onsdag 4 september 2013

doctor doctor, give me the news (eller a bad case of loving you)


Jag trodde att sommaren som varit skulle bli en långdragen historia med mycket jobb och sån där irriterande sol på himmeln som gör min hud röd och fräknig och min panna svettig. Så blev det också, i alla fall det sistnämnda. Det var ju trots allt en rätt så fin sommar, även om den inte passar en gingerdansk utan pigment.

Däremot försvann sommaren åt helvete för snabbt. Det var tennisturnering, Stockholmsbesök och redaktionsvikariat i en enda snabb röra där jag knappt kan urskilja någon kronologisk ordning. Och vips så var man tillbaks på gymnasieskolan för ännu en termin som dansklärare efter det som känts som en veckas ledighet.

Men jag ska egentligen inte klaga. Denna sommaren har jag nämligen också lyckats träffa en fin tjej, en riktigt fin en. För varje gång vi träffas faller jag lite mer, för varje gång hon ler smälter jag lite till och varje gång hon tittar på mig med den där blicken som visar att man är bra för henne, så försöker jag vara ännu bättre. Vi klickar på ett sätt som jag inte känt på länge, kanske aldrig någonsin, men när något känns så pass bra så kan det ju inte vara så, va?

Det är det inte heller. För i söndags åkte hon nämligen ut och reste. Ingen stor grej, kanske någon tänker, och jag försöker också ställa in mig i den tankebanan. Men det är ingen charterresa till Mallis på en vecka vi snackar. Vi snackar all-in jorden runt resa i ett halvår med allt från Brasilien till Singapore. I början var vi lite veliga men känslor ska inte tryckas bort och vi tänker ge det en ärlig chans, trots avståndet i tid och kilometer.

Jag vill inget hellre än att hon åker ut och upplever så mycket hon kan, det hade jag gjort i hennes skor för att tänka tillbaks på resan med ett stort leende när man blir gammal och börjar resumera livet. För henne är det enormt och jag unnar henne det som fan. För mig och för oss är det inte lika optimalt. Det har gått mindre än en vecka och jag funderar redan på att anmäla mig till en kurs i telepati alternativt råna en bank. Men jag tror jag väljer det mera svenniga alternativet och sparar ihop slantarna så att jag kan åka och besöka henne och fira nyår där hon är.

***

Sommaren har varit bra på många sätt men rent hälsomässigt kan jag meddela att den varit och är ett smärre helvete. Visserligen har hjärtat pumpat som aldrig förr och jag har odlat en stor svärm fjärilar i magen, men resten av mitt danska korpus har genomgått två tuffa månader som kulminerade i ett läkarbesök i dag. Mitt första sedan 1995 eller något sånt.

I två månader, sedan den där tennisturneringen som jag för övrigt inte vann, har jag varit ständigt kass någonstans. Först fick jag feber och halsont. Febern gick över snabbt men halsproblemen gav inte med sig förrän en vecka in i augusti. Ända sedan det första utbrottet har jag varit trött och hängig och ibland också yr. Och framför allt känns det som att kroppen kokar konstant. Ibland syns det också, för man svettas floder. Till exempel på jobbet förra veckan, där jag fick ursäkta mig med att jag inte mådde så bra när det till och med syntes genom kläderna att man lökade.

Det är inget som gör ont eller påverkar humöret men det frestar psyket att man vill så mycket men är för svag och perspirerar för mycket för att känna att man kan förmedla något och få annat tilllbaks än ren skepsis. Så medan jag inväntar svaren på diverse prover så känner jag inte heller att jag kan tillföra något på min arbetsplats. Visst, jag är lat i vanliga fall. Visst, jag svettas ibland i vanliga fall. Men någon måtta får det alltså vara nu. Så vi får väl se vad proverna säger

Personalen på kliniken var mycket vänliga och tillmötesgående och gjorde dessutom sitt bästa för att klä ut mig till mumie. Jag tror att de tog sju eller åtta blodprover och när den ena armen tömts på blod så gick de raskt vidare till nästa. Och jag fick inte ens coola plåster. Den ena sköterskan sa att jag såg blek ut och undrade om jag drack tillräckligt. Jag sa att de flesta tycker att jag dricker för mycket. Ingen skrattade men jag svimmade nästan. Om det berodde på det dåliga skämtet eller för att jag saknade smörjelse i mina vener vet jag inte, men jag vet att jag vill veta vad det är som pågår i min dekadenta skapelse. Så doktor, doktor, ge mig nyheterna!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar