad Day
25. Blessid Union - She Likes Me For Me
26. Carl Douglas - Kung Fu Fighting
27. Tom Cochrane - Life Is A Highway
28. Trapt - Headstrong
29. Men Without Hats - Safety Dance
30. New Radicals - You Only Get What You Give
31. Climie Fisher - Love Changes Everything
32. Tuesdays - Its Up To You
33. Taco - Puttin On The Ritz
34. Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm
35. Hoobastank - The Reason
36. Chesney Hawkes - The One And Only
37. Housemartins - Caravan Of Love
38. Devo - Whip It
39. In-Grid - Tou Es Foutu  
40. Dexy's Midnight Runners - Come On Eileen
41. I'm From Barcelona - We're From Barcelona
42. Jennifer Paige - Crush  
43. Wild Cherry - Play That Funky Music 
44. Nine Days - Absolutely (Story Of A Girl)
45. Steam - Na Na Na Na
46. Knack - My Sharona
47. Vanessa Carlton - A Thousand Miles 
48. Lizzie - Ramt i Natten  
49. Lara Fabian - I Will Love Again  
50. Joakim Hillson - Vacker Utan Spackel

3 kommentarer:

  1. Förbered att göra en skärmdump nu pojk för annars kommer jag alltid förneka att jag skrev det här när jag väl raderat inlägget!

    Jag tycker du har gjort en bra lista även om det fanns vissa fullständiga hjärnsläpp med och vissa otroliga alster saknas mem du är ung och gör om den här om tio år när du fyllt i back-katalogen ännu mer så kommer antagligen listan vara ännu mer berikande!

    Happy together är en så löjligt bra och enkel popsång att jag förvånas varje gång jag hör den :-D
    Spin Doctors fick ju även göra ledtemat till Spin city och deras bästa låt var Little miss cant be wrong f.ö.

    Angelbrudarna har jag ölat med i Arvidsjaur och därmed även fått nobben av :-(

    SvaraRadera
  2. Batty! God liste, jeg tänker bare på Hilary og USA når jeg hörer Flagpole Sitta, Luniz er utroligt god og så vil jeg indflikere (?) at det sväreste med K-Ci & Jo-Jo var når de gik op i stemmerne og sang "I reallly loooooove you!", den satte vi nok aldrig..

    SvaraRadera
  3. förstår faktiskt inte det här med The Calling. jag visste inte att någon verkligen tyckte den var bra. Spin Doctors har en stark plats bland de sämsta hittarna genom hela världshistorien också för övrigt :) och charles and eddie har nog det med...man vill slå på dem när man hör låten...men så det positiva. dancing in the moonlight. har alltid gillar den låten så in i h-e...rolig lista!

    SvaraRadera