tisdag 19 juni 2012

mammas män

Gör ett gästinhopp i soffan hemma hos mor min och ser den ganska segdragna historian mellan Spanien och Kroatien i fotbolls-EM när morsan helt sonika lämnar sitt Bejeweled-spel på datorn i köket för att komma in och fråga hur det går i matchen.

- Spanien vinner, sa jag lätt ointresserat.
- Hmm...Jag tycker faktiskt att han med hästsvansen i England är läkker. (danskans "läkker" alltså, vilket vi kan översätta med "het" eller vad fan som helst som får en son att se besvärad ut). Alltså, som han hängde där i luften innan han nickade in bollen, och så högt han nådde. Mmm.

Jag visste inte alls vad jag skulle säga så jag sa inget. I stället började jag konstigt nog fundera på vilka fotbollspersonligheter hon annars tycker är läckra, så här kommer - högst obekvämt - en lista på mammas favoritmän på den gröna rektangeln. Utan inbördes ordning - jag var inte så sugen på detaljerade motiveringar.

Edgar Davids

Varenda gång Holland spelade fotboll i början av 2000-talet skulle morsan alltid berätta samma historia om hur fantastiskt snyggt Davids hår var (jag antar att hon menade dreadlocksen och inte det där högst sporadiska kindskägget på bilden) och hur det var så härligt att se någon man bry sig om sitt långa hår "till skillnad från den där slusken Staffan Olsson".



Snygg?


Slusk?

Anders Frisk

Numera pensionerad (alltså från fotbollen) domare som gjorde sig ett namn som världens mest överskattade rättsskipare på den gröna rektangeln. Jag kan inte minnas en enda match när han dömt mitt älskade AIK och han inte velat vara i centrum. Så även en bortamatch i Trelleborg för en jävla massa år sedan när mina grabbar var på besök och som vanligt fick allt emot sig. När jag varvade svordomar med min bedömning om hans mentala status för morsan som satt bredvid sa hon: "Han har i alla fall riktigt snygga ben". Det tröstade inte.

Här den enda bilden som jag hittade när jag googlade "Anders Frisk oljade solarieben"


Andy Carroll

Det senaste nyförvärvet i morsans läckra lag. Motivering hittar ni längst uppe i den här texten. Jag väljer att inte kommentera det hela eftersom det känns konstigt nog att skriva ett blogginlägg om vilka fotbollskillar morsan gillar.


 

Men det är ändå inte utan att man blir lite nyfiken? Talar morsan för hela det kvinnliga släktet eller har ni andra favoriter? Jag vet att brorsans flickvän tippat Portugal till EM-final för att Cristiano Ronaldo är snygg, och att min kollega Ewa blir fnittrig när hon tänker på Sergio Ramos. 

6 kommentarer:

  1. Fyyy faaaan! Han första är i alla fall snyggast utav de som du lagt upp här! Ändå inte riktigt min typ. Håret allt för långt och karibisk feeling med dread locks har ju aldrig riktigt fått mig att smälta ändå. Därför jag valt sverige o bo i ju! Vissa kan tycka det är för kallt. Jag tycker det är för härligt ;) skål!

    SvaraRadera
  2. Tyskland kommer vinna, för de har Mario Gomez. Med de intensiva ögonen och det käkbenet går det inte att förlora. Jag förstår känslan när mamma berättar saker som man inte vill höra. Fick precis reda på att nu när min mamma och pappa ska på semester, ska de äta gott,dricka öl och älska. Vad svarar man på det?
    Jag nervösskrattade och bytte ämne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar jag om det är lika obekvämt för föräldrarna att höra om vad vi har för oss av barnförbjudna saker som det är för oss, när de yttrar ord som "läkker" och "älska". Fast jag tror inte det - snarare visar de för mycket intresse, så att man blir obekväm igen...

      Radera
  3. Får fundera på saken och återkomma med svaret ;)

    SvaraRadera
  4. En något sen kommentar, men var det inte mor din som gillade grabbarna (gubbarna, reds. anm.) i Smokie?

    SvaraRadera
  5. Både ja och nej, fast mest nej. Morsan gillade singeln "Who the Fuck is Alice" för att det var första gången hon hörde svordomen i en låt och blev tonårsrebellisk igen. Men annars är hon ingen större fan av bandet. Hon håller sig till Dr Bombay och Ricky Martin...

    SvaraRadera