onsdag 2 november 2011

Världens bästa one hit wonders - plats 40-31

Nämen tjena.

Det är en faslig fart på bloggen nu. Fin feedback har fått mig tillräckligt inspirerad att fortsätta på listan på engångsmusik och här följer platserna 40 till 31 på listan över världens bästa one hit wonders enligt mig. Kom ihåg att det är enligt mig, vilket förklarar varför Cecilia Wennerstens "Det Vackraste" inte är med...

Föregående lista hittar ni om ni klickar här.


40. Dexys Midnight Runners - Come On Eileen (1982)

Bandet från brittiska Birmingham har faktiskt släppt två låtar som nådde förstaplatsen på listan hemmavid, men för den naive nordbon är man mest och endast känt för kärleksförklaringen till Eileen, som för övrigt också råkar vara namnet på min rumskompis kära mamma, vilket förstås gör låten ännu roligare att sjunga. Sedan 2003 har Dexys försökt få nytt skivkontrakt, men konstigt nog har ingen viftat med den lukrativa papperslappen än - det är alltjämt rött kort som gäller. Extra minus för försöket till gruppvåldtäkt i videon.



39. In-Grid - Tu Es Foutu (2003)

Att jag hade problem med franskan på högstadiet fick jag en skrämmande påminnelse om när jag skulle dutuba den här låttiteln (eftersom jag inte kom ihåg artisten) och hittade rätt på femtisjunde försöket. Vad är det för fel på Tuess Foto? Oavsett vilket, så är den här låten en sann fiende för min bukfetma eftersom jag alltid börjar höftgunga när jag hör den. Tyvärr behagade söta Ingrid aldrig göra något mer än detta. Hon är tydligen jävligt stor i Polen, men det får hon väl leva med.



38. Devo - Whip It (1980)

Ta ett gäng legofigurer och låt dem fortplanta sig med fyra vägarbetare med nån konstig läggning och du får amerikanska bandet Devo, som piskade sig fram till en monsterhit för trettio år sedan med nämnda låt och den
tillhörande magnifika musikvideon. Bandet fick aldrig fler hits, även om man försökte sig på ungefär femton olika genrer. Devo existerar fortfarande och är kultförklarade (i vissa kretsar) och än i dag uppträder man i plasthjälm och kroppsstrumpa. Här följer en asiatisk fulvideo, men jag rekommenderar som sagt länken ovan för den ultimata upplevelsen.


37. The Housemartins - Caravan Of Love (1985)

A Cappella är djävulens påhitt, det kan alla som har hört Only You med Flying Pickets intyga. Så när jag hörde talas om Caravan Of Love i någon bloggkommentar nånstans var jag skeptisk men ändå sugen på att få vatten på min kvarn. Tji fick jag, för det är något med låten som fångar mig. Kanske den kyrkliga koreografin i videon? Nja. Låten blev listetta i flera länder inklusive Sverige, men någon framgångsrik uppföljning förmådde Husmartin aldrig göra. Desto bättre gick det när bandmedlemmarna gick solo. Paul Heaton blev en del av grymma Beautiful South och Norman Cook gjorde sig ett namn som Fatboy Slim.




36. Chesney Hawkes - The One And Only (1991)

Allsångslåt i omklädningsrummet när man gick på mellanstadiet och lirade fotboll. Då hade man inte insett att det här lämpade sig bättre som en B-sida på Top Gun-soundtracket. Låten har sin charm, det erkänner jag, men nånstans kan jag ändå förstå att det aldrig blev till mer för Chesneypågen. Om det var på grund av frisyren eller det faktum att hans föräldrar var grymma nog att döpa honom till Chesney (som han nog är the one and only som heter, ha!), det må de lärda hellre tvista om.



35. Hoobastank - The Reason (2003)

Fy vad jag tjatade den här låten. I en vecka. Sen tröttnade jag. Ibland lyssnar jag på den av nostalgiska skäl och tänker tillbaks på den veckan i 2003 då jag gick runt och sjöng "i'm not a perfect person" och alla konstigt nog höll med. The Reason blev kolossal i hela världen, men det blev bandet inte. Beror det på det urlöjliga namnet? Kanske. Snarare beror det nog på att musiken från de fyra albumen inte håller måttet.



34. Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm (1993)

Så sent som i fjor släppte kanadickerna sitt senaste album - det åttonde i raden - men man ska så långt tillbaks som 1999 för att hitta en låt som nådde någon slags lista. Den var som bäst nummer 45 i hemlandet...
Nog förspel. Bandet med det coola namnet slog igenom 1993 när man nynnade sig genom trumhinnorna raka vägen in i en hel världs hjärtan. Det blev den mest kända mmm-låten tills Mmmbop uppfanns. Sen blev det tyst. Lyckligtvis även för Hanson.



33. Taco - Puttin' On The Ritz (1983)

Undrar vad Irving Berlin hade sagt om han tillbaks i 1929 hade vetat att den låt han nyss skrivits skulle bli en monsterhit ett halvt sekel senare, fast då med en indonesisk tysk-holländare vid namn Taco Ockerse i huvudrollen? Jag nöjer mig med den frågeställningen. Och ja, han heter faktiskt Taco.


32. The Tuesdays - It's Up To You (1998)

Året var 1998 och jag var ständigt kär med mina nyfunna hormoner. Objektet för min åtrå varierade men en som var ständigt återkommande i fantasierna var skådisen Alicia Silverstone. Så givetvis föll jag pladask när jag såg
musikvideon och den norska Alicia-lookaliken flirtar med mig genom skärmen och sjunger att jag får hänga min tandborste bredvid hennes. Låten blev känd i staterna och i Norden fyra år efter att den släpptes för första gången, men bandet gled snabbt ut i de gränslandet mellan sorgsen nostalgi och total anonymitet och fick inget nytt skivkontrakt vilket ledde till splittring och misslyckade solokarriärer.



31. Climie Fisher - Love Changes (Everything) (1987)

Det finns stunder då jag starkt betvivlar min läggning. Som när jag köper handtvål och tar den som heter Vanilla Honey, eller väljer att ta med Climie Fisher i stället för Tainted Love på listan. Men som sagt, listan är min och bara min och det måste ni ha i åtanke. Speciellt när ni ser de första tio sekunderna av videon, som för tankarna till brandmanskalender.


1 kommentar:

  1. Lite reflektioner! jag kommer aldrig medvetet lyssna på ett band som heter Hoobastank ens om det ligger på den här bloggen. Devo - bäst låt. Många skulle säga att det inte är något onehit wonder men tycker det är helt OK att sätta in en sån ikon till klassiker på en sån här lista. Taco - vad i helvete? Och Climie Fisher lyssnade jag en hel del på en sommar för hundra år sen. Precis när man tänker att sånt är preskriberat så...ser fram emot resten!

    SvaraRadera