lördag 11 februari 2012

Sören Does Skåne 2012

Ett ständigt (nåja) återkommande inslag i bloggen är Skånetrippen, ni vet det där projektet som startade för några år sedan när jag insåg att jag bott nästan hela mitt liv i Skåne utan egentligen att ha sett länet. Så jag började åka runt i landskapet, dokumentera vad jag såg och vad jag kände för att sedan sammanställa det i ett inlägg här. Hittills har vi betat av ett 20-tal orter och städer, och fler ska det bli i 2012. Fast med ett lite annorlunda upplägg.

När jag åker runt i Skåne i år ska jag fokusera mer på människorna och historierna än platserna. Min tanke är att prata med mer folk i orterna jag besöker och försöka få loss något guldkorn om varje ställe, så att man kommer ihåg exempelvis Bårslöv för mer än det faktum att det ligger utanför Helsingborg.

Jag har ett par avklarade roadtripps från 2011 som jag ännu inte förevigat i bloggen - bland annat Burlöv och Åkarp, yeah! - och sedan gör vi Skåne new school.

Som vanligt är det bara att haka på om suget finnes.

--------

SKÅNETRIPPEN


Städer och tätorter med mer än 1000 invånare:

Anderslöv, Asmundtorp, Bara, Billeberga, Billesholm, Bjuv, Bjärnum, Bjärred, Blentarp, Broby, Bromölla, Bunkeflostrand, Bårslöv, Båstad, Dalby, Degeberga, Ekeby, Eslöv, Falsterbo, Fjälkinge, Furulund, Förslöv, Gantofta, Genarp, Gislövs läge, Glimåkra, Glumslöv, Gärsnäs, Hammar, Hanaskog, Helsingborg, Hittarp, Hjärup, Hofterup, Hyllinge, Häljarp, Hässleholm, Hästveda, Höganäs, Hököpinge, Höllviken, Hörby, Höör, Jonstorp, Kivik, Klippan, Klågerup, Knislinge, Kristianstad, Kvidinge, Kågeröd, Kävlinge, Köpingebro, Landskrona, Ljungbyhed, Ljunghusen, Lomma, Löberöd, Lönsboda, Löddeköpinge, Ludvigsborg, Lund, Malmö, Marieholm, Munka-Ljungby, Mörarp, Norra Åsum, Näsum, Osby, Oxie, Perstorp, Påarp, Rydsgård, Sibbhult, Simrishamn, Sjöbo, Sjörröd, Skegrie, Skillinge, Skivarp, Skanör, Skurup, Smygehamn, Staffanstorp, Stehag, Strövelstorp, Stångby, Svedala, Svalöv, Sätofta, Södra Klagshamn, Södra Sandby, Sösdala, Teckomatorp, Tollarp, Tomelilla, Torekov, Tormestorp, Trelleborg, Tygelsjö, Tyringe, Veberöd, Vellinge, Viken, Vinslöv, Vittsjö, Ystad, Åhus, Åkarp, Åstorp, Ängelholm, Ödåkra, Önnestad, Örkelljunga.

Öar:

Hallands Väderö, Ven, Ivö.

Nationalparker:

Dalby Söderskog, Stenshuvud, Söderåsen.

Sjöar:
Finjasjön, Hammarsjön, Immeln, Ivösjön, Oppmannasjön, Vombsjön, V Ringsjön, Ö Ringsjön.

1 kommentar:

  1. Du får ta tag i göinge-trakterna snart då Sören, så hakar jag o Jocke på ;)! Jag ska visa dig allt jag kan, hehe!

    SvaraRadera