måndag 9 januari 2012

Bäst av 2011

Okej nu har vi listat de sämsta låtarna i fjor och jag har summerat 2011 i värsta dagboksstilen. Det är dags att skrinlägga förra året och det gör vi med en lista på årets bästa låtar. Och som vanligt börjar vi med nummer 20 och avslutar med en liten twist. Fast innan det så vill jag bara tipsa om fjolårets bästa album: Kaizers Orchestra - Violeta Violeta vol 1.
Jag bara säger.



***

20. Brigitte - Battez Vous

Jag har ingen aning om vad titeln betyder eller vad de sjunger om (ett ord förstod jag: superstar) men det betyder inte att det är dåligt. Snarare tvärtom. Jag gillar 50-talskänslan och det suggestiva. Och så gillar jag klappandet. Bland annat.



19. Owl City - Angels

Owl City slog igenom med dunder och åska för ett par år sedan med låten Fireflies och sedan har man hållit låg profil i alla fall i Europa. 2011 kom albumet All Things Bright And Beautiful och det är mycket skräp på skivan, men den här är bra. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men det är något med texten och rösten i samspel som gör att jag tycker om det här. Samtidigt kan jag förstå att folk kan tycka att det här är dåligt. Linjen är hårfin.



18. Ryan Adams - Dirty Rain

Not to be confused with Bryan Adams. Efter en längre tids problem med en ärftlig öronsjukdom gjorde Adams comeback med albumet Ashes & Fire i 2011 och var i samband med releasen en sväng i Malmö och gjorde en bejublad konsert i en Malmökyrka (minns inte vilken) som det grämer mig än i dag att jag missade. Bland annat ska han ha fått ett utbrott på en kille i publiken som envisades med att filma allt och fotografera - det var förbjudet - så till den milda grad att Ryan Adams slutade sin låt mitt i och gav idioten värsta hårtorken. Senare bad han dock om ursäkt, vilket var lite mesigt. I samband med inspelningen nedan blev det också kontroverser eftersom Adams sket fullständigt i de andra på scen och avbröt showen gång på gång för att han var inblandad i en nätauktion om en T-shirt. Härligt att ha honom tillbaks!



17. The Vaccines - Wetsuit

Londonband som slog igenom med albumet What Did You Expect From The Vaccines där denna låten är hämtad ifrån. Jag var väl ingen större fan av varken förstasingeln Wreck It Up eller uppföljaren Post Break-Up Sex i början, men sedan kom en handfull starka låtar från samma album och till slut gick även de förstnämnda låtarna att uppskatta. Sångaren Justin Young har en röst som för mina tankar till Editors och Arcade Fire, och det är ju inte precis någon nackdel.



16. Kaizers Orchestra - Diamant Til Kull

Utan att avslöja för mycket kan jag notera att jag har två norska och två svenska låtar på min topplista, men ingen dansk. Fast ändå, det var ett risigt danskt musikår. Som jag nämnde i början kommer den här låten från årets bästa album. Sjunger han "slå på din mor?"
Hur som helst, det är många av KO:s tidiga fans som tycker att bandet gått i fel riktning nånstans 2006 och framåt, men jag tycker nästan det är tvärtom, att man gått från kol till diamant.



15. Noel Gallagher's High Flying Birds - The Death Of You and Me

Noel Gallagher känner vi väl alla vid det här laget, men det är kanske inte kollektiv kunskap att det här är hans senaste projekt. Jag har faktiskt inte lyssnat på albumet (som heter det samma som bandet) men snubblade över den här låten på radio av en slump. Och jag gillar det, speciellt bitarna där blåsinstrumenten kommer in.



14. Glasvegas - Euphoria, Take My Hand

En 14:e plats är inte fy skam men jag hade önskat att skottarna hade gjort något jag hade kunnat peta högre upp på listan. Inte så att jag blev besviken, jag fick bara inte samma wow-känsla som när jag hörde debutalbumet.
Men det är fortfarande bra, riktigt bra.



13. Ellie Goulding - Lights

Varje år är det någon låt som jag faller pladask för utan egentligen att ha någon vettig förklaring till varför det blir så. Det här är 2011 års oförklarliga.



12. Den Svenska Björnstammen - Vart Jag Mig i Världen Vänder

Otippat, verkligen, eftersom allt DSB gjorde innan detta var makalöst dåligt. Så när singeln blev en monsterhit vägrade jag till en början lyssna på den av rädsla för ett Svennebanan-fiasko. Men när hörde låten i radio nånstans mellan Gamla Stan och Östermalm blev jag frälst. Tur att jag inte hade sett videon då. Lejonkungen-refrängen är mäktig!



11. The Vaccines - If You Wanna

Som sagt, Vaccines album växte till ett av de bästa i fjor och den här låten var den bästa på fullängdaren. Precis så där enkel och självklar som en rocklåt ska vara.



10. Drew Holcomb and The Neighbors - Live Forever

Jag är ju inte mycket för ordet "mysig" men det här är nog det närmaste vi kommer. På ett positivt sätt. Given begravningshit, kan jag tänka.



9. The Airborne Toxic Event - Changing

En gammal trotjänare på den här listan, debuten var för några år sedan med ypperliga Sometime Around Midnight och även om man har rört sig över i en lite mjukare och college-aktig framtoning så är jag alltjämt en Eventfan. Och inte bara för att trummisen liknar min basketidol Steve Nash.



8. Mayer Hawthorne - The Walk

Om man bortser från den ganska fjompiga Mr and Mrs Smith-videon så har vi faktiskt att göra med en skön soullåt här, även om Mayer är skrämmande vit. Lite motown-känsla är fan aldrig fel.



7. Det Vackra Livet - Viljan

Det är Cure, det är Kent och det är Saft. Influenserna alltså. Och så osar det 80-tal, det är alltid bra. Det här är bandmedlemmarna från Mary Onettes som kör på svenska. Dom gjorde en spelning på Debaser i somras som sägs ha varit enorm, av de källor jag förhört.



6. Raphael Saadiq - Good Man

I en tid där hip hop och R'n'B är totalt urvattnad och nerskiten är det skönt att band som Roots och artister som Raphael Saadiq gör sitt för att hålla skeppet flytande. Det här är fantastisk retro-R'n'B och inte blir det sämre av att min polare Cutty från världens bästa TV-serie The Wire är med i videon.



5. WU Lyf - Dirt

Av någon konstig anledning är videon flaggad på Tuben. Vad är det för fel på lite uppror och polishat? Videon är för övrigt en epileptisk upplevelse av rang. Det här är bland årets bästa musikaliska arrangemang och jag bryr mig inte synnerligt om att man inte riktigt kan greppa vad de sjunger.



4. Fun. feat. Janelle Monae - We Are Young

Jag älskar när text, musik och sång går upp i en högre enhet. Som här. Sen gillar jag också snygga tjejer som skalar äpplen, skär sig och gör orgasmiska ansiktsuttryck. Därför får det bli den inofficiella videon, men jag rekommenderar också den akustiska versionen varmt.



***

Sen då? Det är så att jag har hittat tre låtar som jag inte kan separera. Alla har sina olika styrkor men är i mina öron precis lika bra, så det vore orimligt att ranka dem om det inte går. Så jag kan nog behöva lite läsarhjälp. Vilken av följande är bäst, och varför?

***

Florence & The Machine - Shake It Out

Florence är fin och så sjunger hon bra. Förra albumet var genialt och Ceremonials som kom i 2011 var inte mycket sämre. Jag smälter lite varje gång hon börjar sjunga, och så är det något änglalikt över musiken. Ja, änglalikt är ordet.



Manchester Orchestra - Virgin

Ett av mina (och David Lettermans) absoluta favoritband som trots namnet inte har någon anknytning till fotbollsstaden i England. Grabbarna är från Atlanta och har här lyckats få in tunga riff, hård lyrik (crucify the fire!) och en barnkör att låta riktigt bra tillsammans.



Kaizers Orchestra - Hjerteknuser

Norges och Nordens bästa rockband har redan hyllats på den här listan och här är min personliga favorit. Jeg lurer på om det her er årets beste sang? Norska är väl inte direkt mitt favoritfolk eller språk (dom är för glada och det är för glatt) men kejsarnas dialekt är helt perfekt för musik i mina öron. Kommer för övrigt till Vega i Köpenhamn den 26 januari - inte missa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar