söndag 13 maj 2012

Inför Eurovision - Island

Nummer 2 i första semifinalen har inga grannar. Ändå envisas vi i Norden med att ta Island i vår famn och se dem som våra bundsförvanter. En gång i tiden stod Island under dansk fana, det hade varit trevligt att se igen. Vi behöver några fler vettiga handbollsspelare och snygga tjejer - och det summerar den isländska befolkningen ganska väl, tycker jag...

***

2. Island: Greta Salome & Jonsi - Never Forget
Om: Greta är färsk i sammanhangen men Jonsi var med för en handfull år sedan när han sjöng låten Heaven som var bra på skiva men väldigt nervös på scen. Nu har han växt till sig och duon gjorde det faktiskt riktigt bra i den isländska finalen, sångmässigt alltså. Greta har för övrigt skrivit både text och musik till låten, som sägs ha fått sin inspiration från en 500 år gammal kärlekshistoria.

Plus: Dom funkar väldigt bra tillsammans på scen och måste dra nytta av det faktum att Rambo har gjort ett svalt intryck före denna låten. Det är här ESC börjar. Sen är det lite nordisk mytologi och det gillar folk. Island har ju faktiskt varit ett av de bättre nordiska länderna på sistone och det märks att man gör allvar av tävlingen, för det här är kvalitet rakt igenom.

Minus: Just det faktum att det är kvalitet rakt igenom gör att det här känns väldigt tillgjort. På scen sjunger de bra, men showen är inget vidare och ska man knipa stora fina poäng ska det vara ett kalas bredvid.

Jag tror: Final blir det nog, men mycket tack vare de nordiska grannarna och tonsäkerheten. Jag har svårt att se hur detta ska lyfta på scen, så jag tror att Island går vidare med knapp marginal och slutar typ 21:a i finalen.

Jag tycker: 5 av 10. Jag borde egentligen gilla det här, men det känns alldeles för opersonligt och tuggummi-etno. Men fiolen var fin, duon sjunger bra och det här är långt mycket bättre än mycket av det som komma skall, så sågen lämnas kvar i verkstan ett tag och islänningarna slipper undan med ett lagombetyg.

Andra schlagernördar tycker

Pierre, Schlager Experience: "Att lyssna på Never forget är som att kastas rakt in i en isländsk saga - och lyckas duon ta med sig den känslan till scenen i Baku är jag övertygad om att Europa, och i synnerhet tävlingens jury, känner samma sak. Finalplatsen känns trots ett taskigt startnummer gjuten och hur bra slutplaceringen blir tror jag beror just på hur man tänker illustrera temat på scenen. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar