onsdag 3 oktober 2012

Sober Oktober

God morgon, världen!
Det är den tredje oktober och vi är inne på dag tre av mitt ganska omfattande projekt att rensa kroppen från diverse gifter, ett projekt som pågår månaden ut.

Jag kallar det Sober Oktober.

Som namnet antyder är det en hel månad utan några som helst alkoholhaltiga drycker. Inga frikort, inga bjudöl, ingenting. Egentligen är det inget nytt, min första helvita oktober avverkade jag för ett par-tre år sedan och sedan dess har det varit perioder då jag helt avstått från eldvatten. Som i fjor, då jag gick nästan fem månader torrlagd (med tre frikort, dock) för att inte bli degig inför Malmö Halvmarathon.

Anledningen? Tja, dom är många. Framför allt vill jag vara lite snällare mot min kropp, för när man inte dricker så äter man också bättre och får en något mera positiv syn på motion. Det märker jag redan nu. Sen är det också en fråga om disciplin - något som jag sällan har och behöver jobba med. Plus att det inte heller skadar ekonomin att skippa pubkvällarna. Sen är det också skönt att slippa dagen-efter-ångesten, som alltid ligger och lurar.

Det kommer förstås hånas friskt - det görs redan - och jag får svårare att bli festens mittpunkt på diverse fotbollsmiddagar, oktoberfester och födelsedagsfirande. Men mina vänner är ändå toleranta och förstår, trots alla kärleksfulla gliringar, så det kommer att gå hur bra som helst.

Oktober är för övrigt också skräpmatsfri månad, kände att det gick fint hand i hand med alkoholförbudet.
Fast ändå.
I natt drömde jag att jag mot min vilja gick in på ett kebabhak eftersom kebaben var extra billig. Det slutade med att jag kysste tjejen som jobbade där. Jag vaknade upp för en halvtimme sen, lite osäker på vad jag var mest sugen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar