torsdag 26 april 2012

Inför ESC - älska, hata eller skita fullständigt i det

Om nästan exakt en månad är det final i Eurovision Song Contest, en musiktävling som man antingen älskar eller hatar eller skiter fullständigt blankt i.

Jag är lite av alla delar. Jag tycker det är ganska underbart med alla de olika genrerna, smakerna och länderna som deltar, men samtidigt tycker jag att det är förbannat mycket skitmusik emellan de små guldkornen. Och den svenska Melodifestivalen har jag inte sett många minuter av - den är totalt intetsägande.

Men Eurovision. Jag har följt spektaklet slaviskt sedan mitten av 90-talet. Kan min historia på gott och ont, och har med tiden utvecklat en sådan expertis och intresse att min gode vän Christian och jag gjorde en hel webbshow i fjor om 2011 års bidrag. Det var nog mer uppskattat av oss själva än det knappt tresiffriga antalet tittare vi lockade, men vi hade i alla fall kul och drack en god portion alkohol.

Jag vill också minnas att jag inte hade många rätt i mitt förhandstips då, och att vinnarlandet Azerbajdzjan totalslaktades av mig ("årets kalkon på scen") men att vår gäst i programmet, den annars så ovetande Martin hade rätt i sin profetia, vilket svider mer i själen och stoltheten än det faktum att jag tippade fel.

Nåväl, vi ska som sagt ta oss an landet som är inklämt mellan änglastaterna Ryssland och Iran samt ytterligare 41 mer eller mindre europeiska länder. Två semifinaler ska avhandlas där tio bidrag går vidare från varje deltävling för att göra upp med värdlandet samt Italien, Storbritannien, Tyskland, Spanien och Frankrike som vanan trogen glider in VIP-vägen för att de pumpar in mest stålar i kalaset.

För övrigt blir det här första året sedan 1994 som jag missar den allsmäktiga finalen. Lördag den 26 maj är jag nämligen och kollar på fotbollslandskampen mellan Danmark och Brasilien.

Men det hindrar mig förstås inte från att tippa. Jag kommer att gå igenom varje bidrag i ett separat inlägg för att sedan sammanfatta inför varje deltävling och sedermera även finalen. Är man biten så är man.

Först ut i semifinal 1 och nästa inlägg - Montenegro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar