tisdag 3 maj 2011

Blogglärarens återkomst

Jag är ledsen, men det här blir ett sånt inlägg som handlar om en massa men mest om inget.

Vi börjar i Kristianstad, där jag var i helgen. Brorsan envisas med att fylla år varje år och dessutom på Valborg varenda gång och denna gången var inget undantag. Vad som däremot var nytt var att vi packade en bil med bröder (som själva blev packade senare under kvällen) och begav oss norrut för att fira i gemensam flock, och det blev förstås en stor succé och en total överraskning för min käre bror som inte anade oråd. Eller vad man säger.

***

I lördags var jag för övrigt också på roadtripp i Skurup. Det var stort. Mer om det i veckan.

***

Valborg, ja. Jag vet inte om det är falsk alarm, men det känns som att man börjar lägga Valborgsfirandet i samma kategori som Lucia. Det vill säga högtider som man är för gammal för att fira på ungdomligt vis genom att supa ned sig totalt i en park eller på en fest och hålla på hela dagen och halva morgonen. Eller så ser jag bara inte storheten nu när jag inte dricker längre. Jag avundas dem som kan ha kul utan att dricka. Jag känner mig som värsta moodkillern. I lördags stack alla bröderna ut. Jag stannade kvar hemma i brorsans lägenhet och läste om Hitler.

***

Min partner in crime Kjellström har fått en jävla fart på sin blogg. I det senaste inlägget redovisar han sin konsumtion av filmer för april månad, som bland annat innehåller ett tiotal Woody Allen-filmer. Det slog mig att jag aldrig har sett en enda film med Woody Allen. Det kan omöjligt vara en slump.

***

I morgon är det dags för lektion av 4 av 6 i danska för nybörjare, som jag undervisar i himmavid. Jag ska inte säga att det går över all förväntan, för jag vet att jag är en ruskigt bra lärare, men jag trodde inte själv att jag skulle lära mig så mycket om det danska språket själv. Tydligen är de också nöjda med mig på skolan. Så pass nöjda att jag har fått en förfrågan om att fortsätta med danskan till hösten och även ta mig an en kurs i engelska. Dessutom fick jag erbjudandet att starta en kurs om hur man bloggar. Ska fundera på det. Jag är ju ganska grym på det där.

***

Var hos sjukgymnasten i onsdags och kollade foten, som jag skrev om i förra veckan. Så här utspelade sig samtalet ungefär.

Sjukgymnasten Stig: Gör det ont när jag trycker här? (Stig trycker försiktigt på en punkt på foten)
Jag: Nej. (Ärligt, kändes inget)

S: Här då? (Stig palperar vidare)
J: Nej.. (Nu gjorde det lite ont, men jag är ingen kärring. Bring on the pain!)

S: Känner du något när jag gör så här? (Sadisten vrider foten ungefär 180 grader medan han samtidigt gör mos av samtliga tår. Känns det som)
J: Nja, nu känns det lite ("ooh, din jävel, i ett annat liv där jag är lite manligare ska jag plocka dig" tänker jag)

Stig konstaterar att jag kan ha ett trasigt ledband och senfäste, men oavsett vilket kan jag inte spela boll på ett par veckor. Pyttsan, tänker jag, det har jag inte kunnat på 27 år. Sen säger han att jag ska belasta foten så mycket som möjligt den närmaste tiden. Gärna 3-4 pass i veckan. Fan, tänker jag, här går jag och skadar mig och tacken blir att jag ska träna mer än nånsin. Jag har inte tränat 3-4 gånger på 3-4 år...

Det slutar med att Stig rekommenderar att jag lånar en balansplatta i fotbollsklubben. Visst, säger jag och går därifrån, medan jag undrar vad fan en balansplatta egentligen är...

***
Tänkte egentligen skriva en recension om restaurangen Johan P, som jag besökte för några veckor sedan. Men jag låter det bero. Tills jag har lite mer än två restauranger och 17 kebabvagnar att jämföra med.

***

Nu ska jag blogga vidare på fotbollsbloggen.

hälsningar

Sören, blogglärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar