torsdag 17 januari 2013

Wikipe-dork


Om det är något jag predikar för eleverna i klassrummet så är det att sanningen inte alltid finns på Wikipedia. Det är alltid något ägg som ska in och ändra lite här och där i faktan, kanske för att någon info inte faller just den personen i smaken eller för att man är ett troll vars existens är så deprimerande att man vill ställa till det för alla andra också.

Ibland kan det dock bli riktigt roligt. Som när jag gick in på engelska fotbollsklubben Weymouth FC:s sida och läste att dom var "the biggest underachievers in the history of the football association" och en massa annan humor som verkade vara skriven med självdistans av en uppgiven supporter.

Jag ska villigt erkänna att jag inte drar mig för att gå in och redigera vissa artiklar då & då. Eller uppdatera, om man så vill. Stort, tänker ni kanske. Men jag är tveksam till hur mycket jag tillför.

Den senaste halvtimmen har jag exempelvis uppdaterat en sida om en svensk tennisspelare som är rankad 1435 i världen.

Så om du läser detta, Jacob Adaktusson: You owe me one.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar