tisdag 28 juni 2011

10 låtar jag skäms över att jag gillar

Har det nånsin hänt dig att radion spelat en låt som du gillade när du var yngre men som du tappade bort när du växte upp, och när du hör den på radion igen kan du inte låta bli att tänka nostalgiska tankar och sjunga med?

Har dina vänner frågat dig med hån i stämman varför du lyssnar på det här bandet/den här artisten när de bläddrat igenom din Spotify-spellista på förfesten, och du har blånekat och sagt att "den har någon annan lagt in", blott för att dansa till sagda musik dagen efter när du diskar efter lortsvinen som du kallar vänner?

Finns det artister och band som du inte alls gillar, men dom har gjort EN bra låt som du inte kan hålla dig ifrån, och du irriterar dig som fan att just den låten med den artisten tilltalar dig, för egentligen vill du vara tycka illa om allt som har med musikern att göra?

Eftersom det är jag som ställer frågorna har jag också svaren. Mitt eget svar är ja. Nedan följer tio personliga exempel på låtar som jag skäms över att jag gillar. Om ni tycker att jag är feg som inte "står för min smak" så får ni tycka det. Faktum är att de flesta av oss har någon eller några låtar som vi inte omedelbart vill kännas vid officiellt. Min polare Joel är exempelvis barnsligt förtjust i den här Beyonce-biten. Mattias blir våt i blicken när han lyssnar på denna pojkbandsdängan. När Gary diskar är det ofta att han sjunger länkade Five-hit och Fredrik går alltjämt igång på denna 80-talsklassiker utan att ståta med det.

Härligt pinsamma låtar allihopa. Här följer tio till, med den minst skämmiga på tiondeplatsen och sen blir det gradvis värre & värre tills vi når ettan som jag skäms så mycket över att jag gillar att jag egentligen inte borde gå ut med det och göra mitt kärlekshat officiellt. Men jag gör det ändå.

***

10. LFO - Summer Girls

En trogen vän och en favorit i repris på bloggen, låten här. I fjor skrev jag nämligen ett inlägg om låten när försångaren gick ur tiden efter en tids sjukdom. Det är inte optimalt för någon med förkärlek för indiepop att lyssna på surfarpojkband från 90-talet, men jag kan inte bärga mig. För första och enda gången kommer jag att använda ordet "trallvänlig". Kan vara den sämsta låttexten i musikens historia, men kanske medför det faktum också en viss charm? Förmodligen inte. Stod mellan denna och OPM - Heaven Is A Halfpipe.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

" They never made sense lol. I don't know what's going on in this song but it's so nostalgic"


9. Blue - Breathe Easy

Hej, jag heter Sören, är 27 år gammal och lyssnar på Blue. Fast det gör jag egentligen inte. Bara denna låten. Jag vet inte riktigt varför, för det är ju ganska tillgjort och hur mycket de än försöker så kan man se att de egentligen inte bryr sig ett jävla skit. Och varför skulle de? Till mitt försvar vill jag hävda att Blue är lite mera mogen lyssning än genrebröder som Five och N'Sync. Fast de har också nån låt som jag gillar. Fan. Jag skäms emellertid inte särskilt mycket eftersom alla har en nerv i kroppen som tilltalas av tuggummipop. Fast därmed inte sagt att jag plågar discjockeyn om att lira Blue...


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

" they have really nice, sexy voices .. and they look amazing^^ i'm so glad they're back! "


8. Markus Fagervall - Everything Changes

Första året Idol gick på TV följde jag skiten slaviskt och tyckte det var ganska underhållande. Minns att rödtocken vann. Sen fyllde jag 17 eller nått sånt och fick andra mognare intressen, såsom att läsa Text-TV och sova. Dock snubblade jag över den här lilla tjockistendensen en sen natt på ZTV och tyckte att introt var misstänkt likt Kents "Duett", vilket var ett klockrent plus. Sen har låten bara hängt med, utan att spelas för en större publik. Och då menar jag både när Markus Fagervall och jag lirar den... Om man bortser från att det är en Idolprodukt så är det väl egentligen en okej låt. Eller, nja.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

Alltså, jag måste bara få säga att jag älskar markus röst och han är för härlig, och snygg, men har inte hört nån låt eller så från honom på ett bra tag, har han slutat med musiken? vart har han tagit vägen? eller har jag missat nånting? :(


7. Hotel FM - Change

Change är som den där tjejen som hänger med skolans snyggaste tjej. Du ser henne inte först för snyggingen tar allt fokus, men efter en tid upptäcker du att kompisen är så mycket intressantare. Så var det med denna Eurovisionlåten också, som jag först sågade men sedan successivt lärde mig att uppskatta. Bortsett från att Change inte är så intressant egentligen, som den där kompisen. Det är egentligen en ganska tarvlig kopia som liknar både Eloise och något med S Club 7, och just därför skäms jag. Men i Eurovisionen gäller inga regler.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

"this made me laugh.....although i hate the song :D"


6. Steps - 5,6,7,8

Här tänkte jag faktiskt välja LeAnn Rimes I Need You eller Madonnas Celebration men jag hittade inte remixversionerna som jag tyvärr gillar på tuben. Så i stället fick jag ty mig till ett annat blåbär från ZTV-dagarna som jag fortfarande inte kan låta bli att sjunga med i och komma på gott humör. Och det stör mig som fan. Det stod mellan platserna 5,6,7,8 och en sjätteplats cowboydansar de sig in på till slut.
Enligt Gary är den mörkhåriga killen Evertonsupporter. Den andra lär också ha en svaghet för andra män, men jag ska nog inte komma här och döma eftersom jag ju erkänner att låten har sin charm.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

" I must've looked so gay dancing to this with my friends when I was 10"


5. Brolle - Det Är Hon

Jag har faktiskt sett Brolle live, men det var med jobbet så jag hade inget val. Där spelade han den här låten i en akustisk version som jag tyckte var småfin, jag erkänner. Om det sedan är för att han sjunger att han är från stan och hon från byn, och jag har en historia av att falla för töser från landet, det låter jag bero. Hade han behållit Jr i artistnamnet hade han hamnat högre på listan. Synd.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

" Åh, håller med! Inga ord. Helt amazing e han! skit-Snygg och as-bra på att sjunga (a) Han är bäääst :D"


4. Solid Harmonie - I Want You To Want Me

 
Nu börjar jag skämmas ordentligt. Minns att jag öppet tyckte det här var bra när det slog igenom, och jag erkänner att jag ringde in och röstade på låten när den var med i kultprogrammet Voxpop. Då var det pinsamt, nu är det pinsamt. Hur kan jag ännu sitta och digga (det är inne att säga digga) det här, och tycka att det är medryckande? Förlåt.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

" It just doesn't seem that long ago this song was out just a pity music isn't like this any more, i know its a bit girlie but i love it, i bet girls today would take the piss out of us for liking this..lol"


3. Nik & Jay - Elsker Hende Mere

Drengeduon är bland det mest patetiska som kommit ut ur den danska musikfabriken, eftersom de tar sig själva på stort allvar och tycker de är bäst & snyggast i hela vida världen. Killarna har nått en ohygglig kultstatus i moderlandet hos flickorna som inte har vett att inse att musiken är en stor stinkande dynga skit. Vi som redan har insett det kan skratta åt dem medan vi skakar stor ironisk rumpa och sjunger med för fulla skrål medan vi utför manliga sysslor såsom att skura toalett eller stryka skjortor. För övrigt måste jag erkänna att jag ska med Cornelia & tjejgänget (inkl Johan) till Köpenhamn i september för att se Nik & Jay på Tivoli. Jag vill skylla på att det är för att vara social eller dricka öl och åka karuseller. Nån som vill hänga med? Nej, jag tänkte väl det.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

" Det var så engang de kunne lave musik uden total underlige og usammenhængende ord og sætninger som "Sildesalat" , "Du er god som mig som Ingefær" wtf? Og "Det er ikke told og skat, men jeg følger dig og tjekker dig"


2. Billy Ray Cyrus - Achy Breaky Heart

Du kan säga att hästsvans är inne. Du kan säga att det är okej att köra koreografisk dans i behå på konsert. Du kan säga att Miley Cyrus' farsa är en känslig kille med ett hjärta av sockervadd. Du kan säga att jag lyssnar på detta och ibland dansar med som tjejerna i videon, när jag går ut från toaletten på morgonen efter att ha uträttat mina behov. Men jag kommer att förneka allt.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

"ok lets say im an asshole and im wrong about him, which im not,but lets say i am, let me ask you, why do you worship these idols.you idolize them like their your GODS.i bet you you say a prayer to billy ray cyrus like every night,oh billy im hungry for your love,i want you inside of me billy .oh billy i cant live without you billy,your music makes my little girly part quiver .real artists sing from the heart,billy sings soulless, spiritless garbage to make a paycheck."


1. Joakim Hillson - Vacker Utan Spackel

Fan också, fan, fan, fan. 10 år har gått och skallen blir inte kvitt den här lilla mespopparen, som ser ut som en sorgsen och sexuellt förvirrad ankunge. Rosa piketröja nedstoppad i byxorna, högstadiefest på Norreport om igen. Daxvax i håret kör jag visserligen fortfarande, så där är han ursäktad. Undrar om killarna som står och hoppar i publiken står för det idag, och säger till sina ungar att "där står far din och skuttar som om att han gillar musiken". Jag gillar också det faktum att han inleder låten med att sjunga "du ska vara den du är" med en såndära datortillgjord röst. Ha! Men jag ska vara snäll, för nånstans tycker jag det här är ganska underhållande och fästande, även om det är hopplöst fyllt av klyschor och kletiga ord som "sabba" och "kladda". Fan ta dig, Joakim Hillson.


Detta sägs i kommentarerna på Youtube:

"Tjena, alla monsterdiggare! "Var är han idag?" undrar vissa. Han försvann ju där efter haschtorsken på Spybar. Men jag blev lite paff när jag slökollade på nyheterna för några månader sen, så dök han upp som enskedebo och jämrade sig över höjda skatter, bygge av strandslinga eller liknande. Det var lite lustigt. :)"

1 kommentar:

  1. jag har lite svårt att relatera till de här men jag kan sno idén. jag kom bl.a. på att sarah brightman nog skulle platsa på min lista och hur moget är inte det?

    SvaraRadera