fredag 6 juli 2012

Okej som sprit, gott som godis, gudomlig som glass

Jag gillar glass. Gärna i stora lass.

Min favoritglass är lakritsglass. Gärna i stora lass.

Ett av mina favorithak när jag ska ha min älskade lakritsglass är Glassfabriken på Davidshall i Malmö, den kan jag rekommendera.

Men nu. Oh. Åh. Av en slump bläddrade jag faktiskt igenom måndagens reklamsvep och tittade med barnslig nyfikenhet igenom vad Hemglass hade att erbjuda nuförtiden. Då hittade jag denna:


Tyrkisk peber - eller turkisk peppar för språkmongot - har jag alltid gillat som godis. Det fanns en tid då jag knarkade det. Jag har till och med smält ned turkisk peppar och experimenterat med det i en cheesecake. Som likör är det helt okej, men jag vill helst inte ha söt sprit. Ska man dricka starksprit får man gärna påminnas om att det är svag gift man häller i sig, tycker jag.

Det första jag gjorde när jag såg glassen var att slänga mig på luren, ringa morsan och lägga in en beställning. Jag vet inget ställe dit hemglassbilen kommer lika ofta som hemma hos mor min. Hon tyckte det var en aningen konstig tjänst att be om men accepterade till slut. Så när jag kom hem i går låg ett paket Tyrkisk Peber-glass i frysen redo att smältas i mitt system. Jag tog upp kampen direkt.

Jag föll direkt. Brorsan satt i soffan och avnjöt en med mig och sa "det här är fanimig den godaste glassen jag ätit". Och han har ätit en del.

I beskrivningen på hemsidan står det "Glasspinne av vaniljgräddglass med salmiaklakritsfyllning, lakritsöverdrag och krossad Tyrkisk Peber."

Men det är mer än så. Det är en total lakritsupplevelse med lite vaniljglass att bryta det salta med. Fyllningen i mitten är pur lycka. En liten stång av stark lakrits, inte söt. Stark. En utmaning för gemene man men en delikatess för oss experter. Och krossen i salmiakskalet - yum!

115 riksdaler får man punga ut med när den blåa bilen kommer och då får man 14 pinnar.

Det är jävlarimig värt varenda krona.

1 kommentar:

  1. Hur mycket betalade Hemglass för det här reklaminlägget?

    SvaraRadera