torsdag 24 maj 2012

Inför Eurovision - Semifinal 2

Då var det dags för den andra och sista semifinalen i vårt favorit-hatkärlekstävling Eurovision Song Contest. 10 låtar ska till final och i dagens startfält hittar vi bland annat grannlandet Norge och förstås storfavoriten Loreen från Sverige.


Semin i tisdags var för övrigt kliniskt ren för skrällar. Albanien gjorde en sånginsats som gav mig den goda sortens rysningar och mina favoriter från Schweiz tog sig tyvärr inte vidare. Det gjorde däremot Cypern, Grekland, Danmark, Island, Irland, Ungern, Ryssland, Moldavien, Rumänien och Albanien då. 9 rätt prickade jag in här på sidan - helt okej.


Har tyvärr ingen tid att göra en lång presentation på kvällens bidrag, men ska försöka halv-liveblogga lite a la Sanne i tisdags, för den det må behaga. I stället hänvisar jag till grymmaste schlagerexperterna ESC-panelen och Pierres Schlager, dom har osunt mycket vetskap här.


Vanan trogen måste jag ändå komma med ett förhandstips...
***

Kvällens semi håller en förskräckligt risig nivå - den sämsta i mitt minne - och det är egentligen bara öppningsnumret Serbien och tunga favoriten Sverige som man med all säkerhet kan säga går vidare.

Årets bästa ballad står Estland för, det är en av mina absoluta favoriter i år och med Ott Leplands säkra stämma (kuul namn förresten) bör man gå till final. Fast det kan också drunkna i mängden, säger min magkänsla.

Turkiet har också seglat (nautisk term) upp bland favoriterna och det kan jag förstå, sjömansdängan är ganska trevlig faktiskt.

Norge gillar jag inte alls - dom skickar en utseendemässig blandning av Eric Saade och George Michael. Tooji är namnet och han sjunger en jobbig låt med en ännu jobbigare falsettröst. Jag hade velat kasta skiten långt bort, men jag tror att det showar sig till final.

Resten känns extremt svårtippade. Det kommer en kanonad av trista ballader (Bosnien, Slovenien, Portugal, Kroatien) och ett riktigt magsår i Georgien. Av dessa spår jag Slovenien den största chansen att gå vidare, men jag tror de lugna låtarna tar ut varann, också eftersom många av dem är geografiskt nära.

I stället tror jag att Ukrainas EM-låt går vidare, trots att jag känner en stark avsky för skiten. Slovakien har kvällens enda rocklåt och det kan räcka långt, de får också mitt tips. Tre återstår och där chansar jag på att Bulgariens kärleksfjäsk, Maltas mallisdisko och jo, faktiskt, Litauens osmakliga Love Is Blind tar de sista platserna.

Bubblare: Slovenien och Bosnien Herzegovina.

Bort alltså med: Makedonien, Holland, Vitryssland, Portugal, Slovenien, Kroatien, Georgien, Bosnien Herzegovina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar