torsdag 22 december 2011

Bäst av 2011 - bubblarna

Efter två veckors frånvaro från bloggen borde man kanske köra en såndära tradig uppdatering om allt som händer och allt som ska hända men det får komma senare. Jag kan i alla fall avslöja att min roomie flyttat ut efter nästan tre år och att jag är alldeles allena i palatset. Kom förbi och håll mig sällskap, vet jag...

Det tar vi sen.

Som vanligt vid den här tiden är det dags att summera årets bästa och sämsta musik och vi börjar med det positiva tycker jag. Jag brukar notera alla bra låtar jag snappar upp så framåt december har man en salig lista att gallra i, och det är tyvärr inte allt som får plats i topp-tjoget. Så innan det brakar loss på allvaret får ni här en försmak på vad som preciiiiis missade cutten.

***

Snow Patrol - Called Out In The Dark


Ett band som jag hyser varma känslor för, speciellt efter att ha sett dem live i Köpenhamn för ett par år sedan. Sen dess har de svängt mer från rock till pophållet och även om det fortfarande är bra så är det inte vad det har varit. Kom tillbaks! Känner ni förresten igen killen som spelar sångare i videon?




TV On The Radio - Caffeinated Consciousness


Supercoolt amerikanskt band som jag rådiggat sedan mitten av 00-talet. Ja, jag skrev "supercoolt", "rådigga" och "00-talet". Hur som haver, i år släppte de albumet Nine Types of Light och det här var ett av många fina spår. Aningen enformigt dock efter 52:a lyssningen.




Bodies Of Water - Mary, Don't You Weep


Jag vet faktiskt ingenting om det här bandet, men kolla på Wikipedia vet jag! Eller bara lyssna på låten, för den är ganska unik och får mig att tänka på den där sexlåten med Serge Gainsbourg av någon konstig anledning. Och det kan inte vara dåligt.



Arctic Monkeys - The Hellcat Spangled Shalalala


Jag hade förväntat mig mer av albumet Suck It And See men några av låtarna var bättre än okej och detta är den bästa av dem. Notera den skitkonstiga låttiteln.



Panic! At The Disco - The Ballad of Mona Lisa


Som ni vet vid det här laget är jag en sucker för collegerock. PATD slog igenom i 2005 med albumet A Fever You Can't Sweat Out och även om det här inte håller lika hög klass så är det fortfarande lättlyssnat, välproducerat och aningen töntigt. Precis som collegerock ska vara! Eller cirkusrock kanske man ska säga...




Slow Club - Two Cousins


Den här videon har gett mig inspiration till så många dansgolvsmoves och framtida målgester i fotbollen att ett omnämnande känns helt rätt.



Cobra Starship feat. Sabi - You Make Me Feel...

Jag har världens bredaste musiksmak. Till och med sånt här gillar jag, fast Cobra Starship har jag haft en svaghet ändå sedan den där Good Girls Go Bad-låten för några år sedan. Ja, jag vet att det här kanske inte är världens mest intelligenta musik, men jag gillar det och det står jag för. Fast skäms lite ändå.

1 kommentar: