lördag 14 maj 2011

Inför kvällens Eurovision-final

Det är inget jag behöver erkänna år efter år - de flesta av er vet redan att jag är en inbiten Eurovisionfantast. Dels är det för att jag gillar variationen i spektaklet av olika sångstilar och framföranden, men framför allt är det för att ESC är en ruskigt bra inkomstkälla när det gäller vadslagningar. Eurovisionbettandet har betalat mina tre senaste utlandsresor och mången mjödkväll på Möllan, och däremellan en och annan skolbok....

De senaste åren har jag satsat nånstans mellan 8 och 15 000 kronor/år på olika Eurovisionvad, men i år håller jag mig lite i skymundan då jag hör varningsklockor ringa. In alles har jag tippat för 7900 varav 3300 i finalen. Mina bets är följande, motivering lär framgå i snabbguiden nedan.

Irland inte topp 4: 1000 kr x 1,65
Frankrike slår Azerb... 1000 x 1,40
Serbien slår Rumänien... 500 x 1,65
Georgien slår Österrike...100 x 1,95
Frankrike vinner... 500 x 8,40 (den här tippades tidigt i våras, därav oddset)
UK slår Irland.... 200 x 2,00

Nog om det. Här är vad jag tycker och tror om kvällens bidrag. I startordning, dessutom. Mina betyg

-------

1. FINLAND: Paradise Oskar - Da da dam



Förutom den löjliga låttiteln finns det inte mycket att klaga på. Eller jo, det finns det, men inte i de här sammanhangen. En låt om att rädda världen som dessutom kickstartar hela fallerallan ikväll kan föra upp ParadisOskar (som egentligen heter Axel och är finlandssvensk) till en respektabel placering. Har jag förresten nämnt att han liknar mig?

Jag tycker: Placering 6 av 25
Jag tror: 15 av 25

2. BOSNIEN & HERCEGOVINA: Dino Merlin - Love In Rewind



Det börjar med ett komplicerat mattestycke och en ganska nonchalant inställning till instrument, men det växer hela tiden och blir en charmig kompott av spralliga juggar med stora leenden. Det här är en av mina absoluta favoriter i fältet - synd bara att man fått ett så pass dåligt startnummer.

Jag tycker: 3
Jag tror: 7

3. DANMARK: A Friend In London - A New Tomorrow



Jag bryr mig inte nämnvärt om Danmark blir nummer 1 eller nummer 25, det gör jag sällan när det gäller tävlingar som inte har med skicklighet att göra. Men jag vill ändå försvara mina landsmän som anklagats för plagiat av Andreas Johnsons "Sing For Me (samt mååånga andra låtar). Skillnaden, vilket dom sura svenskarna glömmer bort, är att här finns det utstrålning och ett bra mellanspel som får publiken och tittarna med på noterna. Något sånt hade Andreas Johnson aldrig.

Jag tycker: 9
Jag tror: 11

4. LITAUEN: Evelina Sasenko - C'est Ma Vie



Efter tre sevärda nummer kan en bensträckare vara på sin plats, och den serverar litauiska tanten med sin ballad som pågår i långt mer än tre minuter, känns det som. Tanten, skriver jag, men hon är inte mer än 24 år gammal. Konstigt. En av få som höll ihop sången i sin semi, och det i kombination med en trevlig urringning och Peters telefonröstande tog det hela vägen till final. Det här är skittråkigt i min bok, jag dömer ut det men räknar inte bort det.

Jag tycker: 22
Jag tror: 21

5. UNGERN: Kati Wolf - What About My Dreams



Milf-techno, sa vi i webbshowen inför ESC. Det låter ju lovande, men jag blev väldigt besviken på akten i semin i torsdags. Kanske hade jag för höga förväntningar efter att ha sett musikvideon, men det fattas tyngd i låten live och hon är lika charmig som framsidan av en bok om jämförande politik. Måhända att det smyger sig in i topp 10. Svårtippat som fanders. Hon liknar längdhopparen Erica Johansson förresten.

Jag tycker: 4
Jag tror: 8

6. IRLAND: Jedward - Lipstick



Att tvillingar kan vara irriterande vet jag allt om, men så här störiga borde det inte vara tillåtet att vara. Och absolut inte i TV där alla kan se en. Det finns inget som helst charmigt eller roligt med det här bidraget, det är enerverande så att man börjar riva i soffan och leta efter något stärkande även om jag inte dricker längre. Inför ESC sa jag att Österrike och Sverige var sämst av alla i år. Det här är sämre.

Jag tycker: 25 av 25
Jag tror: 13

7. SVERIGE: Eric Saade - Popular



Det här hade lekt hem Junior Eurovision, och just för att det är så inriktat på 11-åriga tjejer tror och hoppas jag inte på någon framskjuten placering för den lille Michael Jackson-wannaben från Helsingborg. Låten är betydligt sämre än den andra han ställde upp med för något år sedan, och texten ska vi inte ens prata om. Det här är så falskt och så tillrättalagt att jag blir förbannad bara av tanken på att Sverige är i final.

Jag tycker: 21
Jag tror: 6

8. ESTLAND: Getter Jaani - Rockefeller Street



Jag tog nog i lite för mycket när jag i webbshowen gav Estland en femma och lovade en riktigt bra placering. I dag hade jag gett en svag trea. Jag fasthåller att Geten har tävlingens starkaste vers i år, men refrängen är hemskt plågsam. Sen blir det bättre när man knäpper med fingrarna (sånt gillar jag) i mellanspelet bara för att bli jobbigt igen. Ett av många bidrag som är ruskigt svårtippade. Men söt är hon. Do you feel that?

Jag tycker: 11
Jag tror: 16

9. GREKLAND: Loukas Giorkas feat. Stereo Mike - Watch My Dance



Det stör mig som fan att Stereo Mike ska in och peta i den här låten. För med en förnuftig vers hade det här kunnat bli hur farligt som helst, refrängen är ju bra och jag gillar den grekiska dramatiken i sångbilden. Men nu blir det lite intetsägande i längden eftersom det inte finns utrymme att lyfta. Mancrush-varning på Loukas, jag bara säger. För övrigt gillar jag tjejer.

Jag tycker: 5
Jag tror: 12

10. RYSSLAND: Alex Sparrow - Get You



Jag orkar inte mer sånt här. Läs motiveringen på Eric Saade och lägg till några år och lite bättre sång.

Jag tycker: 20
Jag tror: 9

11. Frankrike - Amaury Vassili - Sognu



Pretentiös popera på korsikanska är inte vardagsmat i Eurovisionen, och vissa skulle kanske mena att Frankrike bryter mot de oskrivna reglerna och skickar en som faktiskt kan sjunga. Det här är det enda bidraget som ger mig vinnar-feeling och den känslan brukar inte göra mig besviken. Jag gillar hans överarroganta "fan vad bra jag är"-leende efter varje hög ton. Plus för det.

Jag tycker: 8
Jag tror: 1

12. Italien: Raphael Gualazzi - Madness Of Love



Cocktailmusik! Jag tänker cigarrer, whiskeys och Dean Martin. Och fylls av välbehag. Det här har charm i massor, måhända för att det är fullständigt chanslöst. Men sådär gammaldags italienskt med piano och kastrerad trumpet. Välkommen tillbaks i Eurovisionsfamiljen, Italien.

Jag tycker: 14
Jag tror: 22

13. Schweiz: Anna Rossinelli - In Love For A While



Först tyckte jag att det här var trallvänligt och att hon var söt som socker. Sen kom jag på att det är det som är problemet. Det här sticker inte ut och hon är alldeles för snäll. Och det är alldeles för mycket na-na-na. Jag tror att det här blir kvällens kalkon.

Jag tycker: 15
Jag tror: 25

14. UK: Blue - I Can



Hej bloggen, jag måste erkänna en sak. Det fanns en tid då jag tyckte Blue var bra. Speciellt blondinen, som har en jävla pipa. Dom gjorde några låtar som jag inte skäms för att sjunga med i (kan förstås inte komma på någon nu) men jag grät inte precis blod den dagen de försvann. Nu är de tillbaks för att representera tävlingens stora rötägg. Låten är kass men Blue kommer att få sna poäng. Kul i alla fall att britterna tar tävlingen på allvar igen.

Jag tycker: 17
Jag tror: 3

15. Moldavien: Zdob si Zdub - So Lucky



Ända sedan mormor slog på trummarna och grabbarna sjöng Bunica Bate Toba i 2005 har jag gillat det här galna gänget. Det är inte världens mest genomtänkta musik och man ska inte titta för mycket efter uppbyggnad och linjer, det är glädje i sin moldaviska enkelhet och det måste man gilla. Det här röstade jag faktiskt på i semi 2.

Jag tycker: 7
Jag tror: 18

16. Tyskland: Lena - Taken By A Stranger



Låt oss få det överstökat: Lena, jag tycker du är fin som fan. Om du någonsin vill bli tagen av en främling så kontakta mig. Däremot tycker jag inte din låt är något vidare. Den står och stampar och kommer aldrig igång, och du är mystisk på ett sätt som inte passar dig. Aber schön, das ist du.

Jag tycker: 19
Jag tror: 5

17.Rumänien: Hotel FM - Change



Feelgoodpop när Eloise möter S Club 7, och det behöver inte vara dåligt. Men lite grann är det. Ändå kan jag inte låta bli att gå runt och sjunga att I can't change. Men det kan jag. Nu ska jag byta om till kvällens festkläder.

Jag tycker: 10
Jag tror: 17

18. Österrike: Nadine Beiler - The Secret Is Love



Hur fan kan det här vara topptippat? Det är ju tråkigt, segt och alldeles meningslöst. Visst, hon sjunger bra, men hon hade behövt halva Harlems gospelkör för att lyfta upp den här gråa biten. Refrängen är så nära det bruna ljudet man kan komma.

Jag tycker: 24
Jag tror: 10.

19. Azerbajdzjan: Ell & Nikki - Running Scared



Tonårskänslor serverade med sovjetiskt sound, fast egentligen inte, för upphovsmännen är svenskar. Texten är pinsamt dålig men refrängen sitter tyvärr direkt. Jag är mycket emot det här tramset, men det kommer gå hem i stugorna. Silver? Intressant info: Minst en av mina bröder vill ligga med tjejen.

Nu måste jag iväg. Förresten. Slovenien äger. Hon är het. Grr. Dom andra, hmm, rätt så menlösa förutom Serbien som jag också skulle göra kunna syndiga saker med. Bra låt också, inte att förglömma.

20. Slovenien: Maja Keuc - No One

Jag tycker: 1
Jag tror: 20

21. Island: Sjonnis Friends - Coming Home

Jag tycker: 12
Jag tror: 19

22. Spanien: Lucia Perez - Nånting med dansa

Jag tycker: 13
Jag tror: 24

23. Ukraina: Mika Newton - Angels

Jag tycker: 18¨
Jag tror: 23

24. Serbien: Nina - Caroban

Jag tycker: 2
Jag tror: 4 (åt helvete för högt, jag vet, men jag chansar)

25. Georgien: Eldrine - One More Day

Jag tycker: 23
Jag tror: 14









----
More to follow...

1 kommentar:

  1. Tror du har Irland lite lågt och UK lite högt men jag har gärna fel. Tycker inte Azerblahas låt är nåt att ha. Utan att ha gått in för det fick jag för mig att segern ikväll är Frankrikes och som outsiders Irland och Sverige.

    SvaraRadera