måndag 4 oktober 2010

Fem Tunga Saker - Spriten & Förbuden

Första dagen på praktiken är avklarad och den var ganska odramatisk, då ungarna var lediga eftersom det var kompetensutveckling på skolan för lärarna. Min kompetens är redan ganska välutvecklad, så jag lyssnade bara med ett halvt öra och småslumrade under föreläsningarna i stället eftersom jag ställt väckarklockan en timme för tidigt och var uppe redan 05.15. Som ni säkert vet är jag knappast en morgonmänniska av rang.

I alla fall. Med anledning av bloggen häromdagen om min ovala form så har jag fattat ett drastiskt beslut som kommer att gälla en månad framöver. Eller - det är en handfull beslut som förhoppningsvis ska få mig att bli ett uns friskare & bättre.

Det största och förmodligen mest chockande beskedet är att jag lägger alkoholen på hyllan en månad framöver. Minst. Jag känner mig sällan gladare när jag dricker och jag har redan tappat smaken för allt som heter starksprit. Inte ens en rökig whiskey frestar mina smaklökar längre. Och vin fattar jag egentligen inte varför jag envisas med att dricka, då det aldrig fallit mig i smaken överhuvudtaget. Ölen är ett tuffare problem att kvitta, denna gudasända mjöd. Men det är väldigt sällan jag vaknar upp dagen efter och känner något annat än ångest, oavsett om jag druckit en eller 15 öl kvällen innan. Inte så att jag lägger snaran kring halsen, utan mest att man går runt och är smålåg hela dagen. Och det är inte riktigt min stil.

Så spriten ryker en månad framöver. Minst. Tobaken har jag varit alldeles för glad för på sistone så det är också tack och hej. Chips, godis och läsk är jag ingen större konsument av, så det blir enkelt att hålla sig ifrån. Och jag ska försöka begränsa mig till en kopp kaffe om dagen, på morgonen (nångång vid 5-snåret...)
Och så var det ju den där jävla snabbmaten.

77 kilo väger jag förresten nu. Jag känner mig rätt säker på att min 89-åriga morfar har bättre kondis än mig och det hugger till i sidan ibland när jag går, vilket jag med min amatöranalys tolkar som att jag dricker för mycket kaffe eller älskar för lite.

Förmodligen är det både ock.

Vad tror ni? Fixar jag det här?

10 kommentarer:

  1. Fan. Är det chipsen jag faller på...?

    SvaraRadera
  2. Lycka til!!

    SvaraRadera
  3. Jag tror du faller på spriten, ölen, vinet, tobaken, kaffet och chipsen. Men läsken och godiset ska du nog klara.

    SvaraRadera
  4. Håna mig allt du vill. Det har gått en halvtimme och jag är fortfarande på den gröna grenen. Mmm.. Grön...Grön Tuborg....Nej! Inte nu!

    SvaraRadera
  5. Jag tror på dig Sören! Badminton en gång i veckan måste ju ge nåt! Sen är det ju bra, för spelar du badminton en timme, är du ju värd en öl enligt plus-minus-noll-metoden. Så ät och drick vad du vill (inom rimliga mått vill säga). Bara du spelar tillräckligt mycket badminton :-) Hur dags ska vi lira imorgon föresten? och var? och hur kommer vi dit? (jag har ingen bil)

    SvaraRadera
  6. Försök att sluta med motion och quinoabröd istället, för att få upp självförtroendet... Du kommer ju att vara "Master Of Your Domains"

    SvaraRadera
  7. Hehe, den dagen jag får mästertiteln i den kategorin så lovar jag att berätta för dig vad det innebär, Martin. Förresten, vad fan är quinoabröd?

    SvaraRadera
  8. Fan Søren! En hel månad? Fattar du hur jävla lång tid det är? Det kommer inte gå. Du kan lika bra ge upp nu :D Btw.. jag har börjat använda min värdelösa blogg igen!

    SvaraRadera
  9. En månad utan dunderhonung låter väldigt tungt. På tal om något annat så ja - vi måste styra upp en fest framöver.

    SvaraRadera
  10. Ja ja, lycka till. Bara du blir människa igen till den 6e, för då blir det kröka av, och inget fjollmesande.

    SvaraRadera