onsdag 6 oktober 2010

Om religionsprov och ett riktigt mandomsprov

Två dagar har gått sedan jag siktade högt och utfärdade förändringar i min sargade vardag. Det skulle vara slut på alkohol, tobak, godis och allt annat som gör livet värt att leva och sumpa i en månad framöver. Av bloggkommentarerna att döma verkar de flesta tvärsäkra på att jag inte kommer att leva upp till mitt löfte (förutom Robin som bara fjäskar för att jag ska ge honom några tröstbollar i badmintonen) och jag klandrar er inte.


Men jag måste göra er besvikna och berätta att jag håller stilen än så länge. Det börjar dock göra ont - värst är det med kaffet där jag svurit att begränsa mig till en kopp om dagen. I dag fick jag hålla mig till klockan 18 innan den svarta tjäran sänktes. Och inte känner man sig manlig heller när man tuggar i sig en hemmalagad pastasallad på lunchrasten i personalrummet medan kollegorna kalasar på vitlöksdränkt kebab. Dessa frestelser & prövningar är svåra för själen men bra för hjärtat. Hoppas jag.


Apropå prov. Jag gör ju som bekant min praktikvecka på Polhem i Lund, och i dag vart det religionsprov. Då slog det mig hur lite jag egentligen vet om ämnet. Gymnasiefolket (en av tjejerna kallade mig "lammkött" förresten, man tackar och bockar även om det var sanning snarare än smicker) visste till och med att i år 391 blev kristendomen statsreligion i Rom. Hade jag gissat på vad som hände år 391, hade jag skrivit "det var då Braveheart kom till makten". Som tur är ska jag varken bli historia- eller religionslärare.


På lördag väntar det riktiga mandomsprovet för Projekt Vit Oktober. Avslutningsfest i fotbollsklubben. Högre makters ultimata sätt att testa mig. Det nalkas pizza och öl. Dart och frågesport. Fixar jag detta så fixar jag allt.


Hastigt men lustigt fick min roomie precis dambesök.


Head phones mode - activate!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar