onsdag 15 september 2010

10 skäl till att jag blir en dålig lärare

Det kan inte ha undgått alla er (eventuella) läsare att jag halkat in på lärarutbildningen med inriktning samhällskunskap och ett sidoämne som jag inte bestämt mig för än. Dom kallar det internationell variant, för att man pluggar ett år i utlandet. Det skiter jag egentligen i, jag bryr mig inte ett skvatt om jag pluggar i Malmö, Auckland eller Rio. Bara jag får min utbildning.

Men ibland hyser jag vissa tvivel om huruvida jag egentligen kommer bli en bra lärare. Har jag vad som krävs för att ta mig igenom utbildningen? Har jag vad som krävs för att gilla mitt yrke? För jag tänker då inte fastna i ett jobb som jag inte uppskattar. Svaren på båda frågorna är: vi får se.

Häromdagen satt jag på en föreläsning, slumrade till och drömtänkte(det där stadiet mellan att sova och vara vaken) att jag inte har något som helst positivt att tillföra lärarkåren. Här är tio anledningar, i hittepå-ordning:

1. Jag är ingen morgonmänniska. Långt ifrån. Om jag knappt kan sega mig upp till föreläsningar som börjar 10, hur i helvete ska jag då kunna ha min första lektion klockan 8? Och dessutom vara i ett sånt skick att jag ska lära ut saker till folk...

2. Och när jag väl kommer rekordförsenad till skolan, så kommer hela klassen garva åt mig och min kurrande mage. Jag äter nämligen aldrig frukost. En kopp kaffe på sin höjd. Om jag hinner.

3. Farsan lärde mig att man aldrig ska ta jobbet med hem. Hemma ska man tänka på annat. Det kommer jag att tycka gäller både för mig och mina elever. Alltså tänker jag inte skaffa en töntig portfölj, jag kommer definitivt inte rätta några uppgifter eller prov på min lediga tid. Inte för den skitlönen lärare får. Och jag kommer inte ge mina elever läxor, för ingen vettig tonåring lägger tid på skolan när man inte är där.

4. Min didaktiska filosofi med en ny klass är att snabbt identificera alfahanen och primärhonan och bryta ned dem inför gruppen, om de inte rättar sig i ledet och dansar efter min pipa. Kan man göra dem till åtlöje inför hela klassen kan man göra vad som helst med gruppen. Diktatorsbiten fascinerar mig, men jag inte tror det klingar vackert hos skolledningen...

5. All form av planering och förberedelse inför en lektion är töntigt i min bok.

6. När jag pluggade till lärare ett år i Norrland för länge sen blev jag smärtsamt medveten på min praktik att det inte sägs ett vettigt ord på lärarmöten. Alltså kan ni räkna bort mig från allt som heter något som slutar på -ing, -ion eller -möte.

7. Om allt vill sig väl är jag 31 nånting när jag är färdigutbildad lärare, vilket kommer att klincha perfekt med min satsning på Beach -15. Så om jag ser jävligt bra ut då, är det då mitt fel om gymnasieflickorna flirtar med mig?

8. Regnar det, är det nån bra sport på tv eller är bussen mer än 15 minuter försenad, då sjukar jag mig.

9. Jag blir sur om jag inte får samla ihop alla skolans misfits och göra min egen - mindre bögiga - version av Glee.

10. Lite aga har väl ingen dött av?

1 kommentar:

  1. Jag gillar ditt svineri & är dessutom utomordentligt glad över att du börjat skriva igen!

    Störst och sånt / Nicole

    SvaraRadera