torsdag 17 maj 2012

Inför Eurovision - Grekland

Klockan är närmare 4 på natten och i mitt förkylningshelvete kan jag inte sova. Vad är det som händer med mitt immunförsvar? Säkert tionde gången i år som jag har en eller annan åkomma. Så då kan jag lika gott daska på ytterligare en eurovisionlåt - nämligen nummer 3 i första semifinalen.

***

3. Grekland: Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac

Om
: Eleftheria är egentligen från Cypern men bestämde sig för att hjälpa sitt krisande grannland. Eller ja, i ESC-sammanhang är det ingen kris alls för Grekland som får den ena topp tio-placeringen efter den andra. Om jag minns rätt blev man sjua i fjor med hiphop-balladen som ingen gillade utom jag. I år går man tillbaks till det klassiska grekiska stuket med en snygg brud och en typisk schlagerdanslåt a la Elena Paparizou. Om det kan glädja någon så kan jag också berätta att upphovsmännen är svenska.

Plus: Hon ser bra ut. Refrängen sätter sig som ett öronplåster.

Minus: Scenshowen ser väldigt tam ut både i den grekiska finalen och i första repet i Baku, och ska man lyckas med en sån här låt så ska det hända något runt omkring. Låten är för övrigt också väldigt tjatig. Och billig.

Jag tror: Final blir det helt säkert, men hur långt räcker det? Det kan mycket väl bli Greklands sämsta placering på många år, för vi har sett det här så många gånger förr och det finns låtar i genren som är mycket bättre. Till exempel grannen Cypern. Så final och en... 13:e plats.

Jag tycker: Jag är så jävla trött på den här typen av låtar som Grekland envisas med att skicka vart och varannat år, för att man prickade rätt EN gång på 2000-talet. Det händer inte mycket i låten och hon verkar inte ha utstrålning nog att lyfta en meningslös låt, även om hon sjunger helt okej. Förutom juckandet så var höjdpunkten i videon Google-annonsen om gravidyoga i Norrtälje. Det finns mycket som är värre i den här tävlingen så jag sätter betyget 3 av 10.

Andra schlagernördar tycker:
Måns Zelmerlöw, Inför Eurovision Song Contest: " Jag hade tänkt sätta en nolla på det här, men det ska jag inte därför att det är ju ändå lite småtrevligt och det här liksom oprovocerade troschockspartiet i mitten, det kan säkert få en och annan röst...Säkert min med. 2!" (av 5..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar