torsdag 10 maj 2012

Inför Eurovision - Montenegro

Okej, gott folk. Efter veckor med spanskt besök av min gode vän Gonzalo, studiebesök i Köpenhamn med mina gymnasieelever och en och annan fotbollsträning har jag äntligen hittat energi att ta mig an det stora spektakel vi entusiaster kallar för ESC - Eurovision Song Contest. Mina generella tankar om tävlingen formulerade jag i ett tidigare inlägg - nu är det hög tid att hoppa rätt in i tillställningen med bidrag nummer 1.

Ni vet säkert att det är två semifinaler där de 10 bästa länderna går vidare till final. I finalen väntar redan klara Italien, Spanien, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och värdlandet Azerbajdzjan.

***

1. Montenegro: Rambo Amadeus - Euro Neuro

Om: Rambo Amadeus (som inte är hans riktiga namn) är en välkänd satiriker på Balkan men jag ser inte det roliga och fyndiga i den här låten, som får den tveksamma äran att inleda årets Eurovision. Montenegro har inte varit med sedan 2009 och har aldrig kvalat in till finalen. I fjor var det förresten Polen som var först ut med låten Jestem, som blev sist i sin semifinal. I år är Polen inte med...

Plus: I YouTube-klippet nedan ser man två snygga damer som Gud skapade dem. Gissningsvis är de näck ungefär 1.52-1.54 in i klippet. Tyvärr får de nog inte följa med upp på scen men det hoppas jag i stället att åsnan gör.

Minus: Det mesta. Han i all sin sunkighet. Rimmen. Hans jobbiga basröst till den jobbiga basgången i bakgrunden. Och allt annat. Ska Montenegro skicka sånt här mög så kan man lika väl låta bli att delta. Jag vill ha tillbaks Polen!

Jag tror: Hade Rambo deltagit i den andra semin där Balkan dominerar så hade han kanske, kanske, kunnat knipa en finalplats. Här är han chanslös, även på grund av det dåliga startnumret. Men mest för att låten är riktigt kass.

Jag tycker: 2 av 10. En poäng för åsnan och en poäng för tjejerna i videon.

Andra schlagernördar tycker:

Haris, ESC-Panelen: "Jag tycker inte om låten. Det finns något som gör att man känner en sorts avsky mot den. Men texten är faktiskt rätt bra. Den har en bra innerbörd. Men inte ens det kan lyfta betyget."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar