onsdag 23 januari 2013

Bäst Av 2012 - Fast bara nästan...

Lite klädsamt försenat tänker jag summera vad som egentligen gungade skönast i mina öron 2012. Det har inte varit ett helt lätt uppdrag, och mycket har fått sållas bort i processen även om jag måste erkänna att jag inte alls lyssnat på särskilt mycket ny musik under året som gick.

Men några alster fastnade och innan vi tar en titt och tusen lyssningar på det bästa så vill jag summera de låtar som hamnade precis utanför listan och därför förtjänar ett hedersomnämnande av olika anledningar.


***

Little Marbles - Du Är På Repeat

Little Marbles känns lite grann som en blandning av Veronica Maggio och Raymond & Maria, och det blir lite för svårt ibland för min smak. Men den här låten har gått på repeat. Ha!

 
 
The Last Royals - Only The Brave

Det här låter väldigt mycket schweizisk eurovisionradiorock och då kan det som bekant inte bli fel.



The Big Pink - Hit The Ground (Superman)

Minns ni låten Dominos? Samma band gjorde ett helt okej album i 2012 som heter Future This och av en handfull bra låtar är denna bäst. Samtidigt har jag förståelse för dom som antingen älskar eller hatar bandet, för när de är dåliga så är det riktigt dåliga. Speciellt live.

 
 
Tribes - Corner Of An English Field

Brittiska Tribes släppte sitt debutalbum Baby i januari 2012 och det var inget annat än ett mindre mästerverk. Hade det här varit en albumlista hade Tribes kanske till och med toppat. Den här låten är i alla fall näst bäst av de elva.
 
 

 
 
Girls Alound - Something New

Ända sedan brorsan presenterade mig för Sound Of The Underground för en halv livstid sedan har jag varit lite knäsvag för Girls Aloud. Det kan jag liksom inte hjälpa. Min favorit är brunetten som inte är Ashley Coles ex. Så när de nu släppte något nytt i fjor blev jag lite belåten, de börjar ju ändå bli mogna damer nu. Plus att låten funkar på min träningslista. Som jag aldrig använder, förvisso, men ändå.
 
 

 
 
EM 2012 - Vi ta'r til Polen

Varje stort fotbollsmästerskap man deltar i kräver en klämkäck dänga. Så är det bara. Det ska vara lättrallat och texten ska ena folket och skapa stämning. Eller? Här har ett gäng danska vänner insett verkligheten, och toppat den officiella versionen. Fan vet om det ens är ett band eller om de satt på förfesten och sa "vi gör det sgu!". Jag gillar killen i Turkiet-tröjan och han som dricker konstant. Definitiv rockstjärnepotential. Eller frilansjournalist. Hur det gick för Danmark i EM? Ut i gruppspelet, förstås...


 

I nästa inlägg blir det på allvar - de 15 bästa låtarna 2012 ska redovisas.


1 kommentar:

  1. Hej, vilken rolig blogg. Jag har influensa och hamnade här av tillfällighet, så ser jag att du faktiskt nämner Little Marbles, och videon, har en yngre vän till mig gjort, säger yngre för själv kunde jag vara din mormor, nåja din mamma i alla fall. Och vi kommer från en helt annan del av landet. Pojke, du ska ju skriva som yrke, men det har du nog redan förstått. Jag har skrattat så hela huset skakat.

    SvaraRadera