måndag 2 januari 2012

Sämst Av 2011 - 13 fel

Så tar vi fram kalendrarna för 2012 (jag fick tre i julklapp) och blickar framåt mot vad som komma skall och vad det kommande året har att erbjuda. Men innan vi gör det är det läge att sammanfatta 2011. Och varför inte då börja med det negativa och få det överstökat?

Jag pratar förstås om den årliga Sämst Av-listan på de låtar som i mitt tycke har varit absolut sämst det gångna året. Jag kunde varit mycket strängare och tagit med en handfull låtar från Coldplays senaste album eller den där vissellåten som Maroon 5 gjorde som är så förbannat irriterande klängande att man hatar och älskar det samtidigt fast mest hatar...


Men i alla fall - här är eliten av skiten. Om 13 rätt är respekt, vad är 13 fel då?

***

13. Timbuktu - Dödsdansen

Okej, lite strängt kanske, men jag är lite besviken på hur folklig och...allround... den gode Timbuk blivit. Det här är väl inte direkt dåligt, bara intetsägande och platt jämfört med hans tidigare verk. Versen okej men refrängen undermålig. Kom tillbaks!



12. Chris Medina - What Are Words

Klassisk tuggummiballad som jag egentligen skiter i, bortsett från att han går upp i falsett direkt i refrängen vilket får mig att gnissla tänder. Och inte på ett bra sätt. Sen kan man tycka vad man vill om hela historian med att han sjunger till sin flickvän som blev hjärnskadad efter en trafikolycka. Personligen fattar jag inte hur man kan exploatera något så tragiskt på ett så här smaklöst sätt, och jag köper det inte alls. Men det är förstås Amerika i ett nötskal. Han ska dock ha ett plus i kanten för att han ställde upp och sjöng på begravningen för ett av Utöya-offren som älskade låten, och för att han liknar Hurley i Lost.



11. Mindless Behaviour ft. Diggy Simmons - Mrs. Right

Alltså, hur kan folk klaga & gnälla över barnarbete i tredje världen när det förekommer även i nya världen? Dom här åttaåringarna har förvisso den där lillebrorcharmen och moves i massor, men där stoppar allt smicker. Jag har alltid sagt att folk som inte vet vad kärlek och känslor är inte ska käfta upp om det. Jag gör det sällan själv. Så att sjunga om den rätta kärleken i Frankrike, Japan och Schweiz(!) blir tokfel när dom små liven inte ens kan peka ut länderna på en karta. Och han pubertetspojken som kommer in i mitten av eländet gör ingen glad.



10. Black Eyed Peas - Just Can't Get Enough

Jag låter redan nu avslöja att varken Madonna, Beyoncé eller Katy Perry figurerar på listan, så därför är det extra skönt att den här trotjänaren levererat igen. Många hyllar gruppen för sitt nytänkande och nyskapande men det har alltid varit ett nagel i ögat på mig. Bestäm er för en genre i stället för att mixa ihop alla! Visst, det är välproducerat och Fergies porrblick ungefär 2.41 in i videon är pur världsklass, men jag fokuserar mer på det negativa. Såsom det dåliga rimmandet. Eller den sista onödiga minuten. Eller skjortan som täcker Fergies rumpa ungefär 1.29 in i videon.



9. Oleg Nejlik - Elektropop

Den här skiten utsattes jag för från oväntat håll. Johnny Wilde, min pokerguru, flick-Jedi och rockhjälte, länkade till detta på YouTube och uttryckte sin beundran, och då brukar det oftast vara bra eller riktigt bra. Men gosh, vilken fälla jag föll i!! Jag är normalt sett svag för östeuropeisk musik, men den här ryska sjömansbjörnen med Per Gessle-vibbar kan inte ens en vrång fan som mig uppskatta. Solklar etta på listan om jag tagit låten seriöst - meeen, det går liksom inte...



8. Rihanna - Cheers (Drink To That)

Ej heller Lady Gaga fick plats på årets lista så därför var det extra skönt att Rihanna åter igen levererade. Denna gången med en hyllning till fyllan (en fyllning?) vilket verkade vara en trend bland skräpeliten i 2011. Vi andra har gjort det i evigheter.



7. The Ready Set - Young Forever

Det är inte ofta jag känner mig gammal men när jag såg den här videon åldrades jag ganska många år och var lycklig över det faktum. För jag är nog hellre död än ung för evigt, som de sjunger, om man ska lyssna på det här tramset. Sen är det inte särskilt fräscht att låtsas vara ett band och spela instrument när allt är datorgjort. Fast jag antar att det finns en app för sånt.



6. The Provider - They Won't Play Me On The Radio

"I got no class" säger han inledningsvis och det får man ju ge honom rätt i. Han klagar också över att dom inte vill spela honom i radion. Jag förstår dem...



5. Nicole Scherzinger - Wet

Det gör mig frustrerad, och inte på det där sexuella viset som hon annars är ganska bra på. Utan på det där arga viset. Ja, grabbar, jag vet att det bara är att stänga av ljudet, men när man döper en låt till "Wet" så vill jag fan veta om det handlar om vad jag tror att det gör. Och det gör det, på ett subtilt mainstreamsätt . Kanske är det det som irriterar mig. Eller så är det så enkelt som att det här verkligen är jättedåligt. Speciellt refrängen.



4. Kedjan - Ringar På Vattnet

Surt att såga det här när jag annars gillar de flesta av artisterna i vanliga fall. Men jag har sagt det om och om igen, det blir (nästan) aldrig bra när man ska samla ihop en flock vänner och visa världen att man bryr sig. Säkert gör dom det, men inte tillräckligt mycket för att bry sig om att göra lika bra texter som man hade gjort om det handlat om ens egen karriär. Och då kan man lika gott låta bli.
Helt säker på att de flesta jag känner skulle kunna få till en bättre refräng.
Kanske borde man samla ihop en flock vänner och undersöka det där.



3. Jennifer Lopez ft. Pitbull - On The Floor

Det var ju det där med att man ska dricka och festa mer som var årets grej, eller hur? Ett annat mönster som följdes var att göra klubbmusik av allt, eller åtminstone inflika en bit av skiten i sina alster. Jag tänker på er, Coldplay. Och dig, Jennifer. Och dig, knarkbaron i kungatron i videon. Bara i den meningen hade jag fler bra rim än vad Pitbull någonsin kommer att åstadkomma. Dödssynd också att sampla kult-Lambada i något så vidrigt som detta.



2. Jedward - Lipstick

Det är nog första gången jag säger det här men: Kjellström, du hade rätt.
I Christians och min underskattade webbshow satte vi betyg på Eurovisionlåtarna och när det kom till Jedward och Irland sa Christian "totalt värdelöst" och gav en nolla i betyg på skalan noll till fem. Jag satte en etta med moviteringen "det finns sämre". Det gör det inte. Det här är en riktig migränframkallare och det gör det inte bättre att där är två av dem.



1. Cher Lloyd - Swagger Jagger

Lite intressant statistik: Videon nedan gillas av 125 510 personer på Youtube. Hela 153 432 har dock klickat på ogilla-knappen vilket bevisar att det trots allt finns nån slags hopp för den här världen. Det börjar med nån slags självbekräftelse-pop följt av Atomic Kitten-vibbar över till dansmusik, för att sedan återgå till att berätta om hur jävla populär hon är och så går slingan om igen. Alltsammans skitstörigt. Och vaddå Swagger Jagger? Hur värdig vinnare som helst!

5 kommentarer:

  1. Bra lista!

    JAg vill också ha med :
    LMFAO - "Sexy and i know it"
    Katy Perry - "Firework"
    Lady GAga - Born this way
    & Katy Perry f. Kanye - E.T :D

    /K

    SvaraRadera
  2. Bra lista - som jag skrev på facebook så i korthet - RIX FM:s topp 25 - OMG och LOL och allt sånt och de hade Nickelbackweekend osv men den här videon...är en bubblare... http://www.youtube.com/watch?v=fLexgOxsZu0

    PS. Den där Ready Set...man blir förbannad av allt med den låten.

    SvaraRadera
  3. Jag ändrar mig. En riktigt översuperduperbra lista på dåliga låtar!

    SvaraRadera
  4. Tack, gubbar! Jag lade ned min själ och stora delar av min psykiska hälsa i listan så det är kul att den uppskattas. Givetvis kunde den varit mycket längre och Katy Perry hade kunnat få en lista för sig själv, men jag ville ha nån slags spridning på skiten och tycker att jag fick med de flesta genrerna även om jag inte lyckades toksåga något creddrockigt. Coldplay var väl närmast där... eller Primal Scream.

    SvaraRadera
  5. En stark bubblare ar "Africa' covern av Jason Derulo

    http://www.youtube.com/watch?v=23TBxRYEuWM

    SvaraRadera